Tuesday, July 23, 2013

KESENIAN DALAM ISLAM


1.0 Pendahuluan

Bab ini membincangkan seni dan manifestasi budaya dalam Islam. Ia meliputi falsafah, konsep dan prinsip seni serta bidang kesenian dan kebudayaan Islam. Antara bidang yang disentuh dalam bab ini ialah seni bina dan reka bentuk bangunan, kaligrafi, seni persembahan, seni kesusasteraan dan persuratan.


2.0 Falsafah, Konsep dan Prinsip Seni dan Budaya Dalam Islam

2.1 Falsafah Seni

Maksud Seni

Seni adalah sesuatu yang bersifat abstrak, dapat dipandang, didengar dan disentuh oleh jiwa tetapi tidak dapat dinyatakan melalui kata-kata dan bahasa. Sukar untuk mentakrifkan seni secara tepat sesukar untuk menerangkan konsep keindahan dan kesenangan itu sendiri. Al-Farabi menjelaskan seni sebagai ciptaan yang berbentuk keindahan. Al-Ghazali pula menjelaskan seni dengan maksud kerja yang berkaitan dengan rasa jiwa manusia yang sesuai dengan fitrahnya.

Mengikut kebudayaan Barat, seni sebenarnya tiada hubungan dengan agama. Ini adalah disebabkan oleh dasar sekularisme yang mengasingkan agama daripada urusan kehidupan duniawi. Walau bagaimanapun seni masih dianggap sebagai sesuatu yang ideal dan berkaitan dengan moral. Seni boleh dibahagikan kepada dua tujuan iaitu seni untuk seni dan seni untuk masyarakat. Seni untuk seni adalah bertujuan untuk seni sahaja dan orang mencipta seni ini dibebaskan untuk apa-apa tujuan sama ada mengandungi unsur baik atau jahat. Manakala seni untuk masyarakat pula  menyatakan bahawa seni dicipta untuk sesuatu tujuan maka ianya mestilah difahami oleh masyarakat yang digunakan untuk kemasyarakatan, politik dan akhlak.

Eugene Johnson dalam 'The Encyclopedia Americana' menjelaskan seni (art) sebagai kemahiran, misalnya seni pertukangan yang membawa erti kemahiran pertukangan. Dari segi istilah ilmu berkebudayaan, ia membawa erti sebagai segala sesuatu yang indah. Keindahan yang dapat menggerakkan jiwa, kemesraan, menimbulkan keharuan, ketakjuban, kesenangan atau sebaliknya iaitu dendam, benci, cemas dan sebagainya.

Drs. Sidi Gazalba dalam bukunya 'Pandangan Islam Tentang Kesenian' menjelaskan bahawa kesenian adalah sebahagian daripada kebudayaan yang dicetuskan oleh sesuatu kelompok manusia kerana setiap kelompok masyarakat mempunyai fitrah semulajadi yang cinta kepada seni yang menyenangkan hati melalui pancaindera yang lima. Justeru itu, manusia dikatakan sebagai makhluk seni yang cinta kepada sesuatu yang selamat, memuaskan dan memberi kepuasan melalui pancaindera. Seni secara ringkasnya dapat dibahagikan kepada empat bahagian utama:

         Seni melalui pendengaran seperti muzik, deklamasi puisi, prosa, senia suara dan sebagainya.
         Seni yang diperolehi melalui penglihatan mata seperti seni lukis, seni hias, seni bina, seni pakaian dan sebagainya.
         Seni yang dapat diperolehi melalui pendengaran dan penglihatan seperti drama, tablo, teater, filem dan sebagainya.
         Seni yang dinikmati melalui pembacaan seperti hasil karya sastera yang berbentuk puisi dan prosa.


2.2 Konsep Seni Menurut Perspektif Islam

Seni Islam merupakan sebahagian daripada kebudayaan Islam dan perbezaan antara seni Islam dengan bukan Islam ialah dari segi niat atau tujuan dan nilai akhlak yang terkandung dalam hasil seni Islam. Pencapaian yang dibuat oleh seni Islam itu juga merupakan sumbangan daripada tamadun Islam, di mana tujuan seni Islam ini adalah kerana Allah SWT. Walaupun seni merupakan salah satu unsur yang disumbangkan tetapi Allah melarang penciptaan seni yang melampaui batas. Firman Allah SWT  yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas."

Keindahan merupakan salah satu ciri keagungan, kebesaran dan kesempurnaan Allah SWT,  lantas segala yang diciptakan-Nya juga merupakan pancaran keindahan-Nya. Manusia dijadikan sebagai makhluk yang paling indah dan paling sempurna. Bumi yang merupakan tempat manusia itu ditempatkan juga dihiasi dengan segala keindahan. Allah SWT  bukan sekadar menjadikan manusia sebagai makhluk yang terindah tetapi juga mempunyai naluri yang cintakan keindahan. Di sinilah letaknya keistimewaan manusia yang tidak dimiliki oleh makhluk lain sama ada malaikat, jin dan haiwan.

Konsep kesenian dan kebudayaan dalam Islam berbeza dengan peradaban Islam yang lain. Dalam pembangunan seni, kerangka dasarnya mestilah menyeluruh dan meliputi aspek-aspek akhlak, iman, matlamat keagamaan dan falsafah kehidupan manusia. Seni mestilah merupakan satu proses pendidikan yang bersifat positif mengikut kaca mata Islam, menggerakkan semangat, memimpin batin dan membangunkan akhlak. Maksudnya seni mestilah bersifat “Al-Amar bil Ma'ruf dan An-Nahy ‘anil Munkar” (menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran) serta membangunkan akhlak masyarakat, bukan membawa kemungkaran dan juga bukan sebagai perosak akhlak ummah. Semua aktiviti kesenian manusia mesti ditundukkan kepada tujuan terakhir (keredhaan Allah dan ketaqwaan). Semua nilai mestilah ditundukkan dalam hubungan dengan Allah serta kesanggupan untuk berserah diri kepada-Nya. Seni juga seharusnya menjadi alat untuk meningkatkan ketaqwaan.


1.3  Prinsip-prinsip Kesenian Islam

i-                    Mengangkat martabat insan dengan tidak meninggalkan nilai-nilai kemanusiaan dan nilai-nilai persekitaran dan sejagat. Alam sekitar sebagai galerinya, manakala manusia pula menjadi seniman yang menggarap segala unsur kesenian untuk tunduk serta patuh kepada Allah.

ii-                  Mementingkan persoalan akhlak dan kebenaran yang menyentuh aspek-aspek estetika, kemanusiaan, moral dan lain-lain lagi.

iii-                Kesenian Islam menghubungkan keindahan sebagai nilai yang tergantung kepada keseluruhan kesahihan Islam itu sendiri. Menurut Islam, kesenian yang mempunyai nilai tertinggi ialah yang mendorong ke arah ketaqwaan, kema'rufan, kesahihan dan budi yang mantap.

iv-                Kesenian Islam terpancar daripada wahyu Allah, sama seperti undang-undang Allah dan Syariat-Nya. Maknanya ia harus berada di bawah lingkungan dan peraturan wahyu. Ini yang membezakan kesenian Islam dengan kesenian bukan Islam.

v-                  Kesenian Islam menghubungkan manusia dengan Tuhan, alam sekitar dan sesama manusia dan juga makhluk.


3.0  Hukum-hukum Dalam Kesenian Islam

Islam tidak pernah menolak kesenian selama mana kesenian itu bersifat seni untuk masyarakat dan bukannya seni untuk seni.

Seni juga boleh melibatkan kelima-lima hukum jika diperincikan. Antaranya:

(a) Wajib: Jika kesenian itu amat diperlukan oleh muslim yang mana tanpanya boleh jatuh mudarat.
(b) Sunat: Jika kesenian itu diperlukan untuk membantu dan menaikkan semangat penyatuan umat Islam.

(c) Makruh: Jika kesenian itu membawa unsur yang sia-sia (lagha) seperti karya seni yang tidak diperlukan oleh manusia.

(d) Haram: Jika kesenian itu mengandungi salah satu daripada unsur-unsur  berikut:
• Melekakan manusia sehingga mengabaikan ibadat fardhu ain dan fardu kifayah.
• Memberi khayalan kepada manusia sehingga tidak dapat membezakan antara yang hak (betul) dan yang batil (salah).
• Dicampuri dengan benda-benda haram seperti arak, judi, dadah dan pelbagai kemaksiatan yang lain.
• Ada percampuran antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram seperti pergaulan bebas tanpa batas dalam bentuk bersuka-suka yang melampau. 
•  Objek atau arca dalam bentuk ukiran yang menyerupai patung sama ada diperbuat daripada kayu, batu dan lain-lain.
• Seni yang merosakkan akhlak dan memudaratkan individu atau yang berbentuk tidak bermoral seperti tarian terkini (kontemporari).
• Jenis-jenis seni yang dipertontonkan bagi maksud atau niat yang menunjuk-nunjuk dan kesombongan.

(e) Harus: Apa sahaja bentuk seni yang tidak melibatkan sesuatu yang haram dan makruh.


 4.0  Matlamat Kesenian Islam

Dalam Islam, seni tidak bermatlamatkan hiburan, tujuan keduniaan ataupun keseronokan semata-mata. Islam telah menggariskan kesenian sesuai mengikut naluri dan fitrah semulajadi manusia. Sewajarnyalah juga manusia mengemudi seni mengikut fitrah manusia yang sedia ada berbekalkan sempadan syariah demi kesejahteraan jiwa dan dunia manusia. Bahkan sekiranya betul pembawaan seni itu, ia dikira ibadah pula. Alangkah ruginya manusia muslim yang tidak tahu bagaimana untuk membawa kecenderungan makhluk sejenisnya ke arah ketaqwaan kepada Allah S.W.T. Seni Islam dibentuk untuk melahirkan insan yang berjiwa halus, berakhlak dan beradab.

Konsep seni Islam dan pembawaannya haruslah menjurus ke arah konsep tauhid dan pengabdian diri kepada Allah S.W.T. Motif berseni haruslah bermatlamatkan perkara-perkara ma'ruf, mencegah kemungkaran, halal dan berakhlak.

Jiwa seni mestilah ditundukkan kepada fitrah asal kejadian manusia kerana kebebasan jiwa dalam membentuk seni adalah menurut kesucian fitrah yang dikurniakan oleh Allah S.W.T.
Fungsi seni tidak kurang sama dengan akal supaya manusia menyedari perkaitan antara alam, ketuhanan dan rohani atau dengan alam fizikal. Serentak dengan itu ia menyedari keagungan Tuhan dan keunikan penciptaan-Nya.


Seni dalam Islam menanam rasa khusyuk kepada Allah di samping memberi ketenangan  jiwa manusia sebagai hamba Allah yang diciptakan dengan fitrah yang gemar kepada kesenian dan keindahan. Oleh sebab itu, seni menurut Islam adalah tidak berslogan “seni untuk seni” tetapi “seni kerana Allah untuk manusia, makhluk dan alam sekitar”. Kesenian Islam terpancar daripada tauhid yang merupakan satu penerimaan dan penyaksian terhadap keesaan Allah S.W.T. Maka seni yang berpaksikan tauhid dapat menanamkan sifat bertaqwa dan beriman. Hal ini juga telah meletakkan seni sebagai medium peningkatan daya intelek dan bukan bermain dengan emosi semata-mata.


(bersambung..)

No comments:

Post a Comment