Sepertimana yang diketahui umum, solat
terdiri daripada pergerakan anggota, bacaan zikir, Al-Quran dan munajat. Sehubungan
itu, solat yang dituntut oleh Islam ialah solat yang cukup rukun dan syaratnya,
dipelihara waktunya, diteliti sunat-sunatnya, serta difahami dan ditadabburkan
pengertian bacaannya. Walaupun dari sudut hukum fiqah, solat yang ditunaikan
dengan memenuhi rukun dan syaratnya sudahpun dikira sah, namun dari sudut
pahala dan penerimaan di sisi Allah s.w.t, ianya masih belum pasti sempurna.
Penerimaan solat seseorang bukan hanya
ditentukan oleh pergerakan anggota dan bacaan yang zahir semata-mata. Apa yang
sama penting untuk dijaga ialah roh solat itu sendiri bermula daripada niat,
keikhlasan, serta khusyuknya hati dan anggota. Unsur-unsur rohani inilah yang
banyak memberi kesan terhadap peribadi dan kehidupan seorang muslim mahupun
muslimah.
Dalam himpunan ayat-ayat al-Quran, Surah
al-Mukminun ayat 1 hingga 9 telah ditegaskan enam ciri orang-orang beriman yang
mendapat kemenangan. Allah s.w.t memulakannya dengan golongan mukmin yang
khusyuk di dalam solat sebagai ciri yang pertama, serta mengakhirinya dengan
menyebut tentang mukmin yang memelihara solatnya.
Justeru itu sebagaimana kita wajib mempelajari
ilmu fiqah untuk menunaikan solat yang sah, maka begitu juga kita tidak boleh
memisahkannya daripada penghayatan ilmu untuk menunaikan solat yang khusyuk.
Antara perkara yang amat membantu untuk
mencapai kesempurnaan solat ialah menghadirkan hati, khusyuk anggota, memahami
bacaan yang dibaca di dalam solat sebaik mungkin, memusatkan fikiran terhadap
keagungan dan kebesaran Allah s.w.t, merasai kekerdilan diri berhadapan dengan
Allah Yang Maha Besar, berasa malu di atas dosa-dosa yang dilakukan sambil
mengharapkan keampunan-Nya, serta bersedia melawan lintasan-lintasan hati yang
mengganggu kekhusyukan di dalam solat yang didirikan.
Objektif Disyariatkan Solat
Allah s.w.t mewajibkan kita selaku
hamba-Nya untuk mengkhususkan lima waktu setiap hari untuk bertawajjuh
menghadapkan hati dan seluruh jiwa raga kita kepada-Nya. Kita dituntut supaya memisahkan
diri seketika daripada semua tarikan duniawi untuk menghubungkan hati secara
total kepada Allah. Di situlah letaknya bekalan rohani yang amat diperlukan
oleh jiwa dan hati nurani kita bagi meneruskan kehidupan sebagai hamba-Nya.
Walaupun asal pada ibadat ialah semata-mata
melaksanakan perintah Allah, menzahirkan pengabdian kepada-Nya tanpa
menerangkan sebab dan musababnya, namun ini tidak bermakna bahawa kita tidak
perlu mencungkil rahsia, hikmah dan kebaikannya di dunia mahupun di akhirat setakat
yang mampu dijangkau oleh akal serta dipandu oleh wahyu.
Tujuan utama menunaikan solat ialah untuk
mengingati Allah s.w.t sebagaimana yang telah ditegaskan di dalam firman Allah
s.w.t :
“..Dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.” (Taahaa: 14)
Justeru itu, antara maqasid atau objektif
khusus daripada solat fardhu ialah menzahirkan pengabdian diri kita kepada Allah
s.w.t selaku Pencipta dan Pemberi rezeki yang tidak putus-putus kepada
makhluk-Nya.
Untuk mencapai tujuan solat yang disebutkan,
di sinilah letaknya kepentingan solat yang sempurna memancarkan kekhusyukan
dengan menghadirkan hati dan fikiran hamba agar tidak lalai daripada mengingati
Allah s.w.t.
Kesan solat yang sempurna terhadap diri seorang
muslimah
Kesan mendirikan solat yang sempurna adalah
umum bagi golongan lelaki mahupun perempuan. Namun penulis merasakan ada
keperluan untuk mengkhususkannya di sini buat para muslimah untuk difikirkan
bersama. Selaku insan yang berjiwa halus dan mudah berubah perasaan dan emosinya
- tidak kira sebagai seorang isteri, ibu, anak, saudara, sahabat, pendakwah
mahupun pekerja - sudah tentu solat yang sempurna merupakan satu pangkalan yang
utama dan satu perhentian yang amat penting untuk menghimpun kekuatan iman
seorang muslimah agar dapat memancarkan cahaya ketenangan di celah kesibukan
dunia yang mencabar ini.
Berikut
adalah beberapa kesan penting bagi solat yang seharusnya menjadi satu titik muhasabah
untuk kita para muslimah. Semoga dengan memikirkannya, kita akan terus
memperbaiki kualiti solat kita agar diizinkan oleh Allah s.w.t untuk merasai
kesan-kesan yang indah daripada solat yang sempurna.
1. Solat yang sempurna akan membentuk peribadi
muslimah yang lebih tenang, berfikiran positif, berjiwa bersih dan pemurah. Ia akan lebih tabah menanggung beban
kehidupan, tidak gelisah apabila ditimpa kesusahan, dan tidak leka apabila
dilimpahi kesenangan. Allah s.w.t berfirman di dalam Surah Al-Ma’arij, ayat 19
hingga 23 yang bermaksud:
“Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat
resah gelisah (lagi bakhil kedekut). Apabila ia ditimpa kesusahan, ia sangat
resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut. Kecuali
orang-orang yang mengerjakan sembahyang. Iaitu mereka yang tetap mengerjakan
sembahyangnya.”
Antara sebab terbitnya ketenangan seusai mendirikan
solat juga adalah lantaran mendapat pengampunan dosa melalui solat yang
sempurna. Dosa-dosa yang terhapus melalui solat yang ditunaikan ialah dosa-dosa
kecil, manakala dosa yang besar masih tetap memerlukan kepada taubat yang
bersungguh-sungguh. Allah s.w.t berfirman di dalam Surah Hud, ayat 114 yang
bermaksud:
“Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad,
engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada
waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam; sesungguhnya
amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan..”
2. Solat yang sempurna melatih muslimah memperbanyakkan
zikir, doa dan mengingati Allah s.w.t, agar dapat terus mengingati-Nya ketika berada di luar
solat. Namun hal ini amat bergantung kepada sejauh mana seorang muslimah mampu memahami
zikir-zikir, ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang dibacakan di dalam solatnya
serta merasai dengan sebenar-benarnya akan keagungan Allah s.w.t yang dihadapkan
wajahnya ketika menunaikan solat.
3. Rentetan daripada ingatan yang berterusan kepada
Allah s.w.t, solat tersebut akan mampu menghalang seorang muslimah daripada
melakukan kerosakan dan kemungkaran sehingga melahirkan masyarakat yang
sejahtera. Imam Al-Haramain menyebut: “Penerusan dalam melaksanakan ibadah
akan melatih para hamba untuk terus melakukan ketaatan, sedangkan memperbaharui
janji dengan mengingati Allah pula mencegah daripada perkara yang keji dan
mungkar.”
Di sini penulis ingin menyentuh satu aspek
kemungkaran yang sangat biasa berlaku di kalangan wanita seusai menunaikan solat
iaitu dalam hal menutup aurat. Terdapat sebahagian muslimah yang hanya menutup
aurat untuk menunaikan solat. Namun sejurus selepas menunaikannya, langsung
diketepikan bersamanya pakaian yang menutup aurat seolah-olah tidak sesuai lagi
untuk dipakai ketika menjalani proses kehidupan. Justeru itu, adalah amat perlu
untuk disentuh hati mereka dan diterangkan kembali konsep ibadah dan pengabdian
diri kita yang sebenar kepada Allah s.w.t. Allah bukan semata-mata Tuhan yang
memiliki hati kita di dalam sembahyang, tetapi Dia jugalah Tuhan yang
menentukan cara hidup makhluk secara keseluruhan. Sebagaimana kita dituntut
untuk mematuhi perintah Allah di dalam solat agar ianya sah dan diterima, maka
begitulah kita seharusnya mematuhi perintah Allah s.w.t di luar solat agar
seluruh hidup kita diterima sebagai satu pengabdian di sisi-Nya. Walau
bagaimanapun, tidak dinafikan bahawa muslimah yang tetap menunaikan solat
walaupun tidak menutup auratnya sebagaimana yang dituntut adalah lebih baik
daripada yang langsung tidak menunaikan solat, kerana lambat laun solat yang dikerjakan
secara istiqamah itu diharapkan dapat mengetuk pintu hatinya untuk menutup
aurat dan melaksanakan suruhan-suruhan Allah yang lain dengan lebih baik. Semoga
Allah s.w.t mengurniakan hidayah-Nya kepada kita semua.
4. Antara kesan solat yang sempurna juga ialah
seorang muslimah akan terlatih untuk menjadi seorang yang menjaga waktu dan
tersusun urusannya. Ia tidak leka dalam kesibukan tugas rumahtangga,
kerjaya mahupun dakwah sehingga melupakan atau menangguh-nangguhkan temu
janjinya dengan Allah s.w.t yang sudah ditentukan masanya. Ia juga sentiasa
ingat akan balasan yang bakal menimpa golongan yang melalaikan solat di akhirat
kelak. Allah s.w.t berfirman di dalam Surah al-Ma’un ayat 4 hingga 5 yang
bermaksud:
“Maka kecelakaan besar bagi orang-orang
ahli sembahyang; (iaitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan
sembahyangnya.”
5. Seandainya seorang muslimah menunaikan
solat secara berjemaah pula, ia akan turut merasai kesan solat berjemaah
yang melahirkan umat yang bersatu dan berkasih sayang, tolong-menolong di atas jalan
kebaikan, berhimpun mendengar pesanan kebaikan di masjid-masjid dan belajar
mentaati pemimpin melalui solat berjemaah.
6. Antara kesan solat yang sempurna juga ialah
para muslimah akan mengambil berat tentang pelaksanaan solat di dalam
keluarga dan masyarakat. Anak-anak akan diajar untuk menunaikan solat, akan
terus dididik untuk mementingkan solat, akan didoakan agar menjadi generasi rabbani
yang mendirikan solat.
Sesungguhnya kesan solat yang sempurna
terhadap seorang muslimah tidak kira di posisi mana ia berada sebenarnya mampu
untuk melahirkan masyarakat yang rabbani, sejahtera dan harmoni. Justeru itu,
dengan melihat kepada suasana masyarakat secara umum pada hari ini, adalah amat
wajar sekali bagi kita para muslimah untuk melipatgandakan usaha bagi mencapai kualiti solat yang
sempurna. Wallahu a’lam.
Senarai Rujukan:
Abdul Rahman Hassan Habannakah al-Maidani, (1995),
Ibtila’ al-Iradah bi al-Iman wa al-Islam wa al-Ibadah, Dar al-Qalam,
Beirut.
Haidar Qaffah, (1991), Al-Muslimah al-‘Asriyyah:
Ila Aina?, Dar al-Basyeer, Jordan.
Muhammad Ali al-Hashimi, (2002), Syakhsiyyah
al-Mar’ah al-Muslimah, Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Beirut.
Muhammad Said bin Ahmad bin Mas’ud al-Yubi, (1430H), Maqasid
al-Syariah al-Islamiyyah, Dar Ibn al-Jauzi, Dammam.
Yusuf Al-Qaradhawi, (2009), Al-Ibadah fi al-Islam,
Maktabah Wahbah, Kaherah.
No comments:
Post a Comment