Hukum-hukum taklif adalah disyariatkan dengan
tujuan untuk menjaga Maqasid Syariah iaitu tujuan pensyariatannya. Maqasid
ataupun maslahah ini boleh dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu:-
i-
Dharuriyyat (Keperluan
Asasi)
ii-
Hajiyyat (Keperluan
Tambahan)
iii-
Tahsiniyyat (Kesempurnaan)
Dharuriyyat itu ialah satu perkara yang menjadi
kemestian dalam kehidupan manusia sama ada dalam perkara keagamaan ataupun
keduniaan. Jika ia tiada nescaya tidak akan berjalan kemaslahatan dengan baik,
bahkan akan berada dalam kerosakan, kacau bilau dan hilangnya kehidupan. Di
akhirat pula hilangnya kejayaan dan kenikmatan serta membawa kerugian yang
nyata dengan mendapat azab.
Penjagaan terhadap dharuriyyat ini
mestilah dilakukan dengan dua cara, iaitu: i- dengan mendirikan rukun-rukunnya
dan meneguhkannya. ii- menolak penyakit yang menimpanya atau yang mungkin
menimpanya. Dharuriyyat itu terhimpun dalan lima perkara, iaitu menjaga
agama, nyawa, keturunan (termasuk maruah), akal dan juga harta. Contoh dharuriyyat
dalam hal menjaga agama ialah disyariatkan akidah dan asas-asas ibadat seperti
solat, puasa, haji dan sebagainya. Cara menjaganya pula ialah dengan suruhan
berdakwah kepada akidah tersebut, memfardhukan jihad bagi mempertahankannya dan
mengenakan hukuman terhadap orang yang murtad. Dalam hal menjaga nyawa pula
disyariatkan tanggungjawab menjaga diri, larangan menjatuhkan diri ke arah
kebinasaan dan mengenakan hukuman qisas terhadap si pembunuh. Dalam hal menjaga
keturunan dan maruah pula disyariatkan perkahwinan dan pengharaman zina serta
hukuman terhadap pelakunya. Dalam hal menjaga akal pula, disyariatkan belajar
dan pengharaman setiap yang memabukkan serta hukuman terhadap peminum arak.
Dalam hal menjaga harta, disyariatkan jual beli dan sebagainya dan pengharaman
memakan harta orang lain dengan cara yang batil, pengharaman mencuri serta
mengenakan hukuman terhadapnya.
Perlu diingatkan juga, sekalipun kaedah ini menyebut bahawa dharuriyyat
adalah asas kepada segala-galanya, namun kedudukan lima aspek penjagaan
terhadap dharuriyyat bukanlah berada dalam satu kedudukan. Penjagaan
terhadap agama merupakan prioriti berbanding dengan yang lain. Seterusnya
penjagaan terhadap nyawa. Mendahulukan kedua-dua perkara ini merupakan perkara
yang disepakati oleh para ulamak. Namun, mereka khilaf dalam menentukan susunan
terhadap tiga perkara lagi. Imam Ghazali menyebut susunannya ialah, menjaga
agama, kemudian nyawa, kemudian akal, kemudian keturunan dan yang terkahir
ialah menjaga harta. Namun susunan Imam al-Amidi pula ialah menjaga agama,
kemudian nyawa, kemudian keturunan, kemudian akal dan yang terakhir ialah
harta; dan inilah pandangan jumhur ulamak. Penjagaan terhadap keturunan
didahulukan berbanding penjagaan terhadap akal, kerana penjagaan terhadap akal
merupakan cabang kepada penjagaan terhadap nyawa dan keturunan.
Terdapat banyak hukum-hakam yang mana dalilnya adalah perbandingan
antara susunan perbezaan lima perkara asas di dalam dharuriyyat ini.
Antara contohnya ialah:
Pertama: Jika seseorang terpaksa memakan harta orang lain demi
kelangsungan nyawanya, maka ia diharuskan memakannya. Ini kerana maslahah
menjaga nyawa didahulukan daripada menjaga harta.
Kedua: Jika terpaksa meminum arak demi menjaga nyawa, maka harus
meminumnya. Ini kerana menjaga nyawa didahulukan daripada menjaga akal.
Tambahan lagi, kehilangan nyawa adalah satu perkara yang berkekalan, berbeza
dengan kehilangan akal, maka ia bukanlah satu perkara yang kekal.
Hajiyyat pula satu perkara yang sangat
diperlukan oleh manusia untuk tujuan kesenangan dan menghilangkan kesusahan
mereka, yang mana bila ia tiada, maka akan timbullah kesusahan dan masyaqqah.
Akan tetapi kesusahan yang terhasil daripada ketiadaan hajiyyat ini
tidaklah sampai kepada tahap kesusahan yang terhasil dengan hilangnya dhoruriyyat
tadi.
Hajiyyat ini ada dalam semua keadaan sama ada ibadat, adat, muamalat dan
juga jinayat. Contoh bagi hajiyyat dalam ibadat ialah rukhsah-rukhsah
yang diberikan untuk memudahkan kita semua. Contoh dalam bukan ibadat pula
ialah seperti diharuskan jual salam, tempahan dan seumpamanya. Juga
diharuskan perceraian untuk melepaskan daripada ikatan perkahwinan yang musnah.
Tahsiniyyat pula ialah satu perkara yang
menjadikan kehidupan manusia berada dalam keadaan adab yang cukup tinggi dan
akhlak yang baik, iaitu dengan mengambil perkara-perkara yang baik-baik
daripada kehidupan dan meninggalkan benda-benda yang kotor yang tidak diterima
oleh akal yang baik. Ia terkumpul dalam kemuliaan akhlak. Contoh bagi tahsiniyyat
dalam ibadat ialah bersuci, menghilangkan najis, menutup aurat dan sebagainya.
Ia juga terdapat dalam semua keadaan, samalah seperti dharuriyyat dan
juga hajiyyat. Oleh kerana itu, jelaslah wujudnya tingkatan dalam
hukum-hukum taklif dalam syariat Islam sama ada suruhan ataupun larangan.
Pelengkap Kepada Maslahah-Maslahah
Pelengkap Kepada Maslahah-Maslahah
Setiap daripada maqasid yang tiga ini iaitu dharuriyyat, hajiyyat
dan tahsiniyyat, ada pelengkapnya yang diistilahkan sebagai mukammilat.
Pelengkap-pelengkap ini disyariatkan untuk mencapai maqasid-maqasid tersebut
dengan penuh kesempurnaan dan mengukuhkan penjagaan terhadapnya. Kalaulah
pelengkap ini tiada, maka ia tidaklah membawa kepada hilangnya maqasid
tersebut, sekalipun ia mungkin menjejaskan kesempurnaan maqasid tersebut.
Maqasid-maqasid ini sering juga disebut sebagai “mukammal” (yang dilengkapkan)
bila digandingkan dengan pelengkap yang disebut sebagai “mukammil”.
Kesemua “mukammil” ini adalah diiktiraf pada pandangan Syarak,
dengan syarat ia tidaklah membatalkan asal “mukammal” tadi. Oleh kerana itu
Syeikhul Maqasid Imam as-Syatibi menyatakan dalam kitabnya “al-Muwafaqat”: “Dan
“mukammil” (pelengkap) itu, jika ia boleh membawa kepada terbatalnya (hukum)
asal (“mukammal”), maka ia tidaklah lagi diambil kira”. Kesimpulannya, hajiyyat
adalah “mukammil” bagi dharuriyyat dan tahsiniyyat pula
adalah “mukammil” bagi hajiyyat. Oleh kerana itu jelaslah bahawa
dharuriyyat adalah asal bagi setiap hukum syariah.
Hukum Perkaitan Antara Maqasid Yang Tiga
Perkaitan
antara tiga maqasid iaitu dharuriyyat, hajiyyat dan tahsiniyat
ini, disimpulkan oleh Imam as-Syatibi dalam lima kaedah yang dipanggil sebagai
“Qawa’id Maqasidiyyah”.
Kaedah Pertama: “Sesungguhnya
yang dharuriy itu adalah asas bagi selainnya, iaitu hajiyy dan tahsiniyy.”
Antara contoh praktikal kepada kaedah ini ialah
seperti yang telah menjadi kata sepakat di kalangan para fuqaha bahawa adalah
harus bagi doktor untuk melihat kepada aurat pesakit atau menyentuhnya jika
dengan tujuan perubatan. Ini adalah untuk menjaga nyawa yang merupakan dharuriyy
yang mesti didahulukan berbanding menjaga aurat yang merupakan tahsiniyy.
Kaedah Kedua: “Sesungguhnya
ketiadaan dharuriyy pasti akan membawa kepada ketiadaan hajiyy dan tahsiniyy.”
Sebagai contoh, apabila syariah menggugurkan
kewajipan solat kepada perempuan yang didatangi haid, maka sudah tentu gugurlah
daripadanya tuntutan menutup aurat dalam solat, tuntutan menghadap kiblat,
tuntutan takbir, tuntutan zikir-zikir sunat seperti zikir rukuk, sujud, dan
sebagainya. Gugur jugalah tuntutan berwuduk dan adab-adabnya.
Kaedah Ketiga: “Tidaklah lazim dengan
ketiadaan hajiyy dan tahsiniyy itu, ketiadaan dharuriyy”.
Contohnya dikira harus mengambil wang daripada pengguna tandas
persendirian, (sebagaimana adat yang ada sekarang) sekalipun tidak diketahui
dengan jelas kadar air yang digunakannya. Ertinya akad itu masih sah, sekalipun
terdapat kejahilan dalam jumlah penggunaan air.
Kaedah Keempat: “Kemungkinan lazim daripada
ketiadaan keseluruhan hajiyy atau keseluruhan tahsiniyy itu kecacatan pada
sebahagian dhoruriyy.
Sebagai contoh, makan dan minum adalah perkara yang harus. Seseorang
itu boleh memilih untuk makan dan minum atau meninggalkannya. Namun jika
ditinggalkannya secara keseluruhan, seperti orang yang mogok lapar, sehingga
boleh membawa kepada kerosakan kepada nyawa, dan merosakkan diri sendiri, maka
ia adalah diharamkan.
Kaedah Kelima: “Perlunya memelihara hajiyy dan
tahsiniyy untuk memelihara dharuriyy.”
Antara contoh kepada kaedah ini ialah perlunya kita mematuhi
peraturan jalan raya sekalipun ia nampak kecil, kerana pengabaian terhadapnya
boleh merosakkan penjagaan terhadap nyawa dan juga harta. Kita juga perlu
menjaga cara berpakaian dan mengelakkan pergaulan bebas antara lelaki dan
perempuan kerana mengabaikannya boleh merosakkan penjagaan terhadap maruah dan
juga keturunan. Kita juga perlu mengelakkan daripada keterlaluan dalam bergurau
senda kerana ia boleh merosakkan penjagaan terhadap agama. Juga perlu
mengelakkan daripada menonton filem-filem lucah kerana ia boleh merosakkan
penjagaan terhadap akal dan juga maruah dan keturunan.
Melihat
Kepada Natijah Perbuatan
Melihat
kepada hujung jatuh perbuatan atau natijahnya merupakan satu maqasid yang
diambil kira pada pandangan syarak. Bahkan ia merupakan maqasid dalam
pensyariatan, sama ada perbuatan itu bertepatan dengan syariah (masyru’)
atau bertentangan (yang dilarang dan ditegah atau tidak masyru’).
Lahir
daripada kaedah inilah (yakni perlunya melihat kepada natijah perbuatan)
beberapa cara untuk mengeluarkan hukum. Antaranya ialah:-
i-
سَدُّ الذَّرَائِعِ – Menyekat jalan keburukan.
ii-
اَلْاِسْتِحْسَانُ/فَتْحُ
الذَّرَائِعِ – Membuka jalan kebaikan.
iii-
اَلْمَصْلَحَةُ
الْمُرْسَلَةُ/ اَلْاِسْتِصْلَاحُ –Menarik maslahah.
iv-
مَنْعُ الْحِيَلِ
– Menegah helah-helah.
v-
مُرَاعَاةُ الْخِلَافِ
– Memelihara khilaf.
Setiap perbuatan yang keburukan natijahnya adalah lebih besar
berbanding dengan kemaslahatan asal pensyariatannya, maka perbuatan itu
dihukumkan dengan “ditegah” sekalipun pada asalnya adalah “disuruh” atau
“diharuskan”. Inilah yang dinamakan dengan “Menutup Jalan Keburukan”. Dalam
masalah ini juga terdapat kaedah “Menegah Helah-Helah” dan kaedah “Memelihara
Khilaf”. Manakala setiap perbuatan yang kemaslahatan natijahnya adalah lebih
besar berbanding dengan asal mafsadah larangannya, maka perbuatan itu
dihukumkan dengan “dibolehkan”, sekalipun pada asalnya adalah “ditegah”. Inilah
yang dinamakan sebagai “Membuka Jalan Kebaikan” .
Setiap perbuatan yang tidak ada pada syarak dalil “dibolehkan” atau
“ditegah” (pada pandangan mujtahid pada permulaannya), tetapi natijah perbuatan
tersebut adalah maslahah yang besar, maka perbuatan tersebut “dibolehkan”.
Bahkan kadang-kadang perbuatan itu dihukumkan dengan wajib atau sunat. Inilah
yang dinamakan dengan “Menarik Maslahah” . Manakala jika mafsadah natijahnya
adalah lebih besar, maka perbuatan itu dihukumkan dengan “ditegah”. Masalah ini
juga termasuk dalam kaedah “Menutup Jalan Keburukan” .
saya ada ambil bahan dari blog anda. mohon dihalalkan.
ReplyDelete