Oleh: Nurul Akma bt Mohamed @ Sheikh Mohd Amin
Kita
sudah pun berada di awal bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan barakah, rahmat dan
keampunan daripada Allah S.W.T. Ramadhan merupakan penghulu kepada segala bulan
lantaran ia berbeza daripada bulan-bulan yang lain.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Telah datang kepada kamu
bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah memfardukan ke atas kamu berpuasa
padanya. Pintu-pintu syurga dibukakan, pintu-pintu neraka ditutup dan para
syaitan dibelenggu. Terdapat padanya satu malam yang lebih baik daripada seribu
bulan. Barang siapa yang diharamkan daripada memperoleh kebaikannya, maka ia
benar-benar tidak bernasib baik.” (H.R Ahmad, no. 6851)
Dalam suasana yang begitu istimewa ini, segala amalan baik dijanjikan
mendapat ganjaran pahala yang berlipat ganda oleh Allah S.W.T. Peluang yang sebegini
luas terbuka tidak harus dilepaskan oleh kita semua, malah perlu dinanti-nantikan
dengan penuh harapan dan persediaan. Bagi golongan muslimah yang merupakan
suri, isteri dan ibu, sudah tentu persediaan menyambut Ramadhan bukan hanya
untuk meningkatkan ibadah bagi diri sendiri, malah peranannya amat penting
sebagai nadi yang menghidupkan keharmonian Ramadhan di dalam sesebuah keluarga
dan rumahtangga muslim. Justeru itu, terdapat beberapa perkara penting yang
perlu diambil berat oleh para muslimah dalam menyambut Ramadhan al-Mubarak.
1. Sebelum masuknya bulan Ramadhan, para muslimah
hendaklah mula merujuk kembali hukum hakam berkenaan puasa, perkara-perkara
yang membatalkan mahupun yang tidak membatalkan puasa, adab-adab berpuasa serta
kelebihan-kelebihan berpuasa dan beribadah di bulan Ramadhan. Muslimah juga
hendaklah memastikan bahawa puasa yang ditinggalkan pada bulan Ramadhan yang
lepas sudah pun diganti sebelum tiba bulan bulan Ramadhan yang berikutnya.
Sekiranya masih berlaku keuzuran dalam menggantikannya, maka hukum hakam
berkenaan fidyah puasa pula yang harus diketahui.
2. Bagi diri seorang muslimah, matlamat
taqwa yang ingin dicapai selesai Ramadhan menuntut agar mengisi setiap saat
daripada bulan tersebut dengan beberapa program tarbiah rohani yang amat
penting. Antara program khusus di bulan Ramadhan ialah berpuasa di siang hari,
mengerjakan solat terawih dan qiamullail di malam hari, memperbanyakkan zikir
dan istighfar, memperbanyakkan sedekah, memperbanyakkan tilawah dan bertadarus
al-Quran, beriktikaf, memperbanyakkan doa memohon syurga dan memohon
perlindungan daripada azab neraka. Program-program tersebut seandainya
dilakukan dengan paling ikhlas, sempurna, penuh terancang dan istiqamah pasti
akan menyediakan hati para muslimah untuk lebih hampir kepada Allah S.W.T
sepanjang Ramadhan. Justeru itu, para muslimah hendaklah melengkapkan diri
dengan persediaan yang diperlukan untuk melaksanakan program-program tersebut
sebelum kedatangan bulan Ramadhan lagi.
3. Bentuk tarbiah Ramadhan bukan hanya mendidik
seorang muslimah agar mengisi masa dengan ibadah, bahkan juga agar meninggalkan
perkara-perkara yang haram dan yang harus pada selain Ramadhan. Justeru itu, amat
penting sekali bagi muslimah bukan hanya mementingkan amalan yang baik tetapi
juga menetapkan azam untuk meninggalkan segala amalan yang buruk dan sia-sia
seperti mengumpat, berkata kotor dan dusta, mencerca, bertengkar, menghabiskan
masa di hadapan rancangan televisyen yang tidak berfaedah, mendengar lagu-lagu
yang melalaikan hati, melayari internet tanpa tujuan yang baik dan seumpamanya.
Dalam erti kata yang lain, para muslimah hendaklah menjaga kesemua pancaindera
yang dikurniakan oleh Allah daripada melakukan dosa dan maksiat kerana perkara
sedemikian boleh mengurangkan kesempurnaan ibadah dan mengurangkan kualiti
puasa di bulan yang mulia ini.
Dari Abu Hurairah r.a katanya,
Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila tiba hari seseorang di antara kamu itu
berpuasa, maka janganlah ia bercakap-cakap yang kotor dan jangan pula
bertengkar. Apabila ia dimaki-maki oleh seseorang atau dilawan bermusuhan, maka
hendaklah ia berkata: “Sesungguhnya saya sedang berpuasa.” (Muttafaq ‘alaih)
Nabi s.a.w bersabda lagi: “Barang
siapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan tidak pula meninggalkan
kelakuan dengan dasar dusta, maka tidak ada keperluan bagi Allah dalam ia
meninggalkan makan dan minumnya.” (H.R al-Bukhari)
4. Muslimah juga perlu mengambil peluang untuk
mengerjakan solat terawih di masjid kerana ia merupakan perkara yang sangat
digalakkan di bulan Ramadhan. Namun adab-adab ke masjid hendaklah dijaga
sebagaimana yang pernah dijelaskan di dalam tajuk-tajuk sebelum ini. Sekiranya
ada anak-anak yang dibawa bersama, maka menjadi tanggungjawab para muslimah
untuk memastikan agar perilaku mereka tidak mengganggu solat para jemaah yang
lain. Amat baik sekali jika pihak jawatankuasa masjid mengambil peluang untuk
mengedarkan risalah-risalah ringkas tentang adab-adab ke masjid dan hukum hakam
yang melibatkan wanita kepada para muslimah yang hadir untuk mengerjakan solat
terawih di masjid sepanjang bulan Ramadhan.
Walau bagaimana pun, seandainya
keadaan tidak mengizinkan para muslimah untuk turut sama mengerjakan solat
terawih di masjid, maka usahlah dilepaskan peluang untuk melaksanakannya secara
bersendirian atau berjemaah di rumah. Ini adalah kerana solat terawih merupakan
satu solat sunat khusus yang tidak disyariatkan melainkan pada bulan Ramadhan
sahaja.
5. Bagi muslimah yang uzur syar’ie sama
ada didatangi haid atau nifas dalam tempoh yang lama pula, barakah Ramadhan
sebenarnya adalah untuk semua. Masih banyak amal ibadah yang boleh dilakukan
selain berpuasa dan mengerjakan solat dan qiam. Melalui bacaan zikir terutama
di waktu pagi dan petang, doa-doa yang maathur, bertadabbur al-Quran dan
membaca buku-buku tentang hukum puasa dan sebagainya, penjernihan hati dan jiwa
masih tetap boleh dilakukan. Para suri dan ibu yang menyediakan juadah berbuka
kepada ahli keluarga juga akan turut mendapat pahala puasa orang yang berbuka
tersebut walaupun dalam keadaan ianya tidak berpuasa. Begitulah pemurahnya
Allah S.W.T. untuk hamba-hamba-Nya.
Dalam isu ini adalah penting untuk para muslimah memahami bahawa
kita dituntut melaksanakan sesuatu ibadah kerana Allah, dan meninggalkan
sesuatu bentuk ibadah pada waktu yang ditegah juga kerana Allah. Sehubungan
itu, para ulama menyatakan bahawa penggunaan pil atau ubat-ubatan untuk menahan
kedatangan haid semata-mata untuk melaksanakan ibadah puasa, solat dan membaca
al-Quran pada setiap hari di bulan Ramadhan adalah tidak digalakkan. Apatah
lagi jika ubat yang diambil boleh mendatangkan kesan sampingan yang memudharatkan
di masa hadapan. Ini adalah kerana kedatangan haid itu sendiri merupakan tanda
kesihatan dan kesuburan yang baik sebagaimana yang telah ditentukan oleh Allah
S.W.T kepada kaum wanita.
6. Muslimah selaku suri dan ibu juga mesti
berperanan menghidupkan suasana “mesra ibadah” di dalam keluarga terutamanya di
bulan Ramadhan dengan memberikan galakan kepada anak-anak kecil untuk berpuasa,
membaca al-Quran bersama-sama, mengadakan pertandingan khusus sempena Ramadhan,
mengadakan kawalan waktu menonton televisyen, dan menghidupkan rumahtangga
dengan alunan zikir dan bacaan al-Quran. Muslimah berperanan menggalakkan ahli
keluarga untuk bangkit di waktu sahur sepanjang Ramadhan sebagai satu cara
mencari keberkatan daripada Allah S.W.T untuk seisi keluarga. Pada waktu yang
sama, setiap ahli keluarga perlu diberikan galakan untuk mencari kelebihan lailatul
qadar dengan melakukan qiamullail di malam hari. Para suami pula perlu
diberikan galakan untuk beriktikaf di masjid-masjid terutama pada sepuluh hari
atau malam terakhir daripada Ramadhan, kerana melakukan iktikaf tersebut
merupakan kemuncak bekalan yang disediakan di dalam bulan Ramadhan, dengan
mengasingkan diri daripada kesibukan duniawi untuk menghadap hati sebagai
tetamu Allah di bulan yang mulia.
Antara cara membentuk suasana yang
“mesra ibadah” di dalam rumah tangga di bulan Ramadhan juga ialah dengan menetapkan
peraturan khusus sepanjang bulan Ramadhan kepada diri dan seluruh ahli keluarga
agar bersabar, tidak menyebut kata-kata yang kesat, tidak bertengkar atau
bertegang leher. Dengan cara tersebut, seluruh ahli keluarga akan dapat merasai
ketenangan yang memancar dan membentuk suasana yang kondusif untuk meningkatkan
ibadah masing-masing. Lebih baik lagi sekiranya keadaan tersebut akan terus
berkekalan pada bulan-bulan yang lain selepas tamatnya Ramadhan.
7. Para muslimah juga hendaklah merancang
untuk menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan untuk berjimat cermat dalam aspek
penyediaan makanan, supaya bajet makan tersebut boleh disalurkan pula ke
bahagian infaq fi sabilillah dan membantu golongan yang susah. Para
muslimah selaku isteri dan ibu harus bijak menguruskan perbelanjaan sepanjang
Ramadhan agar ianya benar-benar mendatangkan keberkatan kepada keluarga dan
masyarakat Islam seluruhnya. Budaya membeli belah secara berlebihan sehingga
menjadi bulan pesta makan dan minum yang berakhir dengan pembaziran tidak wajar
dibiarkan berlaku di dalam sebuah rumah tangga muslim.
Justeru, di sinilah peranan seorang muslimah yang solehah membantu
seluruh ahli keluarga mencapai ketakwaan sebaik mungkin melalui tarbiah
Ramadhan.
Rujukan:
1. Abdul
Karim Zaidan. (1994). Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bayt al-Muslim.
Beirut: Mu’assasah al-Risalah. Jld. 2.
2.
Ali
al-Hashimi. (2002). Syakhsiyyatul Mar’ah al-Muslimah. Beirut: Dar
al-Basya’ir al-Islamiyyah.
3.
Akram
Ridha. (2001). Buyutuna fi Ramadhan. Giza: Sama’ Li al-Nasyr.
4. A’idh
bin Abdullah al-Qarni. (1410H) Thalathun Darsan Li al-So’imin. Sana’a:
Maktabah al-Irsyad.
No comments:
Post a Comment