Monday, July 22, 2013

BEBERAPA HUKUM MENGENAI PUASA SUNAT SYAWAL

Antara perkara penting yang perlu dirancang dalam menyambut Syawal ialah untuk berpuasa sunat sebanyak enam hari di bulan Syawal. Puasa tersebut hukumnya adalah sunat menurut mazhab Syafie dan tidak disyaratkan untuk dilakukan secara berturut-turut, bersandarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka ianya seperti berpuasa sepanjang tahun.” (H.R. Muslim no. 1164)

            Oleh sebab 1 Syawal merupakan hari raya Aidil Fitri yang diharamkan berpuasa padanya, maka puasa enam ini boleh dimulakan seawal 2 Syawal lagi. Untuk mendapat ganjaran berpuasa sepanjang tahun, maka para muslimah hendaklah menetapkan keazaman untuk berpuasa dan merancang hari-harinya yang tertentu agar tidak terlepas daripada memperoleh ganjaran yang besar ini. 

            Kadangkala kedengaran beberapa alasan para muslimah yang akhirnya tidak sempat untuk menghabiskan puasa sebanyak enam hari kerana sibuk dengan majlis-majlis rumah terbuka, menghadiri kenduri-kenduri perkahwinan yang banyak diadakan selepas hari raya dan kemudiannya didatangi haid yang diharamkan pula untuk berpuasa padanya. Oleh yang demikian, para muslimah yang bijak akan membuat perancangan yang baik dan menetapkan keazaman untuk menyelesaikan ibadah sunat yang amat besar pahalanya ini.

            Seterusnya apabila berbicara tentang puasa enam hari di bulan Syawal, antara perkara yang selalu menjadi persoalan oleh para muslimah ialah adakah puasa sunat enam hari itu boleh dilakukan bersekali dengan puasa qadha Ramadhan? Sabda Rasulullah s.a.w menyebut bahawa: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.”

            Dalam hal ini, telah berlaku khilaf di kalangan ulama dalam menentukan sama ada puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal ini boleh digabungkan atau tidak.

1.      Sebahagian besar ulama berpendapat tidak boleh menggabungkan niat puasa sunat dengan puasa fardu yang lain, atau dengan puasa sunat yang lain. Sekiranya dicampurkan maka puasanya tidak sah, tidak bagi yang fardu dan tidak juga bagi yang sunat.

2.      Sebahagian ulama di dalam mazhab Syafi’e pula berpendapat bahawa pahala puasa enam hari di bulan Syawal akan tetap diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha pada bulan Syawal sekalipun ia hanya berniat puasa qadha sahaja. Namun pahala yang diperolehi adalah kurang daripada pahala puasa mereka yang melakukan kedua-duanya secara berasingan. (Mughni al-Muhtaj, jilid 2, hlm. 184)

Setelah dikaji hujah-hujah mereka, didapati bahawa pandangan ulama yang mengharuskan puasa sunat bersekali dengan yang qadha adalah tidak bersandarkan kepada mana-mana dalil al-Quran dan Sunnah. Mereka mengatakan bahawa amalan sebegitu diberikan pahala kepada kedua-duanya hanya kerana ia kebetulan berpuasa qadha di bulan Syawal. 

Oleh yang demikian, penulis berpandangan bahawa pendapat yang menganjurkan puasa sunat dan qadha secara berasingan adalah lebih kuat untuk diamalkan. Wallahu a’lam.

Seterusnya, timbul satu lagi persoalan yang lain iaitu adakah harus untuk melaksanakan puasa sunat enam hari di bulan Syawal sedangkan puasa qadha bulan Ramadhan belum lagi dilangsaikan? Sedangkan Rasulullah s.a.w menyebut di dalam hadis tadi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.”
 
Hadis tersebut adalah kuat untuk menunjukkan bahawa tidak boleh melaksanakan puasa sunat sebelum selesai melaksanakan puasa yang wajib. Ini adalah kerana Rasulullah s.a.w mensyaratkan berpuasa Ramadhan terlebih dahulu sebelum mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal. Oleh itu, puasa sunat enam hari dari bulan Syawal hanya boleh dilaksanakan sesudah seseorang itu menyelesaikan qadha puasa Ramadhannya. Pandangan ini menepati kaedah yang menganjurkan agar bayaran hutang yang wajib hendaklah didahulukan daripada pemberian sedekah yang sunat.

Namun di sana terdapat sebahagian ulama yang berpandangan bahawa puasa sunat enam hari di bulan Syawal ini harus dilakukan walaupun masih belum selesai mengqadhakan puasa Ramadhan. Mereka berpegang kepada dalil yang menyebut bahawa Aisyah r.a pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhannya sehingga ke bulan Syaaban. Aisyah r.a sendiri berkata: “Aku memiliki hutang puasa Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Syaaban.” (H.R al-Bukhari no. 1950, dan Muslim no. 1146) Seorang perawi hadis yang bernama Yahya bin Sa’id menjelaskan bahawa ia adalah “kerana sibuk melayani Rasulullah s.a.w”. 

Para ulama yang bersandar kepada hadis tersebut berhujah bahawa sudah tentu tidak mungkin bagi Aisyah r.a selaku isteri Rasulullah s.a.w untuk tidak melaksanakan puasa enam hari dari bulan Syawal. Justeru itu, tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Syaaban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekalipun puasa qadha masih belum diselesaikan.

Melihat kepada kedua-dua pandangan tersebut, maka boleh disebutkan di sini bahawa sekiranya seseorang muslimah tidak berkesempatan untuk mengqadha puasa Ramadhan yang ditinggalkan lebih dahulu dan kemudian mengiringinya dengan puasa sunat enam hari di bulan Syawal, sedangkan dia berkeyakinan akan sempat menyelesaikan puasa qadha sebelum datang Ramadhan yang berikutnya, maka pendapat yang kedua iaitu harus menunaikan puasa sunat terlebih dahulu boleh diamalkan berdasarkan apa yang telah dilakukan oleh Aisyah r.a.

Imam Nawawi menyebut bahawa menurut pandangan empat mazhab serta jumhur ulama salaf dan khalaf, “Qadha puasa Ramadhan bagi mereka yang meninggalkan puasa kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, maka kewajipan untuk berpuasa qadha adalah secara bertangguh (‘ala at-tarakhi), tidak disyaratkan untuk qadha terus apabila boleh melakukannya.” (Syarah Sahih Muslim, jilid 8, hlm 22) 

Namun begitu Al-Khatib as-Syarbini di dalam Mughni al-Muhtaj pula berpendapat bahawa, “Sesiapa yang tertinggal puasa Ramadhan, sunat mengqadhakannya secara berturut-turut dan makruh bagi mereka yang belum menyelesaikan puasa qadha Ramadhan untuk melakukan puasa sunat.” Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment