Ulama
merupakan pewaris para nabi yang menyampaikan ilmu dan petunjuk sepanjang
zaman. Istilah ulama dilihat begitu sinonim dengan golongan lelaki yang
memiliki ilmu yang mendalam serta akhlak yang terpuji. Jarang sekali masyarakat
dihidangkan dengan bibliografi ulama wanita sepanjang sejarah Islam sedangkan
di dalam lipatan sejarah sejak zaman para sahabiyyat memang ada merakamkan
biodata ulama wanita yang menjadi mutiara yang bergemerlipan di dasar lautan
ilmu.
Antara para ulama wanita yang boleh disebutkan
di sini ialah Syeikhah Khadijah al-Qairawaniyyah, anak kepada Imam Suhnun Al-Maliki,
Sitti al-Wuzara al-Tannukhiyyah, Fatimah binti Al-Mahdi Li Dinillah, Zulaikha
binti Ismail bin Yusof Al-Syafi'e dan ramai lagi.
Ruangan kali ini akan memaparkan biodata seorang ulama wanita yang faqih lagi ulung,
iaitu ‘Amrah binti Abdul Rahman Al-Najjariyyah.
‘Amrah
binti Abdul Rahman bin Sa'ad bin Zurarah bin ‘Udus al-Ansariyyah al-Najjariyyah
al-Madaniyyah al-Faqihah merupakan murid dan hasil didikan Ummul Mukminin
Saidatina ‘Aisyah r.a.
Telah
diriwayatkan bahawa bapa beliau merupakan sahabat Rasulullah s.a.w. Datuk
beliau iaitu Sa’ad pula merupakan antara sahabat yang paling awal dan juga saudara
lelaki kepada As'ad bin Zurarah, salah seorang nuqaba’ yang masyhur di kalangan
para Ansar di Madinah.
Beliau
telah meriwayatkan hadis-hadis daripada Saidatina Aisyah, Ummu Salamah, Rafi'
bin Khudaij dan kakaknya Ummu Hisham binti Harithah binti al-Nu'man. Hadis-hadis
tersebut telah diriwayatkan kemudiannya pula oleh anak-anak beliau iaitu Abu
al-Rijal Muhammad bin Abdul Rahman, Harithah dan Malik; anak saudara beliau
iaitu Al-Qadhi Abu Bakar bin Hazm, cucu saudara beliau Abdullah dan Muhammad
Al-Zuhri, serta oleh Yahya bin Said Al-Ansari dan lain-lain.
Namun
begitu para ulama berselisih pendapat tentang tarikh kewafatan ‘Amrah. Ada yang
mengatakan bahawa beliau telah wafat pada tahun 98 hijriyah dan ada juga
pandangan yang mengatakan pada tahun 106 hijriyah.
Pengiktirafan
para ulama terhadap beliau
Ibn
Abi Maryam merekodkan pengiktirafan Ibn Ma’in terhadap ‘Amrah binti Abdul
Rahman sebagai seorang yang thiqah lagi dipercayai dan kata-kata beliau
dipegang sebagai hujah.
Al-‘Ajli
juga telah merekodkan tentang beliau sebagai seorang yang thiqah dari kalangan
para tabi'in di Madinah.
Ahmad
bin Muhammad bin Abi Bakar al-Miqdami pernah mendengar Ibn al-Madini memuji ‘Amrah
dengan begitu tinggi sekali apabila menyebut tentang beliau.
Ibn
Hibban mengatakan bahawa ‘Amrah merupakan orang yang paling arif tentang
hadis-hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah, manakala Sufyan pula menyebut
bahawa hadis ‘Aisyah yang paling sabit ialah yang telah disampaikan oleh ‘Amrah.
Ibn
Syihab telah menyebut bahawa beliau telah disapa oleh Al-Qasim bin Muhammad,
"Wahai pemuda, saya melihat kamu bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu.
Adakah kamu mahu jika saya tunjukkan padamu bekasnya?"
"Tentu
sekali", jawabku.
Beliau
menyebut,"Hendaklah kamu menemui ‘Amrah. Dia telah dewasa dalam didikan
Aishah."
Aku pun telah pergi menemuinya untuk menuntut ilmu, dan sungguh, beliau umpama lautan ilmu yang tidak bertepi!
Aku pun telah pergi menemuinya untuk menuntut ilmu, dan sungguh, beliau umpama lautan ilmu yang tidak bertepi!
Ibnu
Sa’ad di dalam kitab Al-Tabaqat merekodkan kisah daripada Abdullah bin Dinar
bahawa ‘Umar bin Abdul Aziz telah menulis surat kepada Abu Bakar bin Muhammad
bin ‘Amru bin Hazm supaya menghimpun serta menulis kembali hadis-hadis
Rasulullah s.a.w, sunnah yang telah lalu mahupun hadis ‘Amrah binti Abdul
Rahman. Beliau khuatir hilangnya ilmu dengan hilangnya para ahli ilmu, dengan
menyebut nama ‘Amrah secara khusus.
Syu'bah
pula telah menyampaikan kata-kata Umar bin Abdul Aziz daripada Muhammad bin
Abdul Rahman bahawa tidak ada sesiapa pun yang lebih arif tentang hadis ‘Aisyah
daripada ‘Amrah dan baginda sendiri merujuk beliau berkenaan hadis-hadis
tersebut.
Benarlah
pujian Al-Imam Al-Zahabi yang mengatakan bahawa ‘Amrah binti Abdul Rahman
al-Ansariyyah merupakan seorang tokoh ulama wanita yang alim, faqih dan
diterima sebagai hujah. Hadis-hadis yang telah diriwayatkan oleh beliau adalah
ibarat mutiara yang berkerlipan di dalam kitab-kitab rujukan Islam.
Sumber rujukan:
Muhammad Khayr Yusuf (1414H), Faqihat Alimat(Ulama Wanita Yang Faqih), Riyadh:
Dar Tuwaiq.
No comments:
Post a Comment