Bidang-bidang Kesenian Islam
1. Seni Khat
Seni khat ialah
satu ilmu yang memperkenalkan bentuk-bentuk huruf tunggal, penyusunannya dan cara-cara
merangkainya menjadi sebuah tulisan yang tersusun. Khat merupakan seni tulisan
indah yang mempunyai nilai-nilai kehalusan dan kesenian. Nilainya tinggi kerana
ianya mudah dirobah mengikut penulisan, bahkan tulisannya seolah-olah mempunyai
irama. Ia juga disandarkan pada subjek-subjek yang berkaitan dengan agama dan
digunakan untuk menulis ayat-ayat suci dan kata-kata bijak pandai (hukama').
Seni khat
berkembang dengan perkembangan seni ukiran dan kadang-kadang kedua-dua bidang
seni ini tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ia juga menjadi coretan
tulisan indah daripada kehalusan rasa seni dan ketajaman daya pemikiran manusia
yang mencipta seni tulisan sebagai lambang kepada perkataan yang dituturkan.
Perbezaannya dengan huruf-huruf lain adalah dari segi keindahannya, mudah
dirobah, disandarkan kepada perkara yang berkaitan dengan agama dan digunakan
untuk menulis ayat-ayat suci.
Kepentingan Seni Khat
1. Ia mempunyai kaitan dengan peningkatan tahap tamadun itu
sendiri. Sebab itu ia merupakan hasil aktiviti masyarakat maju dan bertamadun.
2. Merupakan salah satu cara bagi umat Islam membaca dan menulis
ayat-ayat al-Quran dengan baik. Dan dengan cara ini dapat menarik dan
memudahkan lagi mereka mempelajari dan menghafalnya.
3. Keindahan tulisan merupakan kelembutan jari dan kehalusan
pemikiran serta citarasa penulisnya.
Jenis-jenis Seni Khat
Tamudun Islam
kaya dengan seni-seni tulisan tangannya yang juga dikenali sebagai seni khat.
Khatnya mengandungi lapan model utama dan selain itu merupakan cabang dari
lapan-lapan model ini. Antaranya khat utama ialah Kufi, Thuluth, Nasakh,
Farisi, Riq'ah, Diwani, Diwani Jali dan Raihani.
1. Khat Kufi berasal dari Kufah. Pada zaman Kerajaan ‘Abbasiyyah,
khat ini digunakan sebagai hiasan pada pelbagai bangunan masjid, pemerintahan,
kubah atau menara azan dan ditulis dalam bentuk ukiran timbul.
2. Khat Thuluth kebanyakannya digunakan hanya untuk hiasan
seperti dalam mushaf ‘Uthmani (al-Quran), nama buku atau kitab serta untuk
tujuan lain.
3. Khat Nasakh merupakan tulisan yang paling banyak
digunakan dalam penulisan buku-buku berkenaan keagamaan. Ini kerana tulisan
khat jenis ini mudah dibaca, jelas serta tidak mengelirukan.
4. Khat Farisi mula dikembangkan di Parsi (Persia). Bentuk
hurufnya condong sedikit ke kanan. Ia banyak digunakan untuk penulisan buku
kesusasteraan, nama dan tajuk karangan pada majalah dan surat khabar. Karangan
berbahasa Urdu juga biasanya ditulis dengan khat ini.
5. Khat Riq'ah dapat ditulis dengan cepat. Oleh sebab itu ia
sering kali digunakan untuk tujuan surat menyurat dan digunakan oleh para
pelajar universiti dan madrasah untuk mengambil nota kuliah.
6. Khat Diwani. Diwani membawa erti catatan atau antologi
karangan. Digunakan secara meluas semasa pemerinatahan Sultan Khedewy sekitar
tahun 1220H di Mesir. Ia digunakan untuk penulisan surat rasmi seperti surat
perjanjian, surat penghargaan dan sebagainya. Fungsinya juga adalah sebagai
hiasan.
7. Khat Diwani Jali. Jika dibandingkan dengan khat diwani,
ia lebih banyak bentuknya, rumit penulisannya, lebih indah dan estatik. Ia
digubah dalam bentuk perahu, ikan, burung dan sebagainya.
8. Khat Raihani hampir menyerupai khat thuluth, di mana huruf-hurufnya
agak lebar dan panjang serta ditambah dengan tanda-tanda syakal.
2. Seni Penulisan (Sastera)
Seni penulisan
pula dikaitkan dengan seni kesusasteraan. Seni kesusasteraan sememangnya
mendapat sambutan yang sangat hangat di kalangan umat Islam dan hal yang
demikian adalah kerana kesusateraan Islam bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah.
Kesusasteraan al-Quran dapat dilihat dari dua aspek iaitu keindahan bahasa dan
dari segi isinya. Di sini dapat dilihat bahawa hasil atau sumbangan kesusasteraan
yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah telah menyebabkan ramai kaum musyrikin telah
memeluk agama Islam hanya apabila mendengar al-Quran. Contohnya al-Walid bin al-Mughirah
yang merupakan penyair terkenal pada zaman Jahiliyyah dan pengkritik yang
paling tajam terhadap Rasulullah s.a.w, Umar al-Khattab serta Rabi‘ah dan
Jubair bin Mat‘am.
Al-Quran telah
berjaya menandingi kehebatan sasterawan Arab dari sudut keindahan bahasa kesusasteraan dan yang lebih
menakjubkan lagi ianya bukan sahaja menggetarkan jiwa mereka yang memahami
bahasa Arab malah melintasi batas peribadi, bahasa, keturunan, kebudayaan,
geografi, pangkat dan sebagainya. Kesusteraan Islam mula disebarkan oleh Rasulullah
s.a.w dan terus berkembang pada zaman Khulafa’ Rashidin, Umawiyyah dan ‘Abbasiyyah.
Selain al-Quran, karya kesusasteraan Islam juga meliputi syair, burdah, prosa
dan sebagainya.
Kesusasteraan
Melayu Islam merujuk kepada hasil seni yang disampaikan melalui bahasa. Dari
segi hurufnya, perkataan kesusasteraan bermaksud "kumpulan buku-buku yang
indah bahasanya dan baik isinya." Pada erti kata yang lebih luas,
kesusasteraan boleh dimaksudkan sebagai segala pengucapan yang indah-indah,
sama ada ia tertulis atau tidak.
Kesusasteraan
pada lahiriahnya wujud dalam masyarakat manusia melalui bentuk tulisan dan juga
wujud dalam bentuk lisan. Dalam kehidupan seharian, kedua-dua bentuk
kesusasteraan sememangnya tidak terpisah daripada kita. Misalnya, kita
mendengar muzik yang mengandungi lirik lagu yang merupakan hasil sastera. Kita
juga menggunakan pelbagai peribahasa dan pepatah yang indah-indah yang
sebenarnya juga merupakan kesusasteraan.
Kesimpulannya,
kesusasteraan merupakan sebahagian daripada budaya manusia. Ia adalah ekspresi
diri manusia dan juga manifestasi estetik manusia terhadap bahasa yang
dipertuturkan oleh mereka sendiri.
3. Lukisan dan Arca ( Ukiran)
Seni lukisan
dan arca juga dikenali sebagai seni halus. Pelbagai barang seni yang dihasilkan
untuk perhiasan yang diperbuat dari emas, pohon dan batu. Malah ukiran seni
halus ini juga terdapat pada perabot rumah, piring, kulit buku, jubin,
tembikar, daun pintu, makam, gading dan lain-lain. Seni halus ini juga terdapat
pada objek-objek seperti ukiran kayu dan logam yang banyak diperolehi pada
zaman kerajaan Fatimiyyah. Logam yang dipilih biasanya berwarna emas, perak dan
tembaga contohnya pada mata wang syiling, cerek, bekas air, buyung, tungku dan
topi besi perang. Begitu juga seni seramik yang juga terdapat pada piring dan
tembikar manakala seni sulaman dibuat dalam bentuk kain seperti kain penghias
dinding, tikar permaidani, sejadah, barang-barang tenunan sutera dan
sebagainya. Seni hias pula biasanya berbentuk seperti kerawang, lampu dan
bentuk-bentuk geometri pada kubah dan lain-lain.
Seni lukis pula
bermula pada zaman khalifah Mu‘awiyah di Damsyik dan ia biasanya tertera pada
helaian-helaian al-Quran yang dihiasi dengan corak lukisan bunga dan gambar
berbentuk arabesque dengan pilihan warna emas, buku-buku sejarah yang
dihiasi dengan gambar-gambar warna yang cantik seperti kitab Alfu Laylin wa
Laylah dan buku-buku cerita. Seni lukis Islam biasanya terhad kepada
lukisan keindahan alam dan tidak termasuk benda-benda bernyawa yang boleh
menjadi pujaan seperti haiwan, dewa atau patung.
4. Seni Bina
Satu lagi bidang
kesenian Islam ialah seni bina di mana ianya mencapai tahap yang mengkagumkan.
Seni bina bermaksud satu bidang seni untuk mendirikan bangunan, dengan reka
bentuk yang diciptakan oleh manusia. Menurut Ibn Khaldun seni bina merupakan
satu daripada asas tamadun yang paling utama yang merupakan lambang atau
menifestasi daripada sesebuah tamadun. Oleh itu berdasarkan pencapaian ini maka
keagungan dan ketinggian sesuatu tamadun itu dapat diukur. Buktinya dapat
dilihat melalui tamadun-tamadun purba yang agung. Pada zaman tersebut, seni
bina yang bermutu dihasilkan dan masih lagi wujud walaupun dalam bentuk yang
telah usang dan hampir runtuh.
Aspek seni bina
Islam yang terpenting yang harus diperhatikan ialah seni bina masjid. Ini
adalah kerana Islam telah meletakkan tempat ibadah sebagai ciri terpenting
sesebuah bandar. Ini dapat kita perhatikan daripada sirah Rasulullah s.a.w
tatkala baginda berhijrah ke Madinah, perkara yang pertama baginda lakukan
ialah mencari tapak yang sesuai untuk membina masjid yang menjadi pusat
pengukuhan aqidah, kesatuan dan perpaduan umat Muslimin. Masjid pertama yang
didirikan di Madinah ialah Masjid Nabawi yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w
sebagai pusat tarbiah (pendidikan) dan pentadbiran dalam menyusun strategi
ekonomi, peradaban, perang dan sebagainya. Selari dengan perkembangan masa dan
kepentingannya, masjid kemudiannya dikembangkan dan diperindahkan dengan
pelbagai unsur dekoratif-ornamentif berdasarkan latarbelakang budaya
persekitaran umat Islam.
Seni bina
masjid menjadi lambang keagungan tamadun berbanding dengan Barat, kerana
unsur-unsur ketamadunan yang dikembangkan di kota-kota raya Islam mementingkan
nilai kerohanian dan pada masa yang sama pembangunan fizikal dan kebendaan
tidak dipinggirkan. Konsep penting dalam seni bina Islam ialah pencapaian iman
dan amal, taqwa dan tawadhu', aman dan damai serta merendah hati kepada
keagungan Allah S.W.T. Penggunaan perhiasan bukanlah menjadi matlamat seni bina
Islam, tetapi kerana kreativiti dan inovasi artis, seniman dan arkitek muslim,
ia menjadi suatu seni yang bernilai tinggi yang disepadukan bersama penggunaan
corak, warna dan reka bentuk yang dibuat berdasarkan ajaran al-Quran.
Kepentingan seni bina masjid di bandar-bandar Islam digambarkan dengan terdapat
241 buah masjid. Di Kaherah pada abad ke 15 Masehi pula terdapat 88 buah masjid
jamek (masjid utama) dan 19 masjid kecil.
Dari segi struktur
dalaman dan luaran masjid, beberapa perkara dapat dilihat khususnya dari aspek
mimbar, arah kiblat, tempat kedudukan imam, ruang berkumpul, tiang dan pilar
utama, anjung dan serambi, mihrab, tempat berwuduk, menara tempat muazzin
melaungkan azan, kubah dan lain-lain lagi. Perkara-perkara ini merupakan
karekteristik seni bina masjid yang
memperlihatkan keunikannya yang tersendiri berbanding dengan seni bina yang
lain. Selain itu, seni bina masjid banyak mengetengahkan bentuk-bentuk alat
yang merupakan bentuk yang paling sempurna yang mencerminkan kelembutan dan
kehalusan yang melampaui zaman.
Selain daripada
masjid, seni bina Islam juga merangkumi bangunan-bangunan kediaman, kedai,
jambatan, saluran air, rumah rehat, bilik mandi, perpustakaan, sekolah dan
sebagainya. Seni bina mencirikan kepada lambang Islam dan berlandaskan tauhid
kepada Allah S.W.T serta menitikberatkan kepada reka bentuk Islam yang banyak
dipengaruhi oleh seni bina masjid seperti istana-istana dan bangunan-bangunan
yang terdapat di Kota Baghdad dan juga di Malaysia sendiri seperti bangunan Sultan
Abdul Samad, bangunan Keretapi Tanah Melayu, bangunan Daya Bumi dan pintu
gerbang Darul Ehsan.
5. Seni Muzik ( Suara, Lagu dan Bunyi)
Antara perkara
yang dapat menghiburkan jiwa dan menenangkan hati serta merehatkan minda ialah
nyanyian. Hal ini diharuskan oleh Islam selagi tidak dicampuri lirik-lirik
kotor atau seni kata dan nada muzik yang melalaikan serta membangkitkan nafsu. Islam
mengharuskan hiburan yang positif pada hari raya, perkahwinan, aqiqah dan waktu
lahirnya seorang bayi. Daripada Aisyah r.a bahawa ketika dia menghantar
pengantin perempuan ke tempat lelaki Ansar, maka nabi bertanya: “Hai Aisyah!
Apakah mereka ini tidak disertai dengan suatu hiburan? Sesungguhnya orang-orang
Ansar gemar sekali terhadap hiburan”.
No comments:
Post a Comment