1.0 Pendahuluan
Sistem pendidikan Islam telah muncul di Kepulauan Melayu semenjak
perkembangan Islam di wilayah ini. Ia bermula seiring dengan penerimaan Islam
di kalangan orang Melayu. Fenomena ini sejajar dengan apa yang diamalkan oleh
Rasulullah s.a.w, iaitu Baginda menyarankan agar seseorang yang menerima Islam
mempelajari semua prinsip Islam dan bukan sekadar menganut agama Islam itu
semata-mata.
Pendidikan tidak hanya memberi tunjuk ajar kepada masyarakat,
bahkan ia merupakan satu proses bagi sesebuah negara menanam dan memupuk
kesedaran untuk generasi muda mendapatkan kepandaian dan kemahiran dalam
segenap lapangan hidup. Di samping itu juga, pendidikan memberi kesedaran
tentang tugas dan tanggungjawab mereka dalam menyampaikan dakwah Islam dan
pelbagai bidang ilmu pengetahuan kepada
generasi akan datang serta memberangsangkan mereka dengan idealisme-idealisme
kehidupan.
Secara umumnya, pendidikan menurut kaca mata Islam merupakan satu
latihan ‘aqli, jasmani dan rohani dengan matlamat melahirkan manusia, lelaki
dan perempuan yang memiliki ilmu, akidah, akhlak dan daya cipta serta sanggup
melaksanakan tugas mereka sebagai insan yang baik dan warganegara yang berguna
berpandukan ajaran wahyu. Inilah sebenarnya pengertian dan tujuan pendidikan
yang diperjuangkan oleh para rasul dan para pendidik terkemuka dunia Islam pada
setiap zaman.
2.0 Falsafah Dan Konsep Pendidikan Islam
2.1 Falsafah Pendidikan Islam
Islam sebagai akidah dan sistem hidup yang sempurna, sesuai dengan
semua tempat, peringkat dan zaman, telah menggariskan falsafah pendidikannya
yang tersendiri.
Ini dijelaskan
oleh Mohd. Kamal Hassan menerusi tulisannya yang menyatakan bahawa falsafah
pendidikan menekankan pendidikan seumur hidup, pembangunan seluruh potensi
manusia secara bersepadu mencakupi aspek rohani, jasmani dan mental bertujuan
untuk menyampaikan dua fungsi utama manusia, iaitu sebagai hamba dan khalifah
Allah S.W.T. Manusia ditugaskan untuk memakmurkan seluruh alam berdasarkan
kesepaduan dan kesempurnaan hidup di dunia dan di akhirat. Hakikat ini serasi
dengan objektif penciptaan manusia sebagai hamba dan khalifah Allah di bumi ini.
Firman Allah S.W.T dalam surah al-Dzaariyaat, ayat 56 yang bermaksud:
“Tidak
Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri
kepada-Ku”.
Pendekatan kaedah Islam dalam menjalankan proses pendidikan
merupakan satu bentuk penawar terhadap sifat kemanusiaan itu sendiri secara
menyeluruh, tanpa mengabaikan sebarang aspek kehidupan mereka.
2.2 Konsep Pendidikan Islam
Konsep pendidikan Islam adalah melibatkan perbincangan mengenai dua
aspek, iaitu aspek teras Islam dan aspek hubungan ilmu teras Islam dengan
realiti kehidupan. Aspek teras Islam menekankan tentang fahaman akidah kepada
Allah S.W.T, fahaman syariat dan didikan akhlak. Manakala aspek hubungan ilmu
teras Islam dengan realiti kehidupan pula memberikan pelbagai cara dan kaedah
berkaitan hubungan dengan pergolakan hidup manusia.
Konsep ini memerlukan pembahagian ilmu dengan penamaan sebagai
fardu ‘ain dan fardu kifayah. Pembahagian ini juga menyifatkan seseorang itu
perlu memahami dengan mendalam tentang aspek teras secara pasti dan berupaya
merealisasikan pemahamannya dalam aktiviti kehidupan seharian seperti ekonomi,
perubatan, politik dan seumpamanya.
Namun, kejayaan mengatasi kepakaran dalam disiplin tertentu
sewajarnya berkemampuan untuk mengatur kehidupan umat Islam dan menepati konsep
teras pendidikan.
Dalam proses pendidikan, kaedah pengajaran adalah antara rukun
terpenting kerana dianggap sebagai jambatan yang menghubungkan antara guru dan
murid dalam menyampaikan ilmu, fikiran dan kemahiran. Kaedah yang baik dapat
menghilangkan rasa jemu ketika belajar. Kepentingan kaedah ini sememangnya
diberi penekanan oleh ahli-ahli pendidikan Islam pada zaman silam.
Ibn Khaldun, ketika membicarakan mengenai hal ini dalam kitab
al-‘Ibar wa Diwan al-Mubtada’ wa al-Khabar, pernah menyatakan:
“Kita perhatikan ramai guru yang terdapat pada zaman kita tidak
mengetahui kaedah pengajaran dan faedahnya. Di peringkat awal lagi, mereka
memulakan dengan masalah-masalah yang sukar dan meminta para pelajarnya untuk
memahaminya.”
Justeru, sifat-sifat yang perlu dimiliki oleh diri pendidik menurut
Islam ialah zuhud dan memberi pelajaran dengan tujuan mencari keredhaan Allah S.W.T,
mengambil berat akan soal kebersihan diri, keikhlasan, menjaga kehebatan dan
kehormatan diri, memiliki sifat keibubapaan, memahami tabiat murid, kemampuan
dalam keilmuwan serta memahami dan menghayati tujuan pendidikan Islam.
3.0 Adab Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Apabila seseorang individu itu menuntut ilmu atau memberi ilmu, dia
tidak hanya berurusan dengan dirinya sahaja. Sebaliknya, dia turut berurusan
dengan gurunya dan juga muridnya. Malahan, guru juga perlu berurusan dengan ibu
bapa muridnya.
Dalam berurusan dengan pihak-pihak tersebut, terdapat beberapa adab
yang perlu diperhatikan. Antaranya ialah:
a)
Menghormati
Pihak Lain
Sebagai murid
yang menuntut ilmu, mereka hendaklah menghormati dan memuliakan guru kerana
guru tersebut telah memberinya ilmu pengetahuan. Malah, keberkatan ilmu yang
diperolehi tertakluk kepada penghormatan murid kepada gurunya. Menghormati guru
juga bermaksud seseorang murid tidak bersikap sombong dengan ilmu yang dimiliki.
Murid juga hendaklah menghormati ibu bapa kerana kewujudan ibu bapalah yang
menyebabkan murid itu dapat melihat dunia ini.
Pada masa yang sama, guru hendaklah menghormati muridnya, walaupun
muridnya itu masih di peringkat kanak-kanak. Guru juga perlu menghormati ibu
bapa muridnya.
Begitu juga
dengan ibu bapa, mereka hendaklah menghormati guru kepada anaknya. Ini kerana
guru tersebut telah mencurahkan ilmu kepada anak mereka.
b)
Menjalin
Hubungan Baik
Murid perlu
menjalinkan hubungan baik dengan ibu bapa dan guru. Begitu juga guru perlu
menjalin hubungan baik dengan murid dan ibu bapa. Ibu bapa juga perlu menjalin
hubungan baik dengan anaknya dan guru kepada anaknya. Misalnya, mereka boleh
saling ziarah-menziarahi antara satu sama lain. Hubungan baik ini penting
supaya wujud sangka baik antara ketiga-tiga pihak. Hubungan baik juga boleh
memudahkan urusan pembelajaran murid terbabit. Walau bagaimanapun, hubungan
baik ini perlu selari dengan lunas-lunas Islam dan tidak melampaui batas.
c)
Mempunyai
Rasa Belas Kasihan
Guru hendaklah mempunyai rasa belas kasihan kepada muridnya.
Perasaan ini secara tidak langsung akan mendorong guru untuk memperlakukan
muridnya seperti mereka memperlakukan terhadap anak mereka sendiri. Dalam hal
ini, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya aku ini bagimu adalah seumpama seorang ayah bagi
anaknya”.
d)
Bertanya
Dengan Hormat
Dalam mempelajari sesuatu ilmu, tidak semua murid boleh memahami
sesuatu penjelasan guru dengan cepat. Bagi murid yang lambat memahami sesuatu,
mereka akan bertanya kepada guru. Malahan, Allah S.W.T telah berfirman dalam
ayat 43, surah al-Nahl yang bermaksud:
“Bertanyalah
kepada ahli ilmu jika kamu tidak mengetahui.”
Ayat ini jelas menyebut tentang suruhan bertanya kepada orang yang
lebih tahu.
Namun,
pentanyaan itu perlu diajukan dengan hormat. Murid juga tidak sewajarnya
bertanya sesuatu soalan semata-mata ingin menguji pengetahuan gurunya. Bagi
pihak gurunya pula, setiap soalan yang dikemukakan oleh murid perlu dijawab
dengan baik.
4.0 Institusi Pendidikan Dan
Pengajian
4.1 Peringkat Awal Islam
Tahap ini merangkumi pendidikan
pada zaman Rasulullah s.a.w (610-632M) dan para Khulafa al-Rasyidin (632-661M).
i.
Dar al-Arqam
Rumah merupakan pusat pendidikan
awal yang diperkenalkan ketika Islam mula-mula berkembang di Mekah. Rasulullah s.a.w memilih rumah al-Arqam bin Abi al-Arqam yang terletak di atas bukit Safa sebagai tempat pertemuan dan
pengajaran kepada para sahabat. Bilangan kaum Muslimin yang hadir pada
peringkat awal adalah terlalu kecil, tetapi makin bertambah sehingga berjumlah
38 orang yang terdiri daripada golongan bangsawan Quraisy, pedagang dan hamba
sahaya.
Di Dar al-Arqam, Rasulullah s.a.w
menyampaikan wahyu yang telah diterimanya kepada kaum Muslimin. Baginda juga
membimbing mereka menghafal, menghayati dan mengamalkan ayat-ayat suci yang
diturunkan kepadanya.
ii.
Masjid
Fungsi masjid selain tempat ibadat
ialah sebagai tempat penyebaran dakwah dan ilmu Islam, tempat menyelesaikan
masalah individu dan masyarakat, tempat menerima duta-duta asing, tempat
pertemuan pemimpin-pemimpin Islam, tempat bersidang, dan madrasah bagi kanak-kanak
mempelajari ilmu agama dan fardu ain.
Selepas berhijrah ke Madinah, pendidikan Islam mula berpusat di
masjid-masjid bermula dengan Masjid Quba’ dan Masjid Nabawi yang merupakan masjid pertama yang dibina dan
dijadikan oleh Rasulullah s.a.w sebagai institusi pendidikan. Di dalam masjid,
baginda mengajar dan memberi khutbah dalam bentuk halaqah, di mana para sahabat
duduk mengelilingi baginda untuk mendengar dan bersoaljawab berkaitan urusan
agama dan kehidupan sehari-harian.
Semakin luas wilayah-wilayah yang menerima
cahaya Islam, semakin meningkat bilangan masjid yang didirikan. Di antara
masjid yang dijadikan pusat penyebaran ilmu dan pengetahuan ialah Masjid
Nabawi, Masjidil Haram, Masjid Kufah, Masjid Basrah dan banyak lagi.
iii.
Al-Suffah
Al-Suffah merupakan ruang atau bangunan
surau yang bersambung dengan masjid. Al-Suffah boleh dilihat sebagai
sebuah sekolah kerana kegiatan pengajaran dan pembelajaran dilakukan secara
teratur dan sistematik. Contohnya Masjid Nabawi yang mempunyai suffah
yang digunakan sebagai majlis ilmu.
iv.
Kuttab
Ia ditubuhkan oleh orang Arab sebelum kedatangan Islam lagi dan
bertujuan memberi pendidikan kepada kanak-kanak di peringkat rendah. Sungguhpun
begitu, institusi tersebut tidak mendapat perhatian daripada masyarakat Arab
kerana sebelum kedatangan Islam, hanya 17 orang Quraisy yang tahu membaca dan
menulis.
Kemahiran-kemahiran asas seperti
membaca dan menulis dilakukan oleh kebanyakan guru-guru yang mengajar secara
sukarela. Selain itu, Rasulullah s.a.w juga pernah memerintahkan tawanan perang
Badar yang berkebolehan supaya mengajar 10 orang kanak-kanak Islam sehingga
mereka tahu membaca dan menulis sebagai syarat untuk menebus diri daripada
tawanan perang Badar al-Kubra.
4.2 Peringkat Kedua
Peringkat ini merangkumi zaman
kerajaan Umaiyyah (662-750M) dan kerajaan ‘Abbasiyyah (751-1258M). Pada zaman
ini, institusi pendidikan yang awal seperti masjid dan kuttab terus
dikembangkan hasil dorongan dan galakan daripada para khalifah yang memerintah.
Selain itu, institusi pendidikan tinggi dan lanjutan mula diperkenalkan
sehingga melahirkan ramai golongan sarjana dan cerdik pandai Islam dalam
pelbagai jurusan ilmu.
4.3 Manazil Ulama
Dan Istana
Terdapat beberapa rumah ulama yang
digunakan sebagai tempat pertemuan untuk majlis-majlis ilmu seperti rumah Ibnu Sina, Muhammad Ibnu Tahir Bahrom dan
Abu Sulayman.
Di samping itu istana khalifah
turut dijadikan tempat perkembangan ilmu. Sebagai contoh Khalifah Muawiyah bin
Abi Sufian telah mengundang para ulama dan cerdik pandai untuk membincangkan
sejarah peperangan, sejarah raja-raja Parsi, sejarah bangsa Arab dan sistem
pemerintahan negara.
5.0 Peranan, Hak Dan Tanggungjawab
Tanggungjawab menjayakan sektor pendidikan tidak hanya terletak di
bahu pelajar dan guru semata-mata. Namun, tanggungungjawab ini seharusnya turut
digalas oleh keluarga, masyarakat, ulama dan juga pemerintah.
5.1 Peranan,
Hak Dan Tanggungjawab Individu
Seseorang individu berhak mendapat pendidikan dengan bebas di
negara mereka tanpa boleh dinafikan oleh mana mana pihak. Ia juga mempunyai
peranan dan tanggungjawab terhadap pembelajarannya dan hendaklah tidak
mensia-siakan peluang yang diberikan dengan belajar bersungguh-sungguh sehingga
ke tahap yang lebih tinggi.
5.2 Peranan,
Hak Dan Tanggungjawab Keluarga
Sesebuah keluarga yang mempunyai anak seharusnya memberi didikan
awal kepada anak-anak bagi tujuan mendedahkan anak-anak ke dunia pendidikan.
Pendidikan awal itu bermula di rumah. Keluarga hendaklah mengajar asas-asas
ilmu seperti membaca, menulis dan mengira kepada anak-anak.
Para ibu bapa hendaklah menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang
baik apabila mencapai umur persekolahan. Di samping itu keluarga perlu
menyediakan dana pendidikan kepada anak-anak mereka untuk pengajian tinggi
anak-anak. Keluarga juga bertanggungjawab untuk mengawasi pendidikan anak-anak
dari semasa ke semasa.
5.3 Peranan,
Hak Dan Tanggungjawab Masyarakat
Masyarakat
juga berperanan dalam memastikan pendidikan yang terbaik untuk anggota
masyarakatnya. Peranan ini adalah dalam bentuk sokongan moral dan material
kepada para pelajar khususnya dan masyarakat amnya sebagai contoh membantu
keluarga miskin untuk memastikan anak-anak mereka mendapat pendidikan yang
sempurna.
5.4 Peranan,
Hak Dan Tanggungjawab Ulama Dan Ilmuwan
Para ilmuwan mempunyai peranan dalam membantu dunia pendidikan.
Mereka hendaklah menyebarkan ilmu mereka untuk agenda pembangunan anggota
masyarakatnya. Mereka juga boleh menganjurkan perbincangan-perbincangan ilmiah
di kalangan mereka. Perbincangan tersebut pula boleh dimanfaatkan oleh anggota
masyarakatnya sama ada pelajar dan ibu bapa mahupun guru.
Para ilmuwan dan ulama ini sewajarnya diberikan bayaran atau
ganjaran sebagai penghargaan di atas usaha mereka mendidik anak bangsa. Lebih-lebih
lagi aspek material yang berbentuk wang ringgit merupakan satu keperluan yang
mendesak dalam kehidupan masa kini. Namun, mencurahkan ilmu dengan mengharapkan
ganjaran wang ringgit semata-mata seharusnya tidak timbul dalam diri individu
yang bergelar pendidik. Malahan, jika dibandingkan nilai ilmu yang dicurahkan
oleh mereka dengan wang ringgit sekalipun adalah tidak setaraf. Sebagaimana
maksud firman Allah SWT:
“Katakanlah
(wahai Nabi Muhammad): Apakah sama orang yang mempunyai ilmu dengan orang yang tidak
mempunyai ilmu?”
5.5 Peranan,
Hak Dan Tanggungjawab Pemerintah
Adalah menjadi tanggungjawab pemerintah yang mentadbir sesebuah
negara untuk menyediakan peluang pendidikan kepada semua warganegaranya dari
peringkat rendah sehinggalah ke peringkat tinggi. Pemerintah sesebuah negara
perlu menubuhkan lebih banyak institusi pendidikan tinggi (IPT) bagi menampung
keperluan pelajar-pelajar peringkat menengah untuk melanjutkan pengajian
mereka. Institusi-institusi tersebut pula hendaklah dilengkapi dengan prasarana
yang mencukupi dan lengkap.
Pihak pemerintah hendaklah memastikan bahawa setiap warga
penduduknya mendapat peluang pendidikan yang sepatutnya agar tidak ada
mana-mana penduduk yang keciciran dalam pelajaran. Penubuhan-penubuhan kolej
komuniti sebagai contoh dijangka dapat mengatasi masalah keciciran dalam
pelajaran di kalangan pelajar peringkat menengah. Begitu juga penubuhan
institusi-institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) juga membantu negara dalam
memastikan setiap warga mendapat pendidikan yang sewajarnya. Justeru, pihak
pemerintah hendaklah membantu institusi ini dari semasa ke semasa dalam usaha
meningkatkan kualiti pendidikan di negara ini.
Pemerintah juga hendaklah menyediakan dana untuk membiayai
pendidikan rakyatnya terutama bagi golongan miskin dan berpendapatan rendah. Di
samping menyediakan peluang pengajian yang diperlukan oleh rakyat, pemerintah
juga bertanggungjawab menggariskan dasar pendidikan yang jelas dan seimbang
dengan mengambil kira aspek rohani, jasmani, emosi dan intelek untuk melahirkan
generasi yang mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi untuk terus membangunkan
keluarga, masyarakat dan negara sebagai seorang hamba Allah dan khalifah yang
bertakwa di atas muka bumi ini.
6.0 Kesimpulan
Falsafah
Pendidikan Islam adalah mempunyai falsafah dan matlamat yang unggul dan
tersendiri. Ia tidak terhenti sekadar menyampaikan maklumat semata-mata tetapi
ia perlu diseiringkan dengan arahan yang betul dan pemantauan yang berterusan.
Oleh: Ustazah Lina Malini bt Mat Nafi. Sumber: Buku Islam dan Isu Kontemporari, halaman 123-129
No comments:
Post a Comment