Para muslimah secara dasarnya tidak diwajibkan mahupun dituntut untuk
mengerjakan solat fardhu secara berjemaah sebagaimana kaum lelaki. Walau
bagaimanapun, para ulama berpendapat bahawa wanita juga akan digandakan pahala
seandainya menunaikan solat secara berjemaah mengikut kaedah-kaedah, adab-adab
dan syarat-syaratnya.
Ini adalah berdasarkan pemahaman umum daripada sabda Rasulullah s.a.w.
yang bermaksud: “Solat secara berjemaah adalah lebih baik daripada solat secara
berseorangan sebanyak 27 darjat." (Hadis Bukhari (no. 645) dan Muslim (no.
650)). Manakala di dalam riwayat yang lain pula menyebut, sebanyak 25 darjat.
Walaupun demikian, para ulama mazhab berbeza pandangan tentang hukum
wanita keluar ke masjid bagi menunaikan solat fardhu secara berjemaah bersama
kaum lelaki. Terdapat beberapa dalil yang diambil kira dalam menentukan
hukumnya. Antaranya ialah:
- Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Jangan kamu menghalang wanita-wanita kamu untuk menghadiri masjid. Namun rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka.” H.R Abu Daud (no. 565)
- Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Izinkanlah bagi kaum wanita untuk ke masjid pada waktu malam.” H.R Abu Daud (no.568)
- Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Solat seorang wanita di dalam rumahnya adalah lebih baik daripada solatnya di dalam kawasan kediamannya, dan solatnya di dalam biliknya adalah lebih baik daripada solatnya di dalam rumahnya.” H.R Abu Daud (no. 570)
Justeru itu, setelah menimbangkan beberapa buah hadith seperti di atas,
jumhur ulama mengatakan bahawa hukum wanita keluar ke masjid semata-mata untuk
menunaikan solat fardhu secara berjemaah adalah harus, bukannya sunat
dan tidak juga mustahab (digalakkan). (Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bait
al-Muslim, Jld. 1, hlm. 212) Hasil daripada itu, adalah tidak harus untuk
mencela wanita yang tidak keluar untuk menunaikan solat fardhu secara berjemaah
di masjid kerana jumhur ulama berpandangan adalah lebih afdhal bagi mereka untuk
menunaikannya di rumah. (Nihayah al-Muhtaj ila Syarh al-Minhaj fi Fiqh
al-Syafi’iyyah, Jld 2, hlm. 135-136)
Syarat
dan Adab Wanita Keluar Untuk Berjemaah Di Masjid
Keharusan yang diberikan oleh syarak terhadap wanita untuk hadir ke
masjid bagi menunaikan solat fardhu secara berjemaah adalah dengan syarat wanita
tersebut mendapat izin suami ataupun walinya. Untuk para wali, Rasulullah s.a.w
telah berpesan yang bermaksud: “Jangan kamu menghalang wanita-wanita kamu
daripada berjemaah di masjid-masjid apabila mereka meminta izin daripada kamu.”
H.R Muslim (no. 442)
Para suami ataupun wali hanya berhak untuk melarang wanita daripada
keluar menghadiri solat berjemaah di masjid seandainya terdapat sebab-sebab
yang jelas dan diharuskan oleh syarak. Contohnya ialah apabila diketahui bahawa
wanita tersebut tidak menjaga adab-adab ke masjid, timbulnya fitnah, ataupun
wanita tersebut lebih diperlukan untuk berada di rumah bagi kemaslahatan
rumahtangga, suami dan anak-anak. Namun para suami dan wali hendaklah mengambil
berat tentang pesanan Rasulullah s.a.w tadi agar tidak menjadi penghalang
kepada kaum wanita untuk melakukan kebaikan.
Di antara perkara yang mesti dipelihara oleh para muslimah yang mahu
keluar menghadiri solat berjemaah di masjid ialah menundukkan pandangan daripada
perkara yang haram dipandang, memelihara diri daripada membuka aurat, berhias-hias,
memakai wangi-wangian, membuat bising di dalam masjid mahupun bersesak-sesak
dengan para jemaah lelaki dalam perjalanan masuk ataupun keluar. Sebenarnya
adab-adab tersebut sememangnya merupakan perkara-perkara yang wajib dipelihara
oleh para muslimah setiap kali keluar rumah. Namun begitu, dalam hal menghadiri
masjid, terdapat hadith-hadith yang khusus menekankan kewajipan-kewajipan
tersebut. Antaranya ialah:
- Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Apabila seorang daripada kamu (wanita) menghadiri solat jemaah di masjid, maka janganlah memakai wangi-wangian.” H.R. Muslim (no. 443)
- Sabda baginda lagi: “Jangan kamu menghalang hamba-hamba Allah dari kalangan wanita untuk menghadiri solat jemaah di masjid-masjid. Akan tetapi mereka hendaklah keluar tanpa berwangi-wangian.” H.R Abu Daud (no. 565)
- Ummu al-Mukminin Aisyah r.a telah meriwayatkan bahawa, “Sesungguhnya apabila Rasulullah s.a.w selesai menunaikan solat Subuh, para wanita akan beredar sambil dilitupi oleh kerudung mereka. Mereka tidak dikenali kerana hari yang masih gelap.” H.R Muslim (no. 645)
- Sahal bin Sa’ad berkata: “Saya pernah melihat beberapa orang lelaki bersembahyang di belakang Rasulullah s.a.w mengikat kain mereka di leher-leher mereka seperti kanak-kanak kerana sempitnya kain itu. Ketika itu ada di antara mereka yang berkata: “Wahai para wanita, jangan kamu mengangkat kepala sebelum para lelaki bangun dengan sempurna.” H.R Muslim (no. 441)
Hadis ini menyebut tentang
adab memelihara pandangan mata yang wajib dijaga oleh makmum wanita apabila
bersembahyang secara berjemaah di belakang saf lelaki tanpa tabir.
Justeru itu, para muslimah hendaklah memastikan bahawa syarat dan adab
yang digariskan tersebut dapat dipenuhi. Sekiranya tidak, maka adalah lebih
baik bagi wanita untuk tidak menghadiri solat fardhu secara berjemaah di masjid
bersama kaum lelaki. Amrah binti Abdul Rahman r.a menyebut bahawa beliau telah
mendengar Aisyah r.a isteri Nabi s.a.w berkata: “Jikalau Rasulullah s.a.w
melihat apa yang diperbuat oleh wanita zaman sekarang, nescaya baginda akan
melarang mereka pergi ke masjid sepertimana telah dilarang wanita Bani Israel
untuk ke masjid.” H.R Muslim (no. 445)
Adapun bagi wanita-wanita yang dapat
memelihara adab-adab mereka, terpelihara keselamatan mereka, tidak menimbulkan
fitnah, sudah berusia serta tidak terikat dengan banyak tanggungjawab di dalam
rumahtangga, maka ada pandangan ulama yang mengatakan bahawa lebih baik bagi
mereka untuk menghadiri solat fardhu berjemaah di masjid-masjid berbanding di
rumah. Malah dalam suasana seperti kebanyakan masjid yang ada di negara kita
sekarang yang mana kenderaan boleh terus sampai ke kawasan masjid, terdapat
pintu yang khusus untuk jemaah wanita dan tempat solat mereka pula dihadang
oleh tabir pemisah, sudah tentu menjadi lebih mudah bagi wanita untuk
menghadiri solat fardhu berjemaah di masjid-masjid dengan cara yang dituntut
oleh syariat.
Dalam keadaan terdapatnya majlis-majlis ilmu yang diadakan seusai
setiap solat fardhu pula, maka sudah tentu ianya akan memberikan kebaikan yang
lebih banyak kepada para wanita daripada menunaikan solatnya di rumah tanpa wujudnya
kesukaran untuk ke masjid. Di dalam sebuah hadith yang panjang, Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud: “..Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk
menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya jalan ke syurga. Tidak
berhimpun sesuatu golongan di rumah-rumah Allah (masjid) sambil membacakan
Kitab Allah (Al-Quran) dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun ke
atas mereka ketenangan, rahmat Allah pula akan menyelubungi mereka, para
malaikat akan menaungi mereka dan Allah pula akan menyebut tentang perihal
mereka kepada para malaikat di sisi-Nya..” H.R Muslim (no. 2699)
No comments:
Post a Comment