Monday, July 22, 2013

LARANGAN BERTABARRUJ ~ BERHATI-HATILAH DALAM BERHIAS



Perintah-perintah al-Quran dan al-Sunnah terhadap wanita sering kali memfokuskan tentang usaha-usaha yang dapat memelihara ketenteraman masyarakat dan membentenginya daripada perkara-perkara yang boleh merangsang kejahatan. Ia bukanlah untuk menyusahkan golongan wanita, malah disyariatkan semata-mata untuk memelihara kehormatan dan kedudukan wanita itu sendiri dan melindunginya daripada gangguan dan bahaya yang mungkin ditimbulkan oleh golongan yang berniat jahat.

Antara perintah Allah S.W.T di dalam al-Quran kepada kaum muslimah ialah agar tidak bertabarruj sebagai mana wanita jahiliyyah zaman dahulu. Firman Allah S.W.T di dalam Surah Al-Ahzab, ayat 33 menyebut yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu”.

Mujahid mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan tabarruj itu ialah wanita keluar berjalan di tengah-tengah kelompok lelaki. Qatadah pula mengatakan bahawa tabarruj itu ialah cara wanita berjalan yang lenggang-lenggoknya dibuat-buat untuk mempesonakan lelaki. Manakala Muqatil pula menyebut bahawa tabarruj itu ialah yang memakai tudung di atas kepala tetapi dibiarkan tanpa diikat sehingga menampakkan rantai, anting-anting dan lehernya. (Abdul Karim Zaidan (1994). Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah. Beirut: Mu’assasah al-Risalah, Jilid 3, halaman 413)

Justeru itu, tabarruj yang dimaksudkan ialah apabila wanita mendedahkan, menunjuk dan memperagakan perhiasannya kepada kaum lelaki yang bukan mahramnya dan ia boleh berlaku dalam tiga bentuk:

1. Mendedahkan kecantikan wajah wanita dan bahagian-bahagian lain pada tubuhnya yang boleh menimbulkan fitnah.
2. Mendedahkan kecantikan pakaian dan alat-alat perhiasannya.
3. Mendedahkan kecantikannya dengan gaya berjalan yang mempesonakan. (Hafsah Ahmad Hassan (2001). Usul Tarbiah al-Mar’ah al-Muslimah al-Mu’asirah. Beirut: Muassasah al-Risalah, halaman 540)

           Di dalam  Surah al-Nur, ayat 31 Allah S.W.T menyebut yang bermaksud: “Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.”

         Dan firman-Nya lagi di dalam ayat yang sama bermaksud: “Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka”.

Di dalam buku yang berjudul “Halal dan Haram dalam Islam”, Dr. Yusof al-Qardhawi telah menyebut tentang pandangan Ibnu Abbas dan Anas bin Malik r.a bahawa perhiasan yang zahir itu adalah celak dan cincin. Aisyah r.a dan Qatadah pula berpendapat bahawa gelang juga termasuk apa yang boleh diperlihatkan.

Namun di dalam buku tersebut juga Dr. Yusof al-Qardhawi telah menegaskan pandangan beliau bahawa perhiasan zahir yang boleh diperlihatkan itu mestilah tidak melampau. Beliau berpandangan bahawa alat-alat solek atau make up iaitu cat-cat yang biasa dipakai oleh perempuan-perempuan zaman sekarang seperti gincu dan bedak merah di pipi serta pewarna kuku adalah dikategorikan sebagai berlebih-lebihan yang sangat tidak baik. Kesemuanya itu pada pandangan beliau tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah iaitu bersama mahram sahaja, kerana apabila dipakai di luar rumah, ia akan menarik perhatian lelaki yang sudah tentu hukumnya menjadi haram. (Yusof Al-Qardhawi (1994). Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam. Beirut: Al-Maktab al-Islamy, halaman 149)

            Terdapat beberapa adab Islam yang perlu diamalkan bagi menyelamatkan seorang muslimah daripada bertabarruj (Al-Qardhawi, halaman 156-159). Antaranya ialah:

1. Menghiasi diri dengan sifat malu.
           
Tanda wanita memiliki sifat malu yang jelas ialah menundukkan pandangan mata daripada sesuatu yang haram sebagaimana yang disebutkan di dalam firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kemaluan (kehormatan) mereka.”

            Seorang muslimah perlu dididik dengan sifat malu untuk melihat sesuatu yang haram atau melihat sesuatu dengan pandangan syahwat yang haram. Inilah merupakan langkah pertama untuk menjauhkan diri daripada kecenderungan untuk berhias diri secara melampau.

2. Mengelakkan diri daripada bergaul bebas dengan golongan lelaki tanpa keperluan yang diizinkan oleh syarak.

            Percampuran antara kaum lelaki dan wanita bagaikan tidak lagi dapat dielakkan dalam kehidupan bermasyarakat masa kini. Namun seorang muslimah akan tetap berusaha mengelakkan diri daripada bergaul bebas dengan lelaki yang bukan mahram melainkan apabila ada keperluan yang jelas diizinkan oleh syarak dan di dalam keadaan yang memelihara batas-batas pergaulan yang ditetapkan oleh syarak. Kesedaran tersebut akan dapat menyelamatkan muslimah daripada keinginan untuk bertabarruj di hadapan lelaki ajnabi.

3. Melazimi pakaian yang patuh syariah.

            Kita telah pun membincangkan tentang ciri-ciri pakaian wanita yang beriman di dalam salah satu topik yang lepas. Pakaian wanita yang menepati piawaian syariat ialah yang menutupi seluruh tubuh, tidak jarang, tidak ketat, tidak menampakkan lekuk-lekuk atau bentuk tubuh yang merangsang syahwat dan tidak menyerupai pakaian lelaki mahupun pakaian perempuan-perempuan kafir.

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Rasulullah s.a.w menyebut:

صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا:  قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

Maksudnya: “Dua golongan penghuni neraka yang tidak sempat aku lihat: (1) Golongan yang mengibaskan tali cemeti seperti ekor-ekor lembu, mereka memukul orang lain dengannya (pemerintah yang zalim); (2) Wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong (pada kejahatan) dan menarik orang lain condong kepadanya; kepala mereka bagaikan bonggol unta yang condong kepada suatu arah; mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan baunya itu dapat dihidu dari jarak yang tertentu.”

            Wanita-wanita tersebut dikatakan memakai pakaian, tetapi masih dianggap bertelanjang kerana mereka memakai yang jarang atau yang terlalu ketat dan hanya membaluti kulit semata-mata. Malah disebut juga di dalam hadis di atas tentang kepala wanita-wanita tersebut ibarat bonggol-bonggol unta kerana “trend” rambutnya ditarik ke atas dengan sanggul yang tinggi.

            Justeru itu, kita para muslimah hendaklah berhati-hati dalam berhias dan memilih pakaian agar tidak terjerumus ke lembah tabarruj yang dilarang. Walaupun pakaian yang dipakai itu dinamakan jubah atau jilbab yang disebut-sebut sebagai pakaian yang syar’ie bagi seorang muslimah, namun jubah tersebut masih dikira bertabarruj seandainya ia tidak cukup sifat yang disebutkan tadi. Betapa banyak jubah moden yang terlalu ketat memperlihatkan bentuk dan bahagian-bahagian tubuh secara jelas. Ada juga yang mempunyai motif-motif yang keterlaluan dari segi hiasan yang bergemerlapan dan warna yang terlalu garang. Ada juga yang terlalu nipis dan jarang sehingga memperlihatkan apa yang sepatutnya disembunyikan. Kesemuanya itu adalah tidak menepati piawaian syariat dan perlu dielakkan daripada dipakai di hadapan lelaki ajnabi. Harus difahami bahawa bukan semua yang bernama jubah itu adalah patuh syariah, malah apa jua pakaian walau apa jua namanya sama ada baju kurung, baju Punjabi, seluar panjang dan sebagainya adalah harus dipakai sekiranya ia memenuhi ciri-ciri yang telah digariskan oleh syarak.

Bagi golongan wanita yang memakai seluar panjang pula, hendaklah dipastikan longgar dari atas ke bawah agar tidak menampakkan bentuk paha dan betis yang dilarang, dan tidak juga dipakai dengan gaya yang menyerupai golongan lelaki. Betapa ramai di kalangan wanita Islam sekarang yang menghalalkan seluar yang ketat hanya kerana mereka sudah bertudung. Hatta ada yang sanggup memakai “leggings” dengan alasan ia sudah menutupi bahagian aurat mereka. Benar, kulitnya sudah pun ditutup! Namun ia ibarat membungkus aurat dengan cara yang tidak dapat mencapai matlamat berpakaian yang ingin dijaga oleh syariat.

4. Membiasakan diri berbicara dan berjalan secara sederhana.

            Memanjakan suara dan memerdukannya apabila berbicara dengan lelaki ajnabi adalah dilarang walaupun wanita tersebut berpakaian menutup aurat. Seorang muslimah perlu sentiasa ingat akan firman Allah S.W.T di dalam Surah al-Ahzab, ayat 32 yang bermaksud: “Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya..”

            Begitu juga dengan cara berjalan dengan lenggang-lenggok yang dibuat-buat untuk mempesonakan orang yang melihat, ia juga termasuk dalam tabarruj yang dilarang oleh syariat.

5. Tidak berkeinginan untuk menarik perhatian lelaki kepada perhiasan-perhiasannya yang tersembunyi.

Sekalipun seorang muslimah sudah berpakaian yang menutup auratnya, ia masih wajib mengelakkan diri daripada memakai wangi-wangian mahupun gelang berloceng yang mengeluarkan bunyi apabila dihentakkan. Begitu juga perlu dielakkan daripada memakai kasut yang tumit atau tapaknya berbunyi ketika berjalan sebagaimana yang berleluasa pada zaman sekarang.

Sebenarnya kebanyakan daripada perkara yang disebutkan di sini sudah dianggap biasa oleh kebanyakan wanita Islam kini. Ramai yang tidak melihat berasa perlu untuk memelihara diri daripada perkara-perkara yang telah disebutkan tadi kerana ia telah menjadi satu kebiasaan dan tidak terlalu pelik dipandang.

Di sinilah pentingnya untuk kembali kepada ajaran Islam sebagaimana yang diterangkan oleh para ulama yang muktabar demi mendidik diri kita semua agar terpelihara seboleh mungkin daripada perkara yang dilarang oleh syariat. Semoga Allah S.W.T membantu kita para muslimah untuk berhati-hati dalam berhias agar senantiasa jauh daripada perkara-perkara yang dimurkai oleh Allah S.W.T. Wallahu a’lam.


Rujukan :
1. Abdul Karim Zaidan (1994). Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah. Beirut: Mu’assasah al-Risalah, Jilid 3.
2. Hafsah Ahmad Hassan (2001). Usul Tarbiah al-Mar’ah al-Muslimah al-Mu’asirah. Beirut: Muassasah al-Risalah.
3. Yusof Al-Qardhawi (1994). Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam. Beirut: Al-Maktab al-Islamy.


No comments:

Post a Comment