Imam
Bagi Jemaah Wanita
Perlu diketahui bahawa terdapat dua keadaan bagi wanita yang
mengerjakan solat secara berjemaah. Keadaan pertama ialah apabila imamnya juga
seorang wanita, manakala keadaan yang kedua ialah apabila bersembahyang di
belakang imam lelaki.
Islam membenarkan seorang muslimah menjadi imam bagi kaum sejenis
mereka. Ini dapat difahami daripada sebuah hadis yang menyebut berkenaan
fadhilat solat secara berjemaah secara umum, tidak kira lelaki mahupun wanita. Ada
direkodkan juga bahawa Saidatina Aisyah dan Ummu Salamah r.a pernah mengimamkan
solat kepada sekumpulan wanita di zaman mereka.
Sekiranya sekumpulan wanita ingin menunaikan solat secara berjemaah sesama
mereka, maka yang paling berhak menjadi imam ialah yang paling fasih membaca
al-Quran. Jika tahap bacaan mereka sama sahaja, maka dikedepankan yang paling
mengetahui tentang Sunnah. Seandainya mereka ingin menunaikan solat secara
berjemaah di rumah salah seorang daripada mereka pula, maka tuan rumahlah yang
paling berhak menjadi imam. Sekiranya tuan rumah mengizinkan bagi selainnya,
barulah muslimah yang lain boleh dikedepankan sebagai imam.
Penyusunan ini dibuat berdasarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud: "Hendaklah mengimami sesuatu kaum itu seorang yang paling fasih
bacaan al-Quran. Seandainya tahap bacaan mereka semuanya sama, maka yang paling
mengetahui tentang Sunnah. Seandainya pengetahuan mereka tentang Sunnah juga
sama, maka yang lebih dahulu berhijrah. Seandainya waktu hijrah mereka juga sama,
maka yang lebih berusia. Janganlah ada seorang yang mengimamkan solat di dalam
rumah orang lain atau di kawasan kekuasaan orang lain, dan janganlah duduk di
tempat yang terhormat baginya di rumah tersebut melainkan dengan izin tuannya.”
H.R. Muslim (no. 673)
Kedudukan
Imam Wanita
Apabila seorang muslimah mengimamkan solat bagi sekumpulan wanita, dia
hendaklah berdiri di tengah-tengah saf makmum yang pertama, dan bukannya di saf
hadapan mereka. Ini adalah berdasarkan perbuatan Saidatina Aisyah dan Ummu
Salamah r.a.
Raithah al-Hanafiyyah menyebut bahawa Aisyah r.a telah mengimami mereka
dan berdiri di tengah saf mereka dalam sebuah solat fardhu. Diriwayatkan oleh
al-Baihaqi (3/131) dan Daruqutni (1/404).
‘Ammar al-Duhni pula diberitahu oleh Hujairah, iaitu seorang wanita
dari kalangan kaumnya, bahawa Ummu Salamah r.a telah mengimamkan solat mereka
dan beliau telah berdiri di tengah-tengah saf. Diriwayatkan oleh al-Baihaqi
(3/313), Abdul Razak (3/140) dan Daruqutni (1/405) serta dianggap sahih
bersandarkan bukti-bukti.
Para muslimah yang menjadi imam bagi jemaah wanita juga diharuskan
untuk menyaringkan bacaan di dalam solat berjemaah seperti solat Maghrib, Isyak
dan Subuh melainkan sekiranya terdapat lelaki yang bukan mahram bersama mereka.
Kedudukan
Makmum Wanita
Sekiranya wanita mengikuti solat secara berjemaah bersama kaum lelaki,
mereka hendaklah berdiri di belakang saf para lelaki. Anas bin Malik r.a
berkata:"Saya pernah bersembahyang dengan seorang anak yatim di rumah kami
di belakang Nabi s.a.w sebagai imam, sedangkan ibu saya iaitu Ummu Sulaim
berdiri di belakang kami." H.R al-Bukhari (no. 727) dan Muslim (no. 658)
Justeru itu, para muslimah hendaklah bersembahyang di belakang saf
lelaki sekalipun wanita tersebut hanya seorang diri. Berlainan pula sekiranya
wanita tersebut berdiri keseorangan di belakang saf wanita, maka hukumnya
adalah makruh. (Raudhah al-Thalibin, Jld. 1, hlm. 463)
Seterusnya, adalah tidak harus bagi seorang lelaki untuk solat berdua
mengimami seorang wanita sahaja yang bukan mahramnya kerana Rasulullah s.a.w
bersabda: "Tidak harus seorang lelaki menyendiri berdua-duaan dengan
seorang wanita, kerana yang ketiganya adalah syaitan.” H.R. Tirmizi (no. 1171) dan
Ahmad (no. 178) dengan sanad yang sahih.
Walau bagaimanapun seorang lelaki diharuskan mengimami sekumpulan
wanita kerana perhimpunan mereka tidak dianggap khulwah atau
bersunyi-sunyian. Namun para salaf juga mensyaratkan keharusan tersebut dengan
aman daripada fitnah.
Saf
Terbaik Bagi Makmum Wanita
Seandainya seorang wanita solat sesama mereka sahaja tanpa seorang
lelaki pun maka saf yang paling depan ialah yang terbaik, kemudian diikuti oleh
saf-saf yang seterusnya. Sabda Rasulullah s.a.w: "Sesungguhnya Allah S.W.T
dan para malaikat-Nya berselawat ke atas saf-saf yang hadapan." H.R. Abu
Daud (no. 650), al-Nasa'ie (2/90) dengan sanad yang sahih.
Walau bagaimanapun jika mereka sembahyang berjemaah di belakang saf para
lelaki tanpa tabir pemisah, maka sebaik-baik saf ialah yang paling belakang dan
seburuk-buruknya ialah yang paling hadapan. H.R Muslim (no. 440), Abu Daud (no.
678), Tirmizi (no. 224) dan Ibn Majah (no.
1000). Imam Nawawi menyebut bahawa yang dimaksudkan dengan saf yang paling
buruk ialah yang paling sedikit fadhilatnya dan paling kurang menepati kehendak
syarak. Ini adalah kerana wanita sentiasa dituntut untuk menjauhkan diri
daripada percampuran dengan kaum lelaki yang bukan mahram melainkan atas sebab
yang darurat atau diharuskan oleh syarak. Justeru itu, dalam keadaan masjid di
negera kita yang sudah diletakkan tabirnya, maka tempat yang terbaik bagi
wanita ialah pada saf yang paling hadapan kerana sudah terpisah daripada
pandangan lelaki.
Kalau sy imamkan anak sedara sy perempuan kanak2. Saf yg patut dia brdiri belah kanan atau kiri ya? Dan saya patut ke depan sedikit tp masih dlm 1 saf kan. Dan kalau dtg lg anak sedara lelaki kanak2. Saf belah mana dan macam mna plak dia kena brdiri?
ReplyDeleteMakmum sebelah kanan sebaris dgn imam.
DeleteMakmum sebelah kanan sebaris dgn imam.
DeleteKalau sy dan kwn sy hendak menunaikan solat jemaah tetapi tiada imam..adakah boleh atau tidak..??
ReplyDeleteDianjurkan salah seorang menjadi imam
DeleteDianjurkan salah seorang menjadi imam
DeleteJika sekumpulan wanita solat berjamaah di bhgn blkg surau( bhgn wanita) tiba2 ada sekumpulan lelaki masuk dan membuat jamaah di depan...bagaimana hukum solat jamaah wanita tadi?...diteruskan solat?...dibatalkan utk ikut imam jamaah lelaki?
ReplyDeleteAssalamualaikum. Saya nak tanya, untuk bacaan Alfatihah dan surah bagi imam wanita semasa solat Zuhur dan Asar, perlu dibacakan kuat/nyaring atau tidak? Terima kasih.
ReplyDeletewsalam. zohor & asar xperlu nyaring.
DeleteAssalamualaikum. Saya nak tanya, untuk bacaan Alfatihah dan surah bagi imam wanita semasa solat Zuhur dan Asar, perlu dibacakan kuat/nyaring atau tidak? Terima kasih.
ReplyDeletetidak.......dibaca dengan perlahan
DeleteBagaimana pula kalau dua orang perempuan solat berjemaah..contoh saya mengimami ibu..adakah kena sebaris atau depan sikit? Kalau depan sikit makmum belah kiri atau kanan?
ReplyDeleteDuduk sebaris
Deletedi belakang kamu sebaris dengan nya
ReplyDeleteJika kami ber 4 ingin solat berjemaah bagaimana kedudukan iman dan jemaah yg 3 lagi
ReplyDelete