Saturday, July 20, 2013

PEROSAK PAHALA #2: RIYAK

Celaan terhadap sifat riyak ini telah disebutkan di dalam al-Quran dan juga as-Sunnah. Antaranya ialah firman Allah Taala yang bermaksud:
“Maka neraka wail (atau kecelakaan besarlah) bagi orang-orang ahli sembahyang. (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya. (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riyak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya). Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pun pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya).”  [Surah al-Maa‘uun: ayat 4– 7]

            Manakala di dalam hadis pula ada yang telah pun disebut sebelum ini di dalam perbincangan tentang syirik; kerana riyak itu sendiri adalah syirik yang tersembunyi.

Ketahuilah wahai kaum muslimin, sesungguhnya riyak berasal daripada perkataan rukyah (penglihatan), kerana seseorang yang riyak sebenarnya ingin memperlihatkan kepada orang lain apa yang boleh memancing kedudukan di sisi mereka. Dengan cara itu, dia pun dapat memenuhi habuan nafsunya daripada amalan tersebut di dunia ini.

        Riyak mempunyai banyak jenis dan pelbagai rupa. Keburukan-keburukannya juga sangat bahaya. Paling membahayakan sekali ialah ia akan menggugurkan pahala sesuatu amalan, dan ini adalah jelas berdasarkan nas al-Quran dan hadis.

            Firman Allah Taala yang bermaksud:
 Maksudnya: “…Seperti (rosaknya pahala amal sedekah bagi) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riyak), dan dia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riyak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.  [Surah al-Baqarah: ayat 264]

            Sabda Nabi s.a.w:

إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ : الرِّيَاءُ ، يَقُوْلُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِذَا جَزَى النَّاسَ بِأَعْمَالِهِمْ : اِذْهَبُوْا إِلَى الَّذِينَ كُنْتُمْ تُرَاؤُوْنَ فِي الدُّنْيَا ؛ فَانْظُرُوْا هَلْ تَجِدُونَ عِنْدَهُمْ جَزَاءً ؟

Maksudnya: “Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti menimpa kamu ialah syirik yang kecil iaitu riyak. Allah menyeru pada hari kiamat apabila semua manusia dibalas berdasarkan amalan mereka: Pergilah kamu kepada orang-orang yang kamu mahu menunjuk-nunjuk kepada mereka itu di dunia; maka tunggu dan lihatlah, adakah kamu dapati balasan daripada mereka?” [HR Ahmad dan al-Baghawi: Sahih menurut syarat Imam Muslim]

            Sabda baginda s.a.w lagi:

أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِمَا هُوَ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ عِنْدِيْ مِنَ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ ؛ اَلشِّرْكُ الْخَفِيُّ ؛ أَنْ يَقُوْمَ الرَّجُلُ فَيُصَلِّي ، فَيُزَيِّنُ صَلَاتَهُ لِمَا يَرَى مِنْ نَظَرِ رَجُلٍ .

Maksudnya: “Mahukah kamu sekiranya aku khabarkan kepada kamu tentang apa yang aku takuti menimpa kamu, lebih daripada al-Masih al-Dajjal? (Itulah) syirik yang tersembunyi: bila mana seseseorang (lelaki atau perempuan) bangun mengerjakan solat; lalu dia pun memperelokkan solatnya  kerana dia mendapati ada orang yang melihatnya.”  [HR Ibnu Majah: Hasan]

            Oleh itu berhati-hatilah wahai saudaraku daripada riyak; kerana ia adalah seburuk-buruk bala yang boleh mencabut segala amalan dari akar umbinya dan menjadikannya hilang bak debu yang berterbangan.

Dan ketahuilah juga bahawa orang yang riyak adalah orang yang paling awal dinyalakan kepadanya api neraka; kerana mereka telah pun mengecapi nikmatnya kesan amalan mereka sewaktu kehidupan mereka di dunia.

            Hindarkanlah diri anda daripada bahana riyak sebagaimana anda melarikan diri daripada singa yang ganas; kerana riyak dan syahwat yang tersembunyi ini tidak berjaya ditepis kejahatannya oleh ramai ilmuwan yang hebat; maka apatah lagi bagi insan-insan yang biasa seperti kita!

Sememangnya penyakit riyak telah banyak diujikan ke atas para ulama dan para ‘abid yang sungguh-sungguh beramal untuk mencari jalan ke akhirat; kerana golongan tersebut apabila telah memaksa diri mereka untuk melakukan ketaatan, dan menahan nafsu mereka daripada memenuhi runtunan syahwat, nafsu mereka menjadi tidak lagi berminat untuk melakukan maksiat zahir yang dikerjakan oleh anggota tubuh badan. Disebabkan keadaan itu, nafsu mereka menjadi cenderung pula untuk tampil sebagai seorang yang berilmu, yang beramal, yang boleh memimpin sesuatu majlis dan mahu orang lain melihat kepada mereka dengan pandangan hormat dan hebat. Dengan itu dia pun dibuai oleh suatu perasaan indah yang sungguh mengasyikkan sehingga membuatkan dia memperkecilkan usaha untuk meninggalkan dosa maksiat.

Ada juga di kalangan mereka yang menyangka dirinya tergolong dalam kalangan hamba-hamba Allah yang ikhlas, sedangkan dia sebenarnya telah termaktub di dalam senarai orang-orang yang munafik. Inilah dia satu tipu daya yang tidak terselamat daripadanya sesiapapun melainkan golongan muqarrabin, iaitu orang yang mendekatkan diri kepada Allah Taala!

            Ada penyair yang mengatakan:

وَخَالِفِ النَّفْسَ وَالشَّيْطَانَ وَاعْصِهِمَا           وَإِنْ هُمَا مَحَضَاكَ النُّصْحَ فَاتَّهِمْ
Maksudnya: “Tentangilah nafsu dan syaitan serta derhakalah terhadap keduanya.
Walau pun zahirnya mereka menasihatimu, namun raguilah mereka!”

  

Ya Allah
Tuhan sekalian langit dan bumi,
sucikanlah hati-hati kami daripada nifaq,
dan sucikanlah amalan-amalan kami daripada riyak;
serta teguhkanlah kami di atas jalan-Mu yang lurus
sehingga maut datang menjemput kami.




Sumber asal daripada buku 20 Perosak Pahala
Oleh: As-Syeikh Salim bin 'Eid al-Hilali 



No comments:

Post a Comment