Monday, July 22, 2013

SOLAT LELAKI DAN WANITA ~ APAKAH ADA PERBEZAANNYA?

Jika diperhatikan pada asal khitab (perintah) syarak berkenaan solat, maka hukum dan cara mengerjakan solat antara seorang lelaki dan wanita tidak dinyatakan perbezaannya. 

Ayat-ayat di dalam al-Quran al-Karim yang memerintahkan agar mengerjakan solat menyebut berkenaannya secara umum tanpa membezakan antara solat lelaki mahupun wanita.

Contohnya ialah firman Allah di dalam Surah Taha, ayat 14 yang bermaksud: “Dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.”
Juga firman-Nya di dalam surah al-Baqarah ayat 238 yang bermaksud: “Peliharalah kamu akan segala sembahyang fardhu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah dengan taat dan khusyuk.”

Begitu juga di dalam surah al-A’la ayat 14-15 yang bermaksud: “Sesungguhnya berjayalah orang yang berusaha membersihkan dirinya (dengan melakukan ketaatan dan amal yang soleh), dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyuk).” 

Kesemua ayat di dalam al-Quran yang memperkatakan tentang sembahyang telah  mengungkapkan kepentingan dan kedudukan sembahyang secara umum yang melibatkan lelaki dan juga wanita.

Begitu juga dengan hadith-hadith yang dinilai sahih oleh para ulama, tidak menjelaskan apa-apa perbezaan antara tatacara solat lelaki dengan solat wanita. Antara yang paling utama ialah sabda Rasulullah s.a.w yang telah direkodkan di dalam Sahih al-Bukhari (no. 631) yang bermaksud: “Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersembahyang.” Perintah Rasulullah s.a.w tersebut adalah umum bagi kaum muslimin dan muslimat agar semuanya mengerjakan solat mengikut tatacara yang telah dilakukan oleh baginda s.a.w sendiri. 

Hasil daripada itu, sebahagian ulama berpandangan bahawa cara mengerjakan solat bagi wanita dan lelaki tidak ada perbezaannya. Sekiranya terdapat perbezaan, maka sudah tentu ia akan dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w ataupun para sahabat r.a dengan jelas. (Al-Muhalla bil Athar, jilid 3, hal. 39)

Namun bagi sebahagian ulama yang lain pula, mereka berpandangan bahawa walaupun asal khitab al-Quran dan Sunnah yang sabit adalah umum kepada golongan lelaki dan wanita, masih terdapat hujah yang tersendiri untuk dijadikan sandaran yang dapat mengkhususkan beberapa tatacara pelaksanaan solat bagi wanita. Hujah yang paling utama ialah wanita dalam setiap keadaan dituntut untuk memelihara auratnya daripada tontonan umum. Maka begitulah juga dalam mengerjakan solat. (Al-Mughni, jilid 1, hlm. 258, Sunan al-Baihaqi, jilid 2, hlm. 222, Subul al-Salam, jilid 1, hlm. 289)


Sudut perbezaan antara lelaki dan wanita di dalam solat

Selain daripada perbezaan-perbezaan yang melibatkan beberapa tatacara solat berjemaah serta hukum melakukan azan dan iqamah sebagaimana yang telah disentuh di dalam dua siri Fiqh Muslimah yang lepas, berikut akan dinyatakan beberapa perbezaan yang lain sebagaimana yang telah dinyatakan oleh para ulama yang berpandangan sedemikian.

Pertama: Para muslimah digalakkan agar merapatkan sesetengah anggota dengan yang lain dan tidak merenggangkan di dalam solat mereka. 

Ketika lelaki diperintahkan agar merenggangkan dua sikunya dari dua rusuk ketika rukuk dan sujud, serta mengangkat perutnya dari kedua pahanya ketika sujud, wanita pula digalakkan untuk merapatkan kedua siku kepada dua rusuk ketika rukuk dan sujud, serta merapatkan perut dengan kedua paha ketika sujud.

Ibn Qudamah di dalam kitab al-Mughni berpandangan bahawa tidak merenggangkan anggota di dalam solat adalah lebih melindungi aurat wanita. (Al-Mughni, jilid 1, hlm. 258) 

Begitu juga dengan Imam al-Baihaqi di dalam Al-Sunan al-Kubra. Beliau telah meriwayatkan dua buah hadith yang menyebut bahawa kaum lelaki diperintahkan supaya merenggangkan anggota di dalam sujud, sedangkan kaum wanita pula diperintahkan agar merapatkan anggota ketika sujud. (Sunan al-Baihaqi, jilid 2, hlm. 222)

Hadith-hadith yang dikemukakan oleh Imam al-Baihaqi tersebut walaupun dinilai dhaif oleh para ulama hadith, tetap dipegang oleh sebahagian ulama di dalam hal ini kerana ia dianggap menepati kaedah umum tentang wanita yang diperintahkan agar memelihara aurat dan melindungi diri dalam setiap keadaan.

Kedua: Para muslimah dikehendaki merendahkan suara agar tidak didengari oleh lelaki yang bukan mahram.

Ketika lelaki disunatkan menyaringkan bacaan di dalam solat-solat yang dibaca dengan nyaring, para muslimah pula hanya dibolehkan untuk menyaringkan suaranya apabila tiada lelaki yang bukan mahram berhampiran dengan mereka. Sekiranya terdapat lelaki yang bukan mahram, maka mereka dituntut agar merendahkan suara mereka agar tidak didengari oleh lelaki tersebut kerana dibimbangi berlaku fitnah.

            Firman Allah S.W.T di dalam Surah Al-Ahzab, ayat 32 yang bermaksud: “Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lemah lembut (lunak) sehingga boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya.”

Ini menunjukkan bahawa suara perempuan itu kadang-kadang boleh membangkitkan fitnah dan dianggap sebagai aurat yang perlu dijaga. Oleh itu ia dituntut supaya merendahkan suara ketika berada di khalayak lelaki yang bukan mahramnya termasuk di dalam solatnya. (Al-Fiqh al-Minjahi, jilid 1, hlm. 170)

Ketiga: Apabila berlaku sesuatu di dalam solat dan seorang muslimah ingin menyedarkan orang lain, maka dia hendaklah menepuk dengan memukul belakang tapak tangan kirinya menggunakan tangan kanannya. 

Sedangkan bagi lelaki pula, apabila berlaku sesuatu di dalam solat, dia disunatkan bertasbih dengan suara yang nyaring.

            Ini berdasarkan kepada apa yang diriwayatkan oleh Bukhari (hadis no. 1201) dan Muslim (hadis no. 421) daripada Sahl bin Sa’ad r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang merasa ragu terhadap sesuatu perkara (yang perlu diingatkan) ketika sembahyang, maka hendaklah ia bertasbih, kerana sesungguhnya apabila ia bertasbih, perkara yang diragukan itu akan diberikan perhatian. Manakala menepuk tangan hanyalah bagi golongan perempuan.”

            Harus dinyatakan di sini bahawa sekiranya wanita dibenarkan untuk bertasbih sekiranya bersembahyang tanpa kehadiran lelaki yang bukan mahram. Di dalam Sahih al-Bukhari (hadis no. 1053) dan Muslim (hadis no. 905), Asma’ binti Abi Bakar r.a menyebut: “Aku telah pergi menemui Aisyah ketika berlaku gerhana matahari, lalu aku melihat orang ramai sedang berdiri melakukan sembahyang dan beliau juga sedang berdiri melakukan sembahyang. Aku bertanya, “Ada apa dengan semua orang?” Lalu Aisyah menunjukkan isyarat tangannya ke langit dan menyebut, “Subhanallah”. 

Keempat: Seluruh tubuh wanita adalah aurat, kecuali muka dan kedua tapak tangannya. Manakala aurat lelaki adalah di antara pusat dengan lutut, di mana jika ia bersembahyang dalam keadaan hanya menutup antara pusat dengan lutut, maka sah sembahyangnya.

            Justeru itu, solat wanita boleh dikerjakan dengan apa jua pakaian yang menutup keseluruhan aurat wanita sehingga ke kaki. Ummul Mu’minin Ummu Salamah r.a telah meriwayatkan bahawa beliau telah bertanya kepada Nabi s.a.w: “Adakah seseorang perempuan itu boleh bersembahyang dalam keadaan memakai baju dan tudung kepala sahaja, tetapi tidak memakai kain sarung?” Rasulullah s.a.w menjawab: “ Boleh, jika bajunya itu labuh sehingga menutup zahir (bahagian atas) kedua kakinya.” (H.R Abu Daud, no. 640 dan al-Baihaqi, jilid 2, no. 232)

            Hadith tersebut bermaksud bahawa apabila pakaian itu menutup zahir kedua kaki wanita ketika berdiri dan rukuk, ia pasti akan menutup tapak kakinya ketika duduk dan sujud disebabkan berhimpunnya anggota-anggota tubuh yang lain ketika duduk dan sujud.

Kesimpulan
     1. Sememangnya secara umum berpandukan kepada hadith-hadith sahih, solat lelaki dan wanita sama sahaja dari segi pergerakannya.

    2. Namun sebahagian ulama masih mencadangkan beberapa tatacara untuk wanita demi memelihara diri wanita daripada tontonan umum ketika solat.

     3. Justeru itu, boleh disimpulkan bahawa terdapat dua pandangan ulama dalam hal ini yang boleh diguna pakai serta diterima sebagai khilaf dalam perkara cabang. 

         Suka untuk saya rakamkan di sini kesimpulan yang telah disebut oleh Syeikh Mustafa al-Adwi di dalam kitabnya Jami’ Ahkam al-Nisa (jilid 1, hlm. 378) bahawa sesiapa yang tidak membezakan tatacara solat lelaki dengan perempuan dalam semua pergerakan kerana berpegang dengan dalil yang asal, maka pandangan tersebut adalah lebih tepat dan lebih kuat, khususnya apabila wanita bersembahyang secara sendirian. 

Adapun mereka yang berpandangan bahawa wanita perlu berbeza daripada lelaki dalam sesetengah pergerakan (hai’ah) kerana wanita sememangnya diperintahkan untuk memelihara dan menyembunyikan aurat mereka dalam setiap keadaan, maka golongan tersebut juga mempunyai sandaran yang tersendiri. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment