Thursday, July 18, 2013

KONSEP JIHAD DALAM ISLAM



Oleh: Nurul Akma bt Mohamed @ Sheikh Mohd Amin, (M.A)


1.0  Pendahuluan

Islam menyeru umatnya berjihad, mewajibkan mereka berjuang bagi menegakkan Islam serta mempertahankan kebenaran. Islam juga memerintahkan mereka supaya menjalankan amar makruf dan nahi munkar.

Namun ramai orang Islam tidak memahami pengertian jihad secara betul. Mereka menganggap bahawa jihad itu tidak lain dari berperang dengan orang kafir sahaja. Sebenarnya jihad di dalam Islam adalah luas dan tidak terhad kepada perang bersenjata semata-mata. Pengertian jihad ialah mengorbankan segala usaha yang mungkin untuk membasmi segala bentuk penindasan, kezaliman dan kerosakan di bumi Allah dengan meninggikan agama Allah mengatasi segala sistem yang berlawanan dengan Islam. Ia mencakupi semua bidang, sama ada jihad peperangan menentang orang-orang kafir, jihad dakwah dan lain-lain.

Rasulullah s.a.w. sendiri tidak diperintah oleh Allah untuk berperang kecuali setelah baginda berhijrah ke Madinah, walaupun baginda semasa di Mekah sudah pun menerima perintah supaya berjihad. Contohnya firman Allah di dalam Surah al-Furqan, ayat 52 yang bermaksud:

“Oleh itu, janganlah engkau (wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir dan berjihadlah menghadapi mereka dengan jihad yang besar.”

Walaupun ayat ini diturunkan di Mekah sebelum difardhukan jihad berperang, tetapi perkataan jihad menentang orang-orang kafir sudah dinyatakan oleh al-Quran. Makna jihad di dalam ayat ini ialah jihad dengan lisan, berdakwah menyampaikan ajaran al-Quran kepada mereka.


2.0 Definisi Jihad

Dari sudut bahasa, jihad bermaksud memerangi musuh dengan mencurahkan segala daya dan kesungguhan dalam bentuk perkataan mahupun amalan. Ia boleh dikaitkan dengan perkataan “al-jahd” yang bermaksud kesukaran yang amat sangat; dan perkataan “al-juhd” yang bermaksud usaha dan tenaga.

Dari segi syarak, jihad ialah apabila seorang muslim mencurahkan seluruh tenaga dan kesungguhannya dalam usaha untuk memenangkan Islam untuk mendapat keredhaan Allah S.W.T. Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad dalam Islam dengan ‘fi sabilillah’ yang bertujuan untuk menegaskan bahawa jihad yang dimaksudkan ialah jihad yang disyariatkan.  Allah S.W.T telah menjelaskan perkara ini melalui firman-Nya yang bermaksud:

Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, manakala orang-orang yang kafir berperang di jalan taghut. (An-Nisa’: 76)

Daripada definisi ini lahirlah takrif-takrif golongan salaf berkenaan dengan jihad, antaranya:
a.       Ibnu Abbas r.a. berkata: “Jihad ialah mencurahkan sepenuh tenaga pada jalan Allah dan tidak takut pada celaan orang yang mencela”.
b.      Ibnu Muqatil berkata: “Beramal kerana Allah dengan sebenar-benar amalan dan menyembah Allah dengan sebenar-benar sembahan”.
c.       Ibnu Mubarak pula berkata: “Iaitu mujahadah nafsu dan hawa”.
d.      Dr. Said Ramadhan Al-Buti berkata: “Jihad ialah mencurahkan tenaga pada jalan meninggikan kalimah Allah dan menegakkan masyarakat Islam. Memberikan tenaga melalui peperangan adalah sebahagian darinya. Adapun tujuannya pula adalah menegakkan masyarakat Islam dan membentuk ‘Daulah Islamiyyah yang sebenar’.

Daripada takrif-takrif di atas jelas bahawa jihad itu sendiri mempunyai pengertian yang khusus dan pengertian yang umum. Bagi pengertian yang khusus, Abu al-A’la al-Maududi mengatakan ia bermaksud jihad peperangan yang dilakukan oleh orang Islam terhadap musuh Islam untuk meninggikan kalimah Allah semata-mata, dan bukan kerana apa jua sebab selainnya.

Bagi pengertian yang umum pula, Ibnu Taimiah mengatakan bahawa jihad ialah kegigihan dan kesungguhan yang dicurahkan demi mencapai keredaan Allah melalui iman dan amal soleh, serta menolak apa yang dimurkai oleh Allah iaitu kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan.

Justeru, dapat difahami bahawa jihad secara umum merentasi seluruh kehidupan manusia dan menjadi kemuncak ketaatan, kepatuhan, pengorbanan dan keikhlasan seorang hamba kepada Tuhannya. Setiap muslim mampu dengan kefahaman yang tepat untuk menjadikan seluruh hidupnya dari awal sehingga akhir sebagai jihad. Ia meliputi seluruh aspek kehidupan muslim sama ada dari segi ekonomi, sosial, politik, pendidikan, ibadat, ketenteraan, kekeluargaan dan lain-lain. Jihad dalam semua aspek tersebut hendaklah semata-mata untuk meninggikan kalimah Allah S.W.T dan agama-Nya sehingga mengatasi agama, sistem hidup dan kepercayaan yang lain.


3.0 Tujuan dan Matlamat Jihad

            Tujuan dan matlamat jihad ialah semata-mata untuk menjadikan agama Allah S.W.T mulia dan agama yang selain Islam lemah dan rendah dan supaya ajaran Islam, cara hidup Islam dan undang-undang Islam dapat dilaksanakan. Firman Allah S.W.T di dalam Surah al-Baqarah ayat 193 yang bermaksud;

“Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan (sehingga) menjadilah agama Allah itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.”

            Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Sesiapa yang berjihad untuk meletakkan kalimah Allah di tempat yang tertinggi maka dia telah berjihad di jalan Allah.”

            Dalil-dalil tersebut membuktikan bahawa jihad di dalam Islam adalah semata-mata kerana menjaga kesucian agama daripada diceroboh dan dihina serta memastikan hukum-hukumnya dapat dilaksanakan demi kesejahteraan dan keselamatan manusia di dunia dan akhirat. Ia jauh sekali daripada tujuan menguasai orang lain atau menunjukkan kekuatan semata-mata.


4.0 Hukum dan Kemuliaan Jihad

Hukum jihad adalah fardu ain untuk melawan kebatilan. Ini jelas berdasarkan kepada arahan Allah Taala yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkan-Nya), serta kerjakanlah amalan yang baik; supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat). Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agama-Nya)… (Al-Hajj: 77-78)

Jihad juga menjadi fardu ain untuk mempertahankan negara Islam atau untuk mengembalikan apa yang telah hilang dari negara Islam.

Adapun apabila telah tertegaknya negara Islam, maka hukum berjihad adalah fardu kifayah, iaitu untuk keluar membuka dan meluaskan empayar Islam berdasarkan arahan daripada Khalifah atau Imam yang mentadbir negara Islam.

Oleh sebab jihad merupakan satu kefardhuan yang kekal sehingga ke akhir zaman, maka kedudukannya adalah amat mulia. Para mujahidin diberikan ganjaran yang sangat besar, dan mereka yang gugur syahid di medan juang pula dikurniakan kemuliaan yang amat tinggi. Firman-firman Allah S.W.T yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga " ‘Adn ". Itulah kemenangan yang besar. Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang menggembirakan itu kepada orang-orang yang beriman. (Surah al-Saff , ayat 10-13)

Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; (dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Ali ‘Imran: 169-170)

Adapun golongan yang mengabaikan jihad pula diberikan ancaman oleh Allah dan Rasul s.a.w. Antaranya disebut di dalam firman Allah S.W.T:

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agama-Nya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepada-Nya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (At-Taubah: 39)

            Adalah jelas bahawa meninggalkan jihad akan membuka ruang kepada kemurkaan Allah S.W.T dan penguasaan orang-orang yang jahat ke atas orang Islam.



5.0  Kategori Jihad

Jihad dalam Islam bukan berbentuk mempertahankan diri semata-mata tetapi termasuk juga dalam bentuk menghapuskan kerosakan atau menentang kezaliman atau meruntuhkan benteng-benteng yang menghalang perkembangan Islam dan sebagainya. Sebab itu jihad mempunyai berbagai-bagai-bagai peringkat dan marhalah serta pusingan yang tertentu. Setiap marhalah jihad menyediakan seseorang untuk naik ke marhalah yang lebih tinggi.

Imam Ibn al-Qayyim di dalam kitabnya “Zad al-Ma’ad” ketika memperkatakan tentang marhalah-marhalah ini memulakannya dengan jihad melawan nafsu untuk melakukan beberapa kewajipan utama iaitu;
        i.            jihad untuk mempelajari kebenaran,
      ii.            kemudian jihad untuk beramal dengan apa yang telah diketahui,
    iii.            kemudian jihad untuk menyebarkan ilmu dan berdakwah kepada kebenaran,
    iv.            kemudian jihad bersabar menanggung kesusahan pada marhalah-marhalah ini.

Dr. Muhammad Naim Yassin di dalam buku beliau “Al-Jihad” membahagikan kategori jihad mengikut medan-medannya iaitu jihad dalam menentang lima golongan;
i.                    jihad menentang hawa nafsu,
ii.                  jihad menentang syaitan,
iii.                jihad menentang golongan  kafir,
iv.                jihad memerangi golongan munafik, dan
v.                  jihad menentang golongan yang zalim dan fasik.

As-Syeikh Sa’id Hawwa di dalam kitabnya “Jundullah Thaqafatan wa Akhlaqan” pula telah membahagikan jihad kepada lima kategori iaitu:

        i.            Jihad lisan
Ia terbahagi kepada beberapa peringkat iaitu menerangkan Islam, menjelaskan kekeliruan atau tohmahan terhadapnya dan mengemukakan hujah-hujah untuk menguatkannya. Kemudian berjihad menggunakan lisan untuk memberi nasihat, peringatan dan amaran tentang balasan Allah s.w.t secara lembut dan lunak. Seterusnya ialah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tegas dan berbahas untuk mematahkan hujah musuh Islam.

      ii.            Jihad melalui pengajaran (ta’limi)
Iaitu mengorbankan seluruh tenaga untuk mendidik dan melatih orang-orang Islam menjadi muslim yang sempurna dari segi fikrah, tarbiah, kesihatan dan seumpamanya. Jihad dalam bentuk ini boleh dilakukan melalui pembukaan sekolah-sekolah, mengadakan muzakarah, halaqah-halaqah, rehlah, mukhayyam dan sebagainya, melalukan penyelidikan dalam bidang yang diperlukan oleh umat Islam serta menyebarkan ilmu  melalui tulisan.


    iii.            Jihad dengan tangan dan kekuatan diri
Iaitu jihad menentang kezaliman, penindasan, pencerobohan, penyelewengan, menentang orang-orang murtad, menentang dan mempertahankan diri daripada orang-orang kafir dan sebagainya dengan menggunakan kuasa yang ada pada tangan, anggota tubuh mahupun dengan senjata.

    iv.            Jihad politik
Iaitu berjihad dalam lapangan kekuasaan dan pemerintahan negara. Jihad dalam bentuk ini berbeza tanggung jawabnya mengikut kedudukan politik sesebuah negara. Bagi negara umat Islam yang menyeleweng, yang zalim atau tidak melaksanakan hukum Allah dalam bernegara, adalah wajib berjihad secara politik untuk memperbetulkan kesalahannya, menggantikan pemimpinnya dengan orang-orang yang lebih layak dan tidak boleh sama sekali membantu atau redha dengannya.

      v.            Jihad harta
Jihad ini dianggap sebagai syarat kepada jihad-jihad yang terdahulu kerana tanpanya jihad-jihad tersebut tidak mungkin dapat dilaksanakan.

Dasar bagi kelima-lima bentuk jihad ini adalah seperti berikut:

        i.            Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Berjihadlah menentang orang-orang Musyrikin dengan harta, diri dan lidah kamu.

Hadis ini menyebut ketiga-tiga jenis jihad sekali gus iaitu jihad lisan, dengan kekuatan diri dan jihad harta.

      ii.            Sabda Rasulullah s.a.w lagi yang bermaksud:

Sebaik-baik jihad ialah memperkatakan sesuatu yang benar di hadapan raja yang zalim”.

Jihad yang disebut oleh hadis ini ialah jihad politik, kerana memperkatakan sesuatu yang benar di hadapan raja yang zalim adalah bertujuan untuk menjadikan sistem pemerintahan sebagai pemerintahan yang terbaik dan paling adil.

    iii.            Firman Allah yang bermaksud:

Tidak sepatutnya bagi orang mukmin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi (nafara) dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk mendalami agama seterusnya memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepada mereka… (At-Taubah: 122)

Ayat ini mengungkap kalimah ‘nafara’, kepada menuntut ilmu dan mengajarnya. Sedangkan kalimah ini kebiasaannya digunakan untuk jihad. Justeru, ayat ini menjadi dasar kepada jihad pengajaran.

Jadi ketiga-tiga nas tersebut telah menghimpunkan kelima-lima jenis jihad yang disebutkan.

Untuk melaksanakan kesemua bentuk jihad sebagaimana yang telah disebutkan, memerlukan kita menggunakan seluruh wasilah atau kelengkapan yang ada pada diri kita. Islam menghendaki agar jihad dilakukan berlandaskan kepada keutamaan dan strategi serta kesabaran yang tinggi.

Kelengkapan jihad yang mesti digunakan adalah mengikut keperluan, kemampuan dan keadaan. Ada jihad yang dilakukan dengan nyawa, dengan harta, dengan lisan, dengan tulisan, dengan kuasa mahupun dengan hati. Kesemua ini merupakan kelengkapan yang menjadi aset dan modal untuk melaksanakan jihad di jalan Allah. Imam Hassan al-Banna menyebut:

“Peringkat jihad yang pertama ialah mengingkari dengan hati dan peringkat yang paling tinggi ialah berperang di jalan Allah. Di antara kedua-dua peringkat jihad itu terdapat jihad lisan, tulisan, tangan dan menyatakan yang hak kepada pemerintah yang zalim...


6.0  Unsur-unsur Dalam Jihad

Untuk lebih menjiwai konsep jihad di dalam Islam, beberapa unsur yang berkaitan hendaklah difahami dengan lebih mendalam iaitu konsep hijrah, perjuangan dan pengorbanan.

Hijrah bermaksud perpindahan dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain, juga membawa maksud perpindahan daripada suatu keadaan kepada suatu keadaan lain.

Menurut hadis Ibnu Abbas r.a, katanya: Pada hari pembukaan Kota Mekah Rasulullah s.a.w telah bersabda:

Sudah tidak ada hijrah selepas pembukaan Kota Mekah (iaitu hijrah yang diwajibkan untuk ke Madinah). Yang masih ada ialah jihad dan niat. Apabila kamu diminta untuk keluar berjihad maka keluarlah. (H.R Muslim)

Dalam konteks hari ini jihad dikaitkan dengan hijrah dari aspek kesungguhan dalam melakukan perubahan dari satu keadaan yang tidak baik kepada keadaan yang lebih baik di sisi agama.

Perjuangan pula dalam konteks semasa sangat berkait rapat dengan jihad yang umum. Ia tidak hanya tertumpu pada aspek perjuangan bersenjata. Malah semua kelengkapan jihad yang digunakan oleh orang Islam dalam berjihad merupakan bentuk-bentuk perjuangan yang sangat luas.

Pengorbanan pula adalah inti pati kepada setiap jihad dan perjuangan. Ini adalah kerana jihad dan perjuangan menuntut pengorbanan yang tidak sedikit sama ada dari sudut material, fizikal, rohani, jiwa mahupun masa. Semakin tinggi pengorbanan yang dilakukan, semakin tinggi kedudukan orang yang berjihad itu di sisi Allah S.W.T. Justeru itulah berjihad dengan hati tanpa tindakan zahir merupakan jihad yang paling lemah, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Sesiapa sahaja yang melihat kemungkaran hendaklah ia bertindak mengubahnya dengan tangannya (kuasa), jika masih tidak berdaya,  hendaklah ia bertindak mengubah dengan lisannya (kata-kata) dan jika masih tidak berdaya, hendaklah ia mengubah dengan hatinya, dan itu merupakan iman yang paling lemah. (H.R Bukhari dan Muslim)


7.0  Kesimpulan

Berjihad di jalan Allah S.W.T merupakan bukti pengorbanan seorang muslim untuk agama Allah dan kerana Allah dalam menyempurnakan pengabdian diri kepada-Nya. Ia sanggup mengorbankan masa, harta bahkan dirinya hanya untuk mendapat redha Allah S.W.T dan jaminan syurga di akhirat nanti.

Jihad dengan pengertian yang luas tadi merupakan sebaik-baik ibadat dalam Islam, ia membolehkan seseorang muslim berdamping dirinya dengan Allah S.W.T. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Di syurga ada seratus darjat (tingkat) yang disediakan oleh Allah untuk orang-orang yang berjihad di jalan Allah, antara setiap dua darjat itu sejauh antara langit dan bumi.” (H.R al-Bukhari)


Justeru itu, berpandukan kepada kefahaman terhadap konsep jihad yang sebenar, pelbagai strategi dan pendekatan perlu dilaksanakan untuk membangunkan semula semangat dan roh jihad di dalam diri setiap muslim.

1 comment: