Kedatangan syariat Islam adalah untuk memberikan maslahah dan
menolak mafsadah. Terdapat pelbagai jenis maslahah, jika dilihat daripada sudut
yang berbeza. Jenis-jenis maslahah itu adalah seperti berikut:-
Pertama: Jika dilihat dari sudut sama ada syarak mengambil kira dan
mengiktirafnya sebagai maslahah atau
tidak pula, maslahah terbahagi kepada tiga bahagian:-
i-Maslahah Mu’tabarah- iaitu
maslahah yang diiktiraf oleh syarak, dan syarak pula telah menetapkan
hukum-hakam untuk mencapainya.
ii-Maslahah Mulghah- iaitu
maslahah yang tidak diiktiraf oleh syarak dan ia juga tidak menganggapnya
sebagai maslahah, kerana ia boleh meluputkan maslahah lain yang lebih besar
daripadanya. Contoh bagi maslahah mulghah ialah menyerah diri kepada
musuh tanpa perang.
iii-Maslahah Mursalah- iaitu
maslahah yang tidak ada dalil daripada syarak sama ada mengiktirafnya sebagai
maslahah ataupun tidak.
Kedua: Jika dilihat dari sudut kepada siapa maslahah itu kembali,
maslahah terbahagi kepada dua bahagian:-
i-Maslahah Kulliyyah- iaitu
maslahah yang keuntungannya itu kembali kepada keseluruhan ummah ataupun kepada
sebahagian besar ummah dan masyarakat. Contohnya menjaga negara daripada
pencerobohan musuh, menjaga perpaduan ummah, menjaga hadis-hadis nabawi
daripada pemalsuan dan sebagainya.
ii-Maslahah Juz’iyyah- iaitu
maslahah yang keuntungannya kembali kepada orang perseorangan ataupun
sebahagian kecil masyarakat. Contohnya pensyariatan syuf’ah, gadaian,
keharusan menjadi doktor, bersukan dan sebagainya.
Ketiga: Maslahah jika dilihat pada sudut keperluan kepadanya, terbahagi
kepada tiga bahagian, iaitu:-
i-Maslahah Qat’iyyah- iaitu
maslahah yang diyakini sepenuhnya bahawa ia diiktiraf oleh syarak. Contohnya
maslahah menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan juga harta.
ii-Maslahah Zanniyyah- iaitu
maslahah yang mana datang pensyariatannya dengan dalil zanniy atau yang
difikirkan oleh akal bahawa ia diiktiraf oleh syarak. Contohnya maslahah kenapa
hakim tidak boleh menjatuhkan hukuman ketika marah.
iii-Maslahah Wahmiyyah- iaitu
maslahah yang pada permulaannya nampak mendatangkan kebaikan, tetapi setelah
diteliti, ia sebenarnya mendatangkan keburukan yang lebih besar atau
menghilangkan maslahah lain yang lebih besar daripadanya. Contohnya ialah tidak
mengenakan hukuman qisas kepada pembunuh, pelaku maksiat dan penagih dadah
untuk menghilangkan masalah-masalah dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment