Pembentukan institusi kekeluargaan adalah hasil daripada proses
perkahwinan yang terdiri daripada lelaki dan perempuan, kemudian terhasil
daripada kedua-duanya anak cucu sehingga membentuk sesebuah masyarakat.
Kestabilan institusi kekeluargaan bergantung kepada kebijaksanaan suami isteri
mengurus rumah tangga. Amalan kerjasama antara mereka berdua dan toleransi
menjadi tonggak keharmonian rumahtangga.
Untuk membentuk keperibadian yang mulia bagi suami isteri, mereka
perlu memahami dan menghayati ajaran Islam yang merangkumi tiga aspek iaitu
akidah, syariah dan akhlak. Ketiga-tiga asas inilah yang akan membentuk mereka
menjadi insan yang mempunyai pegangan hidup serta tindakan yang selaras dengan
kehendak Islam.
Dalam sesebuah rumah tangga, suami isteri mempunyai peranan dan
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan secara kerjasama dan bertolak ansur agar
segala tanggungjawab yang sukar dan berat dapat dilaksanakan dengan mudah dan
berkesan. Institusi keluarga yang baik bergantung juga kepada ilmu pengetahuan
dan kemahiran yang berkaitan dengannya.
Perkataan keluarga dalam bahasa Arab disebut sebagai al-usrah.
Namun ia tidak dinyatakan secara langsung di dalam al-Quran. Keluarga boleh
disifatkan sebagai satu kelompok khusus yang mengandungi ahli-ahli yang
mempunyai hubungan darah antara sesama mereka. Keluarga juga dikaitkan dengan
hubungan perkahwinan.
Istilah keluarga nuklear digunakan bagi sesebuah keluarga yang
terdiri daripada suami, isteri dan anak-anak. Manakala istilah keluarga luas
pula terdiri daripada beberapa buah keluarga nuklear.
3.0 Galakan Berkeluarga
Galakan berkeluarga bermaksud dorongan berkeluarga iaitu dari
pasangan suami isteri, maka terbentuk anak pinak seterusnya satu organisasi
yang besar. Ini dapat dilihat melalui firman Allah di dalam surah an-Nisa’ ayat
1 yang bermaksud:
Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah
menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan
daripadanya (Adam) pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan
dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai; dan
bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut
nama-Nya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana
sesungguhnya Allah sentiasa memerhati kamu.
Di dalam Surah ar-Rum ayat 30 pula Allah berfirman yang bermaksud:
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan
rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri dari jenis kamu
sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya
di antara kamu perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang
demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berfikir.
Dengan membina sebuah keluarga, setiap anggotanya dilatih untuk
melaksanakan peranan dan tanggungjawab masing-masing sedari awal sebelum keluar
memikul tanggungjawab di dalam masyarakat yang lebih besar.
Malah sesebuah keluarga yang harmoni dan terlaksana di dalamnya
cara hidup Islam akan turut menyumbangkan kebaikan dan keharmonian kepada
masyarakat.
4.0 Peranan Dan Tanggungjawab Suami Terhadap Isteri
4.1 Memberi mas kahwin
Pemberian mas
kahwin adalah tanggungjawab pertama seorang suami terhadap isteri.
4.2 Memberi nafkah
Pemberian
nafkah sama ada zahir atau batin adalah menjadi tanggungjawab suami. Nafkah
zahir bermaksud menyediakan keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal
kepada isteri. Pemberian nafkah ini hendaklah berdasarkan kemampuan suami itu
sendiri.
4.3 Memberi layanan yang baik dan saling menyayangi
Sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
Sebaik-baik orang antara kamu ialah orang yang berbuat baik kepada
keluarganya dan aku adalah sebaik-baik orang terhadap keluargaku.
4.4 Memberi pendidikan
Tanggungjawab
ini sebenarnya amat berat kepada seorang suami. Ini kerana suami sepatutnya
mendidik isteri sehingga mencapai tahap yang boleh menjauhkan isteri dan ahli
keluarganya daripada azab dan seksa neraka.
5.0 Peranan dan Tanggungjawab Isteri terhadap Suami
Kepatuhan
isteri kepada suami merupakan asas kebahagiaan rumahtangga kerana ia merupakan
tuntutan syarak sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:
“Kalaulah aku boleh perintahkan seseorang supaya sujud kepada
seseorang, nescaya pasti aku perintahkan seseorang isteri sujud kepada
suaminya.”
Walau
bagaimanapun perintah ketaatan kepada suami hanyalah pada perkara yang tidak
bercanggah dengan syarak. Jika bercanggah, isteri tidak wajib mematuhi walaupun
dipaksa. Ini jelas dalam sebuah hadis yang berbunyi:
“Tidak boleh mentaati seseorang dalam melakukan maksiat
terhadap Allah. Sungguh ketaatan itu hanyalah
wajib dalam melakukan kebaikan.”
5.2 Menjaga harta suami dan maruah diri
Isteri wajib
bertanggungjawab ke atas harta suami sama ada dia berharta atau tidak, dan
wajib menjaga maruah diri semasa ketiadaan suami.
6.0 Hak Bersama Antara Suami Isteri
6.1 Memberi kasih sayang
Perasaan kasih sayang hendaklah dipupuk dari awal hingga ke akhir
perkahwinan. Ia merupakan faktor utama dalam mewujudkan persekitaran yang segar
malah perlu ditunjukkan melalui tutur kata, perlakuan, sentuhan, belaian dan
sebagainya.
6.2 Menjaga amanah
Amanah antara suami isteri ialah sikap saling menjaga dan
memelihara perkara-perkara yang wajib dijaga seperti harta benda, rahsia
rumahtangga dan kehormatan diri.
6.3 Mewujudkan pergaulan yang baik
Pergaulan yang baik antara suami isteri menjadi asas pembentukan
keluarga bahagia. Persekitaran yang baik ini menyuburkan kebahagiaan dan
mewujudkan perasaan kekitaan antara suami isteri.
6.4 Melaksanakan hubungan kelamin
Hubungan
kelamin suami isteri merupakan pengubat rindu pasangan sebelum berkahwin.
Selepas akad nikah segala yang haram sebelumnya dihalalkan. Hubungan intim ini
dikira sedekah dan mendapat pahala di sisi
Allah Taala. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 187:
Isteri-isteri
kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian mereka.
6.5 Menghormati persemendaan
Dalam perkahwinan, hubungan persemendaan yang baik menjamin
kebahagiaan suami isteri. Setiap pasangan perlu memahami dan menghormati
keluarga pasangannya kerana apabila seseorang itu berkahwin mereka bukan
sekadar menjalin hubungan dengan pasangan sahaja bahkan perlu menjalin hubungan
baik dengan keluarga kedua belah pihak.
6.6 Saling memahami di antara pasangan
Perkahwinan menggabungkan personaliti yang berbeza dari dua buah
keluarga yang belum dikenali atau tiada hubungan kekeluargaan yang terdekat.
Sebagai manusia biasa sudah tentu akan timbul perkara-perkara baru yang ada
perbezaan antara keduanya. Setiap seorang akan ada keistimewaan dan kekurangan,
jadi hendaklah mereka cuba memahami dan mengenali kelebihan dan kekurangan
mereka agar pasangan tersebut dapat melahirkan institusi keluarga yang bahagia.
6.7 Mengawal perasaan cemburu
Cemburu boleh dikategorikan kepada dua, sama ada atas dasar
keimanan atau nafsu. Cemburu adalah fitrah manusia, maka pasangan suami isteri
patut mengelakkan perasaan cemburu atas dasar nafsu kerana ia akan membawa
porak-peranda dan pra sangka buruk yang akan merosakkan rumah tangga. Keharmonian
rumah tangga perlu dijaga di awal perkahwinan sehinggalah ke akhir perkahwinan.
6.8 Mempamerkan keterampilan yang baik
Keterampilan yang baik mewujudkan hubungan bahagia pasangan suami
isteri. Ia merangkumi aspek perhiasan diri yang menarik, kemas, bersih dan
sebagainya. Dalam hal ini juga hubungan komunikasi juga faktor terpenting dalam
mempamerkan keterampilan yang baik.
6.9 Bertimbang rasa
Pasangan suami
isteri hendaklah saling bertimbang rasa dengan memahami kelemahan masing-masing
dan sentiasa memaafkan. Dengan sikap timbang rasa yang tinggi, pasangan suami
isteri akan mampu untuk saling melengkapi antara satu sama lain demi mencapai
keharmonian institusi keluarga yang diredai oleh Allah Taala.
Ketaatan dan
berbuat baik kepada ibu bapa adalah menjadi tanggungjawab anak sama ada ibu
bapa mereka masih hidup atau mati. Mereka dilarang sama sekali menderhakai ibu
bapa kerana ianya termasuk dosa besar. Ini bertepatan dengan firman Allah dalam
surah al-Isra’ ayat 23 yang bermaksud:
“Tuhan
kamu telah perintahkan supaya kamu tidak menyembah melainkan hanya kepada-Nya
semata-mata, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah
seorang dari keduanya atau kedua-duanya sampai umur tua dalam jagaanmu, maka
janganlah kamu berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun
perkataan “ah”, dan jangan kamu menengking mereka tetapi katakanlah perkataan
yang mulia (bersopan santun).”
Antara tanggungjawab anak terhadap ibu bapa boleh dibahagikan kepada
dua keadaan iaitu:
7.1 Semasa Hidup
a-
Berbuat
baik dan sentiasa mendoakan
Islam
menyuruh anak-anak berbakti kepada kedua ibu bapa serta sentiasa mendoakan
kesejahteraan mereka. Oleh kerana terlalu banyak pengorbanan mereka yang
menanggung perit maung sejak usia dalam kandungan sehingga ke peringkat
dewasa, maka anak-anak patut selalu mendoakan kesejahteraan mereka sebagaimana
firman Allah yang bermaksud:
“Wahai
Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah
mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
b-
Memberi
kasih sayang
Ibu bapa merasa
amat bertuah apabila diri mereka disayangi lebih-lebih lagi ketika usia sudah
lanjut kerana mendapat perhatian daripada anak-anak sebagaimana ketika mereka
mendidik anak-anak ketika kecil.
Anak-anak patut memberi kasih sayang sama ada melalui kata-kata yang
boleh menyejuk hati dan melapangkan dada mereka atau tindakan yang baik seperti
mendapatkan rawatan untuk ibu bapa, menjaga dan membantu kerja-kerja mereka.
Ini dapat dilihat dalam firman Allah dalam surah Luqman ayat 15 yang bermaksud:
“Dan bergaullah
dengan mereka di dunia dengan cara yang baik.”
c-
Pengorbanan
harta benda dan masa
Anak-anak patut
mengetahui bahawa harta mereka adalah harta milik ibu bapa mereka juga kerana
lahirnya mereka adalah kerana ibu bapa mereka. Oleh itu anak-anak perlu
membiayai keperluan ibu bapa serta sanggup mengorbankan harta benda untuk
memberi penjagaan yang terbaik kepada ibu bapa. Selain mengorbankan harta benda, mereka juga
hendaklah memperuntukkan masa untuk ibu bapa mereka bagi menjenguk, bertanya
khabar, menziarahi, menjaga ketika sakit dan menggembirakan mereka ketika
berdukacita.
Dalam
satu riwayat, Rasulullah s.a.w pernah bersabda mengenai seorang lelaki berjumpa
baginda bertanya tentang hajat bapanya terhadap hartanya lalu baginda bersabda
yang bermaksud:
“Kamu
dan harta kamu adalah untuk bapa kamu. Sesungguhnya anak-anak kamu sebahagian
daripada sebaik-baik hasil usaha kamu dan makanlah daripada hasil usaha
anak-anak kamu.”
7.2 Setelah Mati
a-
Mendoakan
ibu bapa
Tanggungjawab
anak-anak tidak terhenti ketika mereka hidup sahaja bahkan mereka masih
bertanggungjawab selepas kematian ibu bapa mereka. Antaranya memohon limpahan
rahmat dan keampunan kepada mereka berdua. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
“Apabila mati seseorang anak Adam maka terputuslah amalannya
kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak-anak
yang soleh yang mendoakan kesejahteraan mereka.”
Adalah menjadi tanggungjawab anak-anak menjelaskan hutang piutang
ibu bapa mereka yang meninggal dunia dan sebaik-baiknya dengan segera.
c-
Mengqadakan
puasa yang ditinggalkan
Anak-anak juga
dipertanggungjawabkan mengqada puasa dan begitu juga membayar fidyah ibu bapa
mereka sama ada mereka meninggalkannya secara sengaja atau kerana sakit dan
sebagainya. Ini ditegaskan di dalam sebuah hadis yang berikut:
“Daripada
Ibnu Abbas r.a: Seorang wanita datang berjumpa Rasulullah lalu bertanya: “Ibuku
telah meninggal dunia dan dia meninggalkan sebulan puasa.” Maka Rasulullah
bersabda: “Apa pendapatmu jika ibumu mempunyai hutang (kepada seseorang),
apakah kamu akan menjelaskannya?” Jawab wanita itu: “Ya.” Rasulullah s.a.w
bersabda: “Maka hutang kepada Allah lebih berhak ditunaikan.”
d-
Menziarahi
kubur
Anak-anak
digalakkan untuk dipupuk semangat menziarahi kubur, kerana tiada amalan baik
selepas mati kecuali meninggalkan anak yang soleh yang akan menziarahi dan
mendoakan kebaikan untuk ibubapa mereka yang telah meninggal dunia. Amalan yang
patut dilakukan ketika menziarahi kubur ialah seperti membaca al-Quran, berdoa,
berzikir dan membersihkan kubur. Ini dapat diambil iktibar dari hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
“Rasulullah s.a.w telah menziarahi kubur ibunya, baginda menangis
lalu sahabat-sahabat pun menangis di sekelilingnya. Baginda bersabda: Aku memohon kepada Allah agar Dia mengampuni
dosa ibuku, tetapi tidak dibenarkan. Lalu aku memohon untuk menziarahi kuburnya
lalu dibenarkan. Maka Rasulullah
bersabda: kamu ziarahilah kubur, kerana
dengan menziarahi kubur dapat mengingatkanmu kamu akan kematian.”
e-
Menyambung
silaturrahim keluarga dan sahabat handai kedua-dua ibu bapa
Hubungan
silaturahim ibu bapa ketika hidup patut diteruskan setelah kematian mereka.
Adalah menjadi tanggungjawab anak-anak meneruskan hubungan tersebut sama ada
ziarah-menziarahi, bertegur sapa, bertanya khabar, hormat menghormati dan
membantu mereka ketika susah. Dalam satu riwayat, Rasulullah s.a.w pernah
bersabda yang bermaksud:
“Kenalilah
siapa keturunan kamu kerana dengannya akan menghubungkan pertalian
silaturrahim. Sesungguhnya silaturrahim akan mewarisi kasih sayang di kalangan
ahli keluarga.”
8.0 Kesimpulan
Institusi kekeluargaan bukan sahaja menjadi unit asas yang
membentuk masyarakat Islam. Tetapi ia juga berperanan untuk membawa
penyelesaian yang praktikal kepada beberapa permasalahan yang berlaku di dalam
masyarakat melalui kaedah-kaedah yang terdapat dalam Islam.
cantek blog nii ..macamna nak buat blog secantek ni????
ReplyDeleteaip2 sue.. nampakknya sama.. haha
Delete