Perhatian: Kesemua entri mengenai Maqasid Syariah telah diambil daripada tulisan al-Fadhil Ustaz Tuan Mohd Sapuan bin Tuan Ismail. Sila ke www.tasekpauh@blogspot.com untuk penjelasan lanjut.
Pendahuluan
Mengenali
Maqasid Syariah merupakan satu perkara yang amat berharga bagi seorang muslim
yang menyayangi agamanya. Orang yang mengenali Maqasid Syariah akan terpegun
dengan keindahan agamanya dan kesempurnaannya. Mengenalinya juga merupakan
syarat penting untuk berijtihad. Seorang ulamak tidak mampu mengeluarkan hukum
yang tepat jika hanya memahami terjemahan nas-nas al-Quran dan Hadis, tetapi
tidak memahami Maqasid Syariah. Bahkan memahami Maqasid Syariah adalah antara
asas yang terpenting dalam memahami nas-nas syarak dan mengeluarkan hukum.
Kalimah
“maqasid” adalah kata jamak kepada kalimah “maqsad”, yang berasal
dari kata dasar “qasada”. Ia bererti tujuan, kehendak, matlamat, adil
dan tidak melampau. Manakala Maqasid Syariah pula ialah tujuan sebenar yang
ingin dihasilkan bagi ketetapan hukum syarak, iaitu untuk kemaslahatan
(kebaikan) manusia. Dengan kata lain, ia bererti hikmah atau nilai-nilai baik
yang tersirat atau natijah baik yang ingin dicapai dengan pensyariatan hukum
melalui nas-nas al-Quran dan Hadis. Terdapat beberapa kalimah lain yang juga
digunakan untuk menunjukkan makna maqasid, antaranya ialah “al-illah”,
“al-munasabah” dan “al-hikmah”. Namun kalimah “al-hikmah”
adalah lebih banyak digunakan untuk menunjukkan erti maqasid. Oleh kerana itu mungkin
kita boleh terjemahkan Maqasid Syariah sebagai “Hikmat Pensyariatan” atau
“Tujuan Pensyariatan”.
Dalil-Dalil
Wujudnya Maqasid Syariah
Penetapan
hukum-hukum syariah adalah untuk kemaslahatan manusia, sama ada lambat atau
cepat. Kemaslahatan yang lambat ialah kemaslahatan ukhrawi iaitu dengan
mendapat syurga yang kekal abadi dan dilepaskan daripada neraka dan azabnya.
Kemaslahatan yang cepat pula ialah kemaslahatan duniawi. Sehubungan itu
hukum-hukum syarak adalah alat untuk mencapai tujuan tersebut.
Tidak
ada satu pun daripada keseluruhan hukum-hukum syarak yang mana pensyariatannya
adalah sia-sia (tanpa tujuan). Di mana sahaja adanya hukum syarak, maka di situ
wujudlah kemaslahatan yang ingin dicapai atau kemudharatan yang ingin ditolak
dan dijauhi atau kedua-duanya sekali. Mencapai kebaikan atau kemaslahatan dan
menolak keburukan atau kemudharatan adalah maqasid (tujuan) bagi setiap hukum
syarak. Dalil-dalil bagi kenyataan ini ialah berdasarkan istiqra’ (kaji
selidik) terhadap nas-nas syarak.
Sesiapa yang mengkaji ayat-ayat suci al-Qur’an dan hadis-hadis Nabawi,
sudah tentu dia akan dapati bahawa di mana sahaja ada perintah (suruhan), maka
di situ wujudnya maslahah dan di mana sahaja ada larangan, maka di situ
wujudnya mafsadah. Sebagai contoh kita lihat ayat-ayat suci di bawah:
i-
Dalam
bab solat, Allah S.W.T berfirman: Sesungguhnya solat itu boleh mencegah
daripada perbuatan keji dan mungkar. (Surah al-Ankabut: 45)
ii-
Dalam
bab puasa, Allah S.W.T berfirman: Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, semoga kamu (sentiasa)
bertaqwa. (Surah al-Baqarah: 183)
iii-
Dalan
bab qisas, Allah S.W.T berfirman: Dan dalam qisas itu ada (jaminan
kelangsungan) kehidupan bagi kamu. (Surah al-Baqarah: 179)
iv-
Dalam
bab keizinan berperang, Allah S.W.T
berfirman: Telah diizinkan (berperang) bagi orang yang diperangi, kerana
sesungguhnya mereka telahpun dizalimi. (Surah al-Haj: 39)
v-
Dalam
bab taqwa, Allah S.W.T berfirman: Dan bertaqwalah kepada Allah, semoga kamu
(sentiasa) berjaya. (Surah al-Baqarah: 189)
Ini
adalah sebahagian daripada ayat-ayat suci al-Qur’anul Karim yang menunjukkan
bahawa adanya Maqasid Syariah. Kerana inilah Syeikhul Maqasid Imam as-Syatibi
menyatakan bahawa kita tidak mampu membilang setiap maqasid daripada setiap
perincian hukum daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, kerana setiap hukum ada
maqasidnya tersendiri.
Antara
dalil secara umum yang menunjukkan adanya Maqasid Syariah ialah Firman Allah
S.W.T:
Dan
tidak Kami utuskanmu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi
sekalian alam. (Surah al-Anbiya’: 107).
Perkataan
“rahmat” itu mengandungi maksud memelihara dan menghasilkan maslahah-maslahah
dan menolak mafsadah-mafsadah (keburukan).
Logik
akal juga menunjukkan wujudnya Maqasid Syariah. Ini kerana syariah adalah
undang-undang ketetapan Allah S.W.T. Kalaulah akal kita tidak dapat menerima
sesuatu undang-undang ciptaan manusia jika ia dibuat tanpa sebarang tujuan
(maqasid), maka lebih-lebih lagilah akal kita tidak dapat menerima syariat Allah
Yang Maha Bijaksana ini kosong daripada sebarang tujuan. Maka jelaslah bahawa
syariat Allah S.W.T datang penuh sarat dengan maqasid iaitu menarik
kemaslahatan dan menolak keburukan (mafsadah).
Pokok
Perbincangan Ilmu Maqasid Syariah
Ilmu Maqasid Syariah ialah
ilmu yang membincangkan tentang tujuan-tujuan (maqasid-maqasid) yang diambil
kira oleh syariah dalam menetapkan hukum-hakam. Oleh kerana itu, perbincangan
yang penting dalam ilmu Maqasid Syariah ialah maslahah dan mafsadah, dan kaitan
kedua-duanya dengan penentuan hukum-hakam.
Telahpun
jelas bahawa kedatangan Syariat Islam adalah untuk memberikan maslahah dan menolak mafsadah. Secara
mudahnya maslahah ialah segala kebaikan dan mafsadah pula ialah segala
keburukan.
Maslahah
dan mafsadah itu bukanlah ditentukan oleh akal manusia, tetapi ditentukan oleh
syariah. Ini kerana pandangan akal manusia berbeza-beza. Mungkin sesuatu
perkara dianggap maslahah oleh sebahagian manusia kerana ia memberikan kebaikan
kepada mereka, tetapi dianggap mafsadah oleh sebahagian yang lain, kerana
mendatangkan keburukan kepada mereka. Terdapat juga maslahah yang dianggap
sebagai mafsadah kerana dorongan hawa nafsu, dan begitulah sebaliknya. Oleh kerana
itu akal dan juga keinginan nafsu manusia tidak boleh menjadi kayu ukur untuk
menentukan maslahah dan juga mafsadah. Hanya syariah sahaja yang boleh
menetukan maslahah dan juga mafsadah kepada manusia kerana ia datang daripada
Tuhan Pencipta mereka.
Maslahah
pada pandangan syariah ialah setiap perkara yang memenuhi lima kriteria
berikut:-
i-
Ia
termasuk dalam Maqasid Syariah atau tujuan pensyariatan syariah.
Tujuan pensyariatan syariah untuk manusia terkandung dalam menjaga
lima perkara, iaitu menjaga agama, nyawa, akal, keturunan (termasuk juga
maruah) dan juga harta.
ii-
Ia
tidak bertentangan dengan al-Quran.
iii-
Ia
tidak bertentangan dengan al-Hadis.
iv-
Ia
tidak bertentangan dengan al-Qiyas.
Ini kerana Qiyas adalah diambil daripada pemahaman terhadap nas
al-Quran dan juga al-Hadis. Maka ia merupakan praktikal terhadap nas al-Quran
dan juga Hadis.
v-
Ia
tidaklah meluputkan maslahah yang lebih besar daripadanya.
Ini kerana tidak dinamakan maslahah jika ia menghilangkan maslahah
lain yang lebih besar daripadanya.
Inilah lima kriteria yang perlu ada pada sesuatu perkara sebelum ia
dianggap sebagai maslahah pada pandangan syarak.
No comments:
Post a Comment