Terdapat pelbagai jenis maqasid jika dilihat dari sudut-sudut yang
berlainan. Maqasid-maqasid tersebut adalah seperti berikut:-
i-
Jika dilihat
dari sudut tuan punya maqasid, maka maqasid terbahagi kepada dua, iaitu Maqasid
Syariah dan maqasid mukallaf.
ii-
Jika dilihat
dari sudut maudhu’ (perkara yang dibincangkan), maqasid terbahagi kepada
dua. Pertama, maslahah, iaitu maqasid untuk menghasilkan maslahah.
Kedua, mafsadah, iaitu maqasid untuk menolak mafsadah.
iii-
Jika dilihat
dari sudut umum dan khusus, maka ia boleh dibahagikan kepada tiga, iaitu:
a-
Maqasid Am;
iaitu Maqasid Syariah untuk menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan juga
harta.
b-
Maqasid Khas;
iaitu tujuan yang dapat dilihat daripada pensyariatan juzuk-juzuk syariah.
Contohnya, Maqasid Syariah dalam mensyariatkan gadaian ialah untuk menjadi “tauthiq”
(memberikan kepercayaan kepada si pemberi hutang). Maqasid Syariah dalam
mensyariatkan jual beli (dengan segala jenis jual beli yang disyariatkan)
adalah untuk memenuhi hajat keperluan manusia. Maqasid Syariah dalam
mensyariatkan sedekah ialah untuk menolong orang-orang yang berhajat.
c-
Maqasid Juz’iy;
iaitu Maqasid Syariah dalam setiap hukum daripada hukum-hakam yang
disyariatkan. Contohnya, syariah mengharamkan meminang tunang orang lain dengan
tujuan mengelakkan permusuhan. Maqasid Syariah melarang (makruh) makan bawang
ialah untuk menjauhkan daripada baunya yang kurang elok, dan Maqasid Syariah
mengharuskan bagi penjual untuk mengambil harga yang lebih tinggi dalam jualan
ansuran berbanding jualan biasa ialah untuk menjaga kepentingan penjual
tersebut.
iv-
Maqasid jika
dilihat dari sudut yakin dan jelas atau sebaliknya, terbahagi kepada dua
bahagian, iaitu maqasid qat’iy (penuh keyakinan) dan maqasid zanniy
(jelas).
a-
Maqasid Qat’iy
ialah maqasid yang memang jelas dan yakin dengan sepenuh keyakinan dan tanpa
sebarang syak dan keraguan. Contohnya ialah, maqasid atau hikmah daripada
pensyariatan Islam ialah untuk memberikan maslahah kepada manusia dan menolak
mafsadah. Begitu juga Islam datang untuk menegakkan keadilan, menolak kezaliman
dan penindasan. Jadi, dapat disimpulkan bahawa rangka-rangka asas Islam yang
tidak berubah dan tidak akan berubah ialah tujuan yang qat’iy, yakin dan
tiada sebarang syak. Keseluruhan tujuan atau hikmah yang yakin dan jelas ini
merujuk kepada Maqasid Syariah dalam menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan
harta. Menjaga kelima-lima asas ini adalah maqasid qat’iy dalam syariat
Islam kerana ia membawa kepada maqasid asal pensyariatan Islam iaitu
menghasilkan maslahah dan menolak mafsadah.
b-
Maqasid Zanniy
pula ialah maqasid yang sudah pun jelas, tetapi tidaklah sampai kepada tahap
maqasid qat’iy tadi. Ini kerana maqasid ini bukanlah sebahagian daripada
rangka-rangka asas Islam, tetapi ia merupakan alat untuk menjaga rangka-rangka
asas Islam tadi Maqasid Zanniy ia mungkin boleh berubah, kerana alat
yang digunakan untuk sesuatu tujuan, sekalipun ia diperlukan untuk menghasilkan
tujuan tersebut, tetapi ia tetap bukan tujuan yang kerananya digunakan alat
tersebut kerana ia merupakan ijtihad para ulama.
No comments:
Post a Comment