Membelanjakan harta di jalan Allah merupakan
antara perbuatan makruf yang boleh mendekatkan lagi diri seorang hamba kepada
Tuhannya, serta memelihara diri daripada ditimpa keburukan.
Allah S.W.T telah memuji hamba-hamba-Nya
yang sentiasa berbelanja di jalan-Nya di dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) Allah, kemudian
mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan
membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti
(pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada
kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan
mereka pula tidak akan berdukacita.” [Surah al-Baqarah:
ayat 262]
Dengan penjelasan al-Quran ini, yang
datangnya terus daripada Tuhan Yang Maha Mengetahui tentang perkara-perkara
ghaib, jelaslah kepada kita bahawa pahala mengeluarkan infaq dan sedekah hanya
diberikan kepada orang yang ikhlas sahaja. Mereka itu adalah orang-orang yang
tidak mengiringi pemberian mereka dengan ungkit-mengungkit dan tidak
menyakitkan hati pihak yang menerima budinya kerana kedua-dua sikap tersebut
akan menghilangkan pahala sedekah; sebagaimana yang difirmankan oleh Allah S.W.T yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membatalkan (pahala amal) sedekah
kamu dengan perkataan mengungkit-ungkit dan (kelakuan yang) menyakiti,
seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana
hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riyak), dan dia pula tidak beriman
kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu
licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu
ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya
orang-orang yang kafir dan riyak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu
(pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan (ingatlah), Allah tidak akan
memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.” [Surah al-Baqarah:
ayat 264]
Oleh itu, berusahalah untuk
mengeluarkan infaq, memberi makan dan menghulurkan sesuatu pemberian hanya
semata-mata kerana Allah Taala. Janganlah menanti sesuatu apapun daripada manusia
dan janganlah memandang kepada harta mereka, sebagaimana yang telah digambarkan
di dalam firman Allah Taala yang bermaksud:
“Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya
kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan.
(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): Sesungguhnya kami memberi makan
kepada kamu kerana Allah (demi mencapai keredaan Allah) semata-mata; kami tidak
berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih.” [Surah al-Insaan: ayat 8-9]
Apabila anda menghulurkan sesuatu
kerana menuntut balasan daripada pihak yang menerima walau dalam apa jua bentuk
sekalipun, maka anda sebenarnya tidak ikhlas dalam mencari ganjaran dan
keredaan Allah. Kalaulah dia tidak melakukan sebagaimana yang anda harapkan
itu, nescaya anda akan mengungkit-ungkit dan menyakiti hatinya pula. Begitulah
juga seandainya anda berinfaq kerana terpaksa, demi melunaskan hutang diri,
sama ada supaya dapat mengungkit kembali terhadap orang yang diberi itu,
ataupun kerana sesuatu sebab yang lain seperti mahu memperoleh sesuatu atau
selainnya.
Allah S.W.T hanya akan menerima
daripada orang-orang yang ikhlas sahaja, yang mana pemberian mereka adalah
kerana Allah semata-mata dan tujuan mereka hanyalah untuk mendapatkan keredhaan
Allah jua. Mereka tidak suka dipuji tentang perbuatan mereka ataupun
disebut-sebut tentang sumbangan mereka, kerana mereka sangat yakin bahawa
perbuatan mengungkit-ungkit dan menyakiti hati orang yang menerima budinya itu
boleh membinasakan amalan dan membatalkan pahala sedekah.
Sabda Nabi s.a.w :
ثَلَاثَةٌ لَا
يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنْهُمْ صَرْفًا وَلَا عَدْلًا: عَاقٌ، وَمَنَّانٌ،
وَمُكَذِّبٌ بِالْقَدَرِ.
Maksudnya:
“Tiga golongan yang tidak akan diterima oleh Allah apa jua amalan mereka yang fardu
mahupun yang sunat iaitu anak yang derhaka, orang yang suka mengungkit-ungkit
budinya dan orang yang mendustakan al-qadar (qadha dan qadar Allah).” [HR Ibnu
Abi ‘Aasim dan At-Tabarani. Dinilai sahih oleh Syeikh Al-Albaani (1785)]
عن أبي هريرة رضي
الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :
" ثَلَاثَةٌ
لَا يُكَلِّمُهُمُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ ، وَلَا
يُزَكِّيهِمْ ، وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ."
قَالَ : فَقَرَأَ
رَسُولُ اللهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ .
قَالَ أَبُو
ذَرٍّ : خَابُوا وَخَسِرُوا، مَنْ هُمْ يَا رَسُوْلَ اللهِ ؟
قَالَ :
اَلْمُسْبِلُ ، وَالْمَنَّانُ ، وَالْمُنْفِقُ سِلْعَتَهُ بِالْحِلْفِ الْكَاذِبِ
.
Maksudnya:
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Nabi s.a.w bersabda:
“Ada
tiga golongan yang tidak akan diajak berbicara oleh Allah dengan mereka di hari
kiamat (dengan bicara yang menunjukkan keredhaan), dan tidak akan dilihat
oleh-Nya (dengan pandangan kerahmatan) dan tidak pula disucikan (yakni
diampunkan).”
Kata Abu
Hurairah: Rasulullah telah mengulangi kata-kata itu sebanyak tiga kali.
Lalu
berkatalah Abu Dzar: “Sia-sia dan rugilah mereka itu. Siapakah mereka wahai
Rasulullah?”
Baginda
pun bersabda: “Orang yang melakukan isbal (lelaki yang melabuhkan pakaiannya
untuk bermegah-megah), orang yang suka mengungkit-ungkit budinya dan orang yang
menjual barangnya dengan sumpah yang dusta.”
[HR Muslim]
Daripada Abdullah bin Umar radhiyallahu
‘anhu pula telah berkata: sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
ثَلَاثَةٌ لَا
يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: اَلْعَاقُ لِوَالِدَيْهِ، وَالْمُدْمِنُ عَلَى
الْخَمْرِ، وَالْمَنَّانُ بِمَا أَعْطَى.
Maksudnya:
“Ada tiga golongan yang tidak dimasukkan ke dalam syurga: orang yang derhaka
terhadap ibu bapanya, orang yang ketagih arak dan orang yang suka mengungkit-ungkit
pemberiannya.” [HR an-Nasa’ie,
al-Hakim, Baihaqi, al-Bazzar: Sahih]
Alangkah bagusnya ucapan seorang
yang berkata:
مَنْ
مَنَّ بِمَعْرُوفِهِ سَقَطَ شُكْرُهُ، وَمَنْ أُعْجِبَ بِعَمَلِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ.
Maksudnya:
“Siapa yang mengungkit kebaikannya sendiri gugurlah pahalanya,
Dan
siapa yang berasa takjub dengan amalnya sendiri terhapuslah pahalanya.”
Ada pula
yang berkata:
أَفْسَدْتَ
بِالْمَنِّ مَا أَسْدَيْتَ مِنْ حَسَنٍ لَيْسَ
الْكَرِيمُ إِذَا أَسْدَى بِمَنَّانِ
Maksudnya:
“Kamu merosakkan kebaikan yang kamu lakukan akibat suka mengungkit,
Bukanlah
seorang yang mulia, ahli kebajikan yang suka membangkit.”
Manakala
Abu Bakar al-Warraq pula berkata:
أَحْسَنُ
مِنْ كُلِّ حَسَنٍ
فِي كُلِّ وَقْتٍ وَزَمَنٍ
صَنِيعَــــــــــــــةٌ
مَرْبُوبَـــــــــــــــــةٌ
خَــــــــالِيَةٌ مِنَ الْمِنَنِ
Maksudnya:
“Yang paling baik daripada segala yang baik saban waktu dan ketika,
Perbuatan
yang jelas terpelihara, yang bersih daripada ungkit-mengungkit.”
Dan
siapakah lagi yang lebih benar perkataannya daripada Allah sendiri; di mana Dia
telah berfirman yang bermaksud:
“(Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan
(kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi
(dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah
Maha Kaya, lagi Maha Penyantun.” [Surah al-Baqarah:
ayat 263]
Sumber asal daripada buku 20 Perosak Pahala
Oleh: As-Syeikh Salim bin 'Eid al-Hilali
I thank you very much!
ReplyDelete