Friday, July 19, 2013

PANDANGAN SEMESTA ISLAM

Menurut Lucien Goldmann, unsur utama yang membezakan antara sesebuah tamadun dengan tamadun yang lain ialah pandangan semesta (world view) yang mendasarinya. Ibn Khaldun mengatakan bahawa suasana persekitaran merupakan unsur terpenting dalam membentuk pandangan semesta sesebuah masyarakat. 

Menurut Syed Naquib Al-Attas pula, pandangan semesta Islam merangkumi dunia dan akhirat, yang mana aspek dunia merupakan persediaan bagi aspek akhirat. Oleh itu, pandangan semesta daripada perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam. 

Konsep Pandangan Semesta ialah satu konsep mengenai alam semesta secara keseluruhan, terutama dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai tertentu.

Pandangan semesta Islam pula melihat konsep alam semesta secara keseluruhan dari pandangan akidah Islam iaitu tauhid

Pandangan Semesta Islam yang menggambarkan perkaitan antara Allah, manusia dan alam menurut kacamata Islam dapat diringkaskan dalam sebagaimana di bawah:


Allah telah mencipta manusia dan alam semesta. Peraturan-peraturan telah diturunkan oleh Allah kepada manusia dan alam untuk dipatuhi.
Manusia diciptakan sebagai seorang hamba dan juga seorang khalifah. Sebagai hamba Allah, manusia hendaklah memilih jalan petunjuk. Sebagai khalifah pula, manusia hendaklah menguruskan alam mengikut bimbingan Allah. 

Manusia diciptakan oleh Allah daripada 2 unsur; jasmani & rohani. Secara dasarnya, unsur jasmani manusia telah diciptakan oleh Allah SWT daripada tanah di bumi. Kenyataan tersebut telah diakui oleh fakta-fakta saintifik yang turut membuktikan bahawa terdapat persamaan unsur –unsur yang ada pada diri manusia dengan yang ada pada bumi.

Unsur rohani atau roh yang ada dalam diri manusia pula membolehkan manusia melihat, mendengar, merasa, berfikir, berkesedaran dan berperasaan. Oleh itu, segala tindakan jasmani seperti bergerak, berfikir, bercakap dan merasa merupakan akibat langsung kepada tindakan roh yang aktif dalam diri manusia. 

Tanpa kehadiran roh dalam diri manusia, seseorang individu tersebut tidak lagi dikatakan sebagai manusia, sebaliknya dikenali sebagai mayat.

Manusia juga memiliki akal. Akal adalah daya untuk memahami dan merasakan kebenaran yang bersifat mutlak dan kebenaran relatif.

Manusia menggunakan akal untuk memahami proses kehidupan yang dinamik, memahami dan meyakini Kitab Suci, memahami hukum akhlak dan ibadah, dan meyakini ketibaan hari Akhirat dan Pembalasan. Dengan memahami dan menikmati kebenaran akan menguatkan keimanan seseorang.

Melalui akal juga, manusia mampu untuk menyusun dan membentuk kehidupan serta membina kebudayaan dan peradabannya.

Setiap manusia dilengkapi dengan fitrah. Fitrah manusia adalah tunduk dan patuh kepada Allah sebagaimana yang telah diikrarkan di alam roh. Fitrah manusia juga dilengkapi dengan kecenderungan melakukan kerosakan dan juga bersifat taqwa kepada Allah.

Dalam al-Quran, manusia berulang kali diangkat darjatnya dan berulang kali juga direndahkan darjatnya. Manusia dinobatkan jauh mengungguli alam syurga, bumi dan malaikat, tapi pada waktu yang sama mereka boleh disamakan dengan syaitan yang terkutuk dan binatang. Manusia dihargai sebagai makhluk yang dapat menakluk dan mentadbir alam, tetapi boleh juga ke tahap yang paling rendah. Oleh itu manusia sendiri yang harus menentukan sikap dan menentukan nasib akhir mereka sendiri.

          Rumusnya, tugas utama seorang manusia ialah sebagai hamba Allah dan sebagai khalifah di bumi. Manusia akan mampu melaksanakan tugas-tugas tersebut dengan menggunakan segala kelengkapan yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada mereka.

Sebagai seorang khalifah di bumi manusia perlu berperanan mewujudkan kemakmuran dan menegakkan nilai-nilai Ilahiyyah di muka bumi. Dalam konteks ini, peranan manusia adalah sebagai hamba Allah dan khalifah yang mengurus kehidupan di muka bumi Allah.
                                             
Manusia perlu kreatif dalam melaksanakan peranan mereka agar sentiasa seimbang. Ini dapat dilakukan dengan menyedari bahawa tugas kekhalifahan secara langsung atau tidak langsung dapat merealisasikan penghambaan diri manusia kepada Allah SWT. Perkara tersebut dapat difahami lantaran hakikat dan tujuan hidup manusia adalah mengabdikan diri kepada Allah SWT semata-mata.


Al-Quran Sebagai Tunjang Pandangan Semesta Islam
 
Al-Quran merupakan tunjang dalam memahami kosmos atau alam selain sebagai sebuah kitab petunjuk dan pencerahan. Fenomena alam yang dicetuskan dalam al-Quran adalah untuk menarik manusia kepada Pencipta alam dan mendorong manusia mendekatkan diri kepada-Nya.

Melalui visi al-Quran, fenomena alam merupakan tanda-tanda Yang Maha Kuasa, dan pemahaman tentang alam adalah analog dengan pemahaman tanda-tanda yang boleh membawa kita membongkar tentang Kekuasaan Tuhan.
Lebih dari 750 ayat al-Quran yang menceritakan tentang fenomena alam yang merupakan landasan untuk mempelajari alam dari kaca mata Islam. Ayat-ayat yang berkaitan dengan kosmos ini dapat dibahagikan kepada kategori berikut :    
        i.            Ayat-ayat yang berbentuk galakan kepada manusia untuk mengkajinya secara kritis.

Maka hendaklah manusia memikirkan: dari apa ia diciptakan. (Al-Thariq: 5)
       ii.            Ayat-ayat yang mencakupi masalah cara penciptaan objek-objek material.

Dan Dia lah yang menjadikan langit dan bumi dalam masa, sedang Arasy-Nya, berada di atas air (ia menjadikan semuanya itu untuk menguji kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya. Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (Wahai Muhammad) berkata: "Bahawa kamu akan dibangkitkan hidup kembali sesudah mati" tentulah orang-orang yang ingkar akan berkata: "Ini tidak lain, hanyalah seperti sihir yang nyata (tipuannya)". (Huud: 7)
     iii.            Ayat-ayat yang menyuruh manusia mempelajari fenomena alam.

Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan; kemudian Allah menyebarkan awan itu di langit sebagaimana yang dikehendaki-Nya, dan menjadikannya berkelompok-kelompok; lalu engkau melihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila Allah menurunkan hujan itu mengenai sesiapa yang dikehendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya, mereka serta merta bergembira. (Ar-Ruum: 48)
     iv.            Ayat-ayat yang menyuruh manusia mengetahui bagaimana alam ini wujud.

Tidakkah mereka melihat dan memikirkan bagaimana Allah mencipta makhluk-makhluk pada mulanya, kemudian ia akan mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya)? Sesungguhnya yang demikian itu amatlah mudah bagi Allah. (Al-Ankabut: 19)
       v.            Ayat-ayat yang menunjukkan Allah bersumpah dengan objek alam.

Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang; dan bulan apabila ia mengiringinya; dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata; dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap-gelita). Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh - yang melambangkan kekuasaan-Nya); serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhluk-Nya). (Al-Syams: 1-6)
     vi.            Ayat-ayat yang merujuk kepada beberapa fenomena alam dan adanya hari  kebangkitan.

Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari Kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahui-Nya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai. (Al-Hajj: 5)
   vii.            Ayat-ayat yang menerangkan kelangsungan dan aturan ciptaan Allah.

Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (Demikianlah) perbuatan Allah yang telah membuat tiap - tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Ia amat mendalam pengetahuannya akan apa yang kamu lakukan. (Al-Naml: 88)
 viii.            Ayat-ayat yang menjelaskan keharmonian kehidupan manusia di alam ciptaan Allah dan ketundukan apa yang ada di langit dan bumi kepada manusia.

Dia lah (Allah) Yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Dia menuju dengan kehendak-Nya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Dia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah: 29)

 Tujuan Memahami Alam

Dalam konteks memahami alam, manusia tidak boleh lupa bahawa al-Quran bukanlah teks yang hanya terhad kepada sains eksperimen sahaja, bahkan ianya mencakupi :

a-      Mempelajari fenomena alam serta keagungan penciptaan Allah yang memperkuatkan keimanan kepada Allah.
b-      Dengan kemurahan anugerah alam kepada manusia, ianya lebih memberi peluang kepada manusia bersyukur kepada Allah.

Aspek ini telah diterokai dan dibuktikan oleh para ilmuwan Islam terdahulu dalam kajian mereka terhadap alam kerana ianya sangat dipengaruhi oleh cara komunikasi manusia dengan al-Quran. Para ilmuwan Barat juga turut memperakui kebenaran al-Quran tentang alam kosmos yang membolehkan manusia mengenali Tuhan mereka.

Memahami alam adalah sesuatu yang mungkin berdasarkan saranan dan galakan ayat-ayat al-Quran untuk mengenali Allah Taala. Ternyata alam boleh difahami melalui pancaindera yang external iaitu pengamatan dan eksperimen yang dilakukan, melalui daya intelek yang tidak dipesongkan dari mata rantai al-Quran dan Sunnah.
 




No comments:

Post a Comment