Thursday, July 18, 2013

ISLAM, IMAN DAN IHSAN



Perkataan Islam berasal dari Bahasa Arab “salima” (Sin, Lam, Mim). Ia mempunyai banyak erti antaranya ialah damai, suci, patuh dan taat. Dari segi istilah pula, kata Islam bermaksud kepatuhan kepada kehendak dan kemahuan Allah SWT serta kepada hukumnya.

Hubungan antara pengertian Islam menurut Bahasa Arab dan pengertian Islam dari segi istilah amat nyata dan erat sekali, iaitu “hanya dengan kepatuhan kepada kehendak Allah dan tunduk kepada hukum-hukumnya seseorang dapat mencapai kedamaian yang sebenar dan memperolehi kesucian yang abadi.”

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” (Surah Al-Baqarah: 112)

Islam juga bermaksud satu sistem dan perundangan yang lengkap untuk urusan kehidupan yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk disampaikan kepada manusia sebagai panduan dan ikutan.
   
Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukuman-Nya.” (Surah Al-Hasyr : ayat 7)


Islam berbeza daripada agama lain yang ada di muka bumi kerana perkataan Islam tidak mempunyai hubung kait, sama ada dengan individu-individu, golongan-golongan mahupun tempat-tempat tertentu.

Agama Islam terdiri daripada akidah, ibadah, sistem hidup dan kaedah-kaedah pengukuhan.

  • Akidah yang dimaksudkan ialah syahadah dan rukun-rukun.
  • Ibadah pula ialah seperti solat, zakat, puasa dan haji (rukun Islam).
  • Sistem hidup pula ialah hukum Islam mengenai persoalan manusia seperti sistem politik, ekonomi, ketenteraan, pendidikan, akhlak dan sistem kemasyarakatan.
  • Kaedah-kaedah pengukuhan yang dimaksudkan pula ialah jihad, menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang mungkar dan hukuman yang dikenakan ke atas pesalah.

Jika Islam itu diumpamakan dengan sebuah binaan, maka yang mendasari binaan Islam ini adalah akidah dan ibadah iaitu bahagian yang dikenali sebagai rukun Islam dan iman. Segala jenis sistem yang diperlukan dalam kehidupan adalah menjadi bahagian-bahagian penting bangunan Islam, manakala persoalan yang berkaitan dengan cara penjagaan masyarakat dan Negara Islam serta pemeliharaan agama adalah menjadi bahagian-bahagian sokongan(pengukuhan) yang bertanggungjawab menegak, mengukuh dan mengekalkan bangunan Islam itu.
 
Dengan kata lain Islam tidak wujud jika tidak ada akidah, lebih-lebih lagi apabila tidak ada syahadatnya. Demikian juga Islam tidak wujud jika akidah diterima tetapi ibadah ditolak. Seterusnya jika diterima kedua-dua akidah dan ibadah tetapi tidak dilaksanakan sistem-sistem yang ditetapkan, maka Islam menjadi lemah dan tidak mempunyai kekuatan. Islam akan menjadi lemah dan hancur jika jihad dan pelaksanaan hukum Allah tidak diamalkan.

Iman pula berasal daripada perkataan arab “Amina”. Dalam Bahasa Melayu ia bermakna aman atau membentuk keadaan aman dan tenteram.
Dari segi istilah, iman membawa makna membenarkan dengan hati dan berikrar dengan lidah serta beramal dengan ajaran-ajaran Allah SWT yang dibawa oleh Nabi Muhammad  s.a.w.
     
Untuk memenuhi pengertian beriman kepada Islam itu mestilah ada ketiga-tiga perkara ini. Iaitu mengakui di dalam hati bahawa Islam itu benar dan menyatakan dengan lidahnya bahawa Islam itu agama yang benar, serta mengamalkan ajaran-ajaran yang terkandung dalam agama Islam itu. Kalau ketiga-tiga perkara ini tidak ada, maka tidaklah sempurna keimanan seseorang itu terhadap agama Islam.

Beriman kepada Allah SWT merupakan dasar kepada seluruh keimanan seorang mukmin. Ia  mengandungi keimanan terhadap 3 jenis tauhid:
  • Tauhid Rububiyyah
  • Tauhid Uluhiyyah
  • Tauhid Asma Wa Sifat

Tauhid Rububiyyah

Mengakui bahawa Allah SWT adalah pelaku yang mutlak terhadap alam; sama ada mencipta, mentadbir, mengubah, menambah, mengurang, menghidup dan mematikan. Tiada sesiapapun yang boleh menandingi perbuatan Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu.” (Surah Az-Zumar : 62)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud:

“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy untuk mengatur segala urusan. Tiada seorangpun yang akan memberi syafa'at kecuali sesudah ada izin-Nya. (Dzat) yang demikian itulah Allah, Tuhan kamu, maka sembahlah Dia. Maka apakah kamu tidak mengambil pelajaran?” (Surah Yunus : 3)

Tauhid Uluhiyyah
              
Mengakui bahawa Allah SWT yang berhak disembah, dicintai, dipatuhi dan tempat bermohon. Tauhid ini menuntut seseorang menyakini kemutlakan kekuasaan Allah SWT atas segala sesuatu dalam semesta ini.  Keyakinan ini menetapkan bahawa hanya Allah SWT yang berhak untuk membuat hukum dan perbuatan bagi seluruh makhluk yang diciptakan-Nya.

            Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan kami tidak mengutus seorang rasulpun sebelum kamu melainkan kami wahyukan kepadanya: "Bahawasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Daku". (Surah Al-Anbiya: 25)

Pada hakikatnya, Tauhid Uluhiyyah ini menghimpun semua jenis tauhid yang lain, termasuk Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Asma’ Wa Sifat.

Tauhid Asma ‘ Wa Sifat

Mengakui dan mempercayai bahawa Allah SWT itu memiliki nama-nama yang baik serta sifat-sifat yang luhur dan tinggi. Hanya Dia sahaja yang layak untuk memiliki nama-nama dan sifat-sifat itu.


Maksud firman Allah SWT: “Hanya milik Allah nama-nama yang paling baik, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.” (Surah Al-A’raf: 180)

Terdapat 3 asas bagi menyempurnakan tauhid ini iaitu: 
1. Wajib beriktikad bahawa Allah SWT tidak memiliki sifat-sifat yang sama dengan  makhluk.
2. Wajib beriman dengan semua sifat-sifat Allah SWT yang tersebut di dalam Al-Quran dan Hadith. 
3. Wajib beriman dengan semua nama dan sifat Allah tanpa mempertikaikan tentang hakikatnya.
                 
Ihsan pula bermaksud melakukan kebaikan dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan balasan demi keredhaan Allah SWT.

Sabda Rasulullah s.a.w.:
قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ اْلإِحْسَانِ، قَالَ: أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ

Maksudnya: ... “Beritahukan kepadaku tentang Ihsan" Rasulullah menjawab,"Engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, jika engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Dia pasti melihatmu.” [H.R. Imam Muslim].

Keikhlasan adalah asas terpenting yang menentukan kesempurnaan iman dan amalan seseorang Islam.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Maksudnya: “Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.” (Surah Al-An’am: 162)

Kalimah ihsan juga digunakan untuk menggambarkan pelbagai pengertian iaitu muraqabatullah, kebaktian, hubungan yang baik sesama makhluk, serta kesungguhan dan ketekunan.
 

No comments:

Post a Comment