Saudaraku
dalam iman – semoga Allah memberi cahaya kepada hatimu dengan hidayah-Nya –,
ketahuilah bahawa ganjaran yang banyak dan pahala kebaikan yang menyeluruh
sebagaimana yang telah dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada hamba-hamba-Nya hanya
akan diberikan kepada mereka yang beramal dengan penuh keimanan dan
mengharapkan ganjaran Allah semata-mata.
Ibnu al-Qayyim rahimahullah
telah berkata:
“Sesungguhnya
setiap amalan mestilah mempunyai dasar dan matlamat yang jelas. Sesuatu amalan
tidak akan menjadi satu ketaatan yang dapat menghampirkan diri kepada Tuhan
sehinggalah asasnya didasari oleh keimanan. Pencetus kepada amalan tersebut
ialah iman semata-mata; bukannya adat, bukan hawa nafsu, bukan juga mencari
pujian atau pangkat kedudukan dan seumpamanya. Malah tidak dapat tidak, ia
mestilah tercetus daripada keimanan. Matlamatnya pula ialah semata-mata untuk
memperolehi ganjaran daripada Allah Taala dan mencari keredhaan-Nya iaitu al-ihtisab.
Justeru itu, kita dapati bahawa
kedua-dua asas ini seringkali digandingkan bersama. Contohnya di dalam sabda
Nabi s.a.w:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا
وَاحْتِسَابًا ...
Maksudnya:
“Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan al-ihtisab (mengharapkan
ganjaran pahala daripada Allah semata-mata)…”
[HR
al-Bukhari dan Muslim daripada hadith
Abu Hurairah r.a]
Dan juga
sabda baginda s.a.w:
مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ
إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا ...
Maksudnya:
“Sesiapa yang menghidupkan malam lailatulqadar dengan penuh keimanan dan al-ihtisab
(mengharapkan ganjaran pahala daripada Allah semata-mata)…” [HR al-Bukhari
dan Muslim]
Begitu
juga dengan hadis-hadis lain yang seumpama dengannya.” [Ar-Risalah at-Tabukiyyah: hal. 45-46]
Sebagaimana yang disebutkan oleh
Rasulullah s.a.w di dalam hadis baginda yang sahih bahawa hati para hamba Allah
sebenarnya berada di antara dua jari ar-Rahman[1]; Dialah
yang berkuasa membolak-balikkannya sebagaimana yang Dia kehendaki. Justeru itu,
adakalanya seorang insan terdedah kepada perkara-perkara yang boleh merosakkan
keikhlasan niatnya sehingga dia terhalang daripada mendapat pahala sebagaimana
yang telah dijanjikan tanpa disedarinya. Ini adalah kerana sesuatu amalan tidak
akan diberikan pahala melainkan mengikut kadar keikhlasannya dalam melakukan
amalan tersebut.
Lantaran itu, sesiapa yang
mempelajari sirah para salafussoleh sama ada melalui ucapan mahupun perbuatan
mereka akan mendapati bahawa para salafussoleh sentiasa berada di antara
rasa takut (al-khawf) dan harap (ar-roja’) kepada Allah S.W.T
[2]. Allah
telah berfirman dalam menerangkan sifat-sifat manusia yang paling baik:
Maksudnya:
“Sesungguhnya orang-orang yang sentiasa bimbang disebabkan takut kepada
(kemurkaan) Tuhan mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan
mereka. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan
Tuhan mereka. Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati
mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. [Surah al-Mukminun:
ayat 57-60]
Tentang
ayat ini, Aisyah r.a telah berkata: “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w
tentang ayat ini:
Maksudnya:
“Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka
gementar…”
Tanya
Aisyah: “Adakah mereka itu yang minum arak dan mencuri?”
Lalu
baginda s.a.w pun bersabda: “Tidak wahai puteri as-Siddiq! Akan tetapi
mereka adalah orang-orang yang berpuasa, bersolat dan bersedekah sedangkan mereka masih tetap
takut andainya amalan tersebut tidak diterima daripada mereka. Mereka itulah
orang-orang yang sentiasa bersegera dalam melakukan kebaikan.” [HR
al-Tirmizi, Ahmad dan al-Hakim: Hasan]
Allah S.W.T telah menggambarkan
orang-orang mukmin yang bersegera melakukan kebaikan dengan sifat-sifat mereka
yang paling utama. Meskipun mereka melakukan ibadah dengan sebaik mungkin,
mereka masih berasa takut seandainya amalan-amalan mereka itu tidak diterima
oleh Allah Taala.
Sebenarnya rahsia di sebalik rasa
takut itu bukanlah kerana khuatir seandainya Allah tidak memenuhi janji-Nya
untuk memberikan pahala. Tidak! Allah sekali-kali tidak akan memungkiri
janji-Nya. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah
akan menyempurnakan pahala mereka…” [Surah Aali ‘Imraan: ayat 57]
Malah lebih daripada itu, Allah
menambah dan menggandakan lagi kurniaan dan ganjaran-Nya melebihi apa yang
dijanjikan itu sebagai tanda limpah kurnia, ihsan dan kemurahan daripada-Nya.
Allah telah berfirman yang bermaksud:
“Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah
kurnia-Nya…” [Surah Faathir: ayat
30]
Namun
perasaan takut tersebut sebenarnya timbul kerana mereka terlalu bimbang dan
khuatir andaikata mereka ada melakukan kekurangan dan kepincangan dalam menunaikan
hak-hak Allah, ataupun tidak memenuhi syarat-syarat dan kriteria ibadah yang
ingin dipersembahkan itu sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah Yang Maha
Agung. Mereka langsung tidak dapat memastikan bahawa mereka telahpun menunaikan
segala amalan yang menepati kehendak Allah. Malah mereka sentiasa menganggap
bahawa mereka telah melakukan kekurangan demi kekurangan dalam pengabdian diri
mereka kepada Allah S.W.T. Lantaran itu, mereka sentiasa diselubungi rasa risau
dan takut andainya amalan mereka tidak diterima; dan lantaran itulah juga
mereka semua berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan demi kebaikan dan bersaing
dalam mengerjakan amal yang soleh.
Justeru
itu, setiap hamba Allah wajib merenung perkara ini sedalam-dalamnya, agar
kesungguhan untuk memperbaiki segala bentuk ibadah akan bertambah. Dengan itu,
akan bertambahlah juga ketekunannya untuk beramal dengan penuh ikhlas kerana
Allah dan mengikut ajaran Rasulullah s.a.w.
Para sahabat Rasulullah s.a.w sangat
bimbang seandainya amalan mereka tertolak dalam keadaan mereka tidak
menyedarinya. Mereka merasakan demikian lantaran kesempurnaan iman yang
dimiliki oleh mereka. Firman Allah Taala yang bermaksud:
“…Kerana sebenarnya tidak ada yang berasa aman dari rancangan buruk (balasan
azab) yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang yang rugi.” [Surah al-A’raaf: ayat 99]
Abdullah bin ‘Ubaidillah ibn Abi
Mulaikah rahimahullah, seorang yang thiqah (dipercayai) lagi faqih
(mendalam ilmunya) telah berkata: “Saya berkesempatan hidup sezaman dengan 30
orang sahabat Nabi s.a.w Kesemuanya sangat takut kiranya sifat munafik ada pada
diri mereka. Tidak ada seorang pun yang sanggup berkata: Ianya beriman
sebagaimana berimannya malaikat Jibril dan Mika’il”. [Fathul Baari: 1/109 dan
Tarikh Damsyik: 1367]
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalaani rahimahullah
di dalam kitab Fathul Baari telah menyebut:
“Para
sahabat Nabi s.a.w yang sempat hidup sezaman dengan Ibnu Abi Mulaikah, yang
utama di antara mereka ialah Aisyah, kakaknya Asma’, Ummu Salamah,
keempat-empat al-‘Abadilah[3], Abu
Hurairah, ‘Uqbah bin al-Harith dan al-Miswar bin Makhramah radhiyallahu ‘anhum.
Mereka semuanya merupakan para sahabat yang sempat beliau mendengar hadis-hadis
yang diriwayatkan oleh mereka. Beliau juga telah sempat hidup sezaman dengan
segolongan para sahabat yang sangat hebat seperti Ali bin Abi Talib dan Saad
bin Abi Waqqas.
Kesemua
riwayat bersetuju bahawa mereka semua sangat takut andainya sifat-sifat munafik
menyelinap masuk ke dalam amalan mereka, dan tidak ada satu riwayat pun yang
mengatakan hal yang sebaliknya. Perkara ini seolah-olah sudah menjadi satu
ijma' ulama yang telah disepakati terhadap mereka.
Dan
memang beginilah sepatutnya keadaan seorang mukmin, acapkali ia merasakan
bahawa amalannya telah bercampur-aduk dengan sesuatu perkara yang menyalahi
keikhlasan yang tulen. Kekhuatiran itu tidak semestinya timbul kerana mereka
betul-betul telah menyimpang. Akan tetapi perasaan sedemikian itu terbit kerana
mereka terlalu menitik beratkan persoalan warak dan ketakwaan yang sebenar.
Semoga Allah meredhai mereka.”
Benarlah kata-kata al-Hafiz Ibnu
Hajar rahimahullah. Betapa generasi rabbani tersebut telah mencela diri
mereka sendiri di hadapan keagungan Zat Ilahi, sehingga mereka menjadi begitu
hampir kepada Allah S.W.T berkali-kali ganda daripada apa yang dapat dicapai
oleh orang lain melalui amal usaha mereka.
Golongan para siddiqin ini telah
memerhatikan hak-hak Allah ke atas diri mereka dengan begitu teliti, lalu Allah
pun mengurniakan kepada mereka rasa marah dan benci kepada nafsu mereka
sendiri. Mereka sangat tahu bahawa keselamatan yang hakiki tidak akan tercapai
melainkan dengan memperoleh keampunan, maghfirah dan rahmat Allah semata-mata.
Ini adalah kerana mereka begitu sedar bahawa hak Allah ke atas para hamba
adalah untuk ditaati dan tidak diderhakai; diingati dan tidak dilupai;
disyukuri dan tidak dikufuri.
Sesiapa yang memerhatikan hak
Pencipta ke atas dirinya sebagaimana yang telah disebutkan tadi, nescaya dia
akan tahu dengan ilmu yang yakin, bahawa dia tidak mungkin mampu untuk memenuhi
hak Allah sebagaimana yang sepatutnya. Justeru itu, sudah tidak ada jalan lain
baginya melainkan dengan memohon kemaafan dan keampunan Allah Taala. Bahkan
seandainya dia dituntut oleh Allah berdasarkan amalan dan kemampuan dirinya
sendiri, maka dia memang sudah pasti akan binasa, dan tidak mungkin layak untuk
menghuni syurga.
Inilah perkara yang menjadi
perhatian orang-orang yang ikhlas kepada Allah! Inilah juga yang telah
menjadikan mereka berputus asa daripada bergantung harap kepada diri mereka
sendiri. Mereka hanya menggantungkan harapan mereka sepenuhnya kepada keampunan
Allah dan rahmat-Nya semata-mata.
Namun begitu amat menyedihkan sekali
apabila kita dapati bahawa keadaan manusia di zaman ini adalah cukup berlainan
sekali. Manusia zaman sekarang lebih banyak memerhati dan mengambil berat
tentang hak mereka ke atas Allah, dan bukannya tentang hak Allah ke atas
mereka. Dari sinilah hubungan mereka terputus daripada Allah; hati-hati mereka
menjadi terhijab daripada mengenali-Nya, daripada rasa cinta kepada-Nya,
daripada rasa rindu untuk bertemu dengan-Nya dan daripada kelazatan berzikir
mengingati-Nya. Inilah kesudahan bagi kejahilan insan terhadap Tuhannya dan
juga terhadap dirinya sendiri.
Ketahuilah – moga Allah merahmati
kita semua – bahawa perkara asas dalam “perniagaan” yang tidak akan rugi ini ialah
penelitian para hamba terhadap hak-hak Allah, kemudian pemerhatiannya tentang
apakah dia telah pun melaksanakan hak-hak tersebut sebagaimana yang sepatutnya
dilakukan. Perkara inilah yang akan membawa seseorang hamba untuk meningkat
naik ke maqam para siddiqin yang rabbani, yang mencampakkan hati mereka ke
pangkuan Tuhan dengan rasa hina-dina dan tunduk patuh, rasa begitu lemah yang
hanya boleh dikuatkan oleh Allah, dan rasa begitu faqir dan berhajat, yang
hanya boleh dipenuhi dan dikayakan oleh Allah jua.
Ya Allah,
hati-hati kami ini berada di dalam tangan-Mu,
dan
amalan-amalan kami tidak tersembunyi sedikit pun daripada pengetahuan-Mu.
Maka
tetapkanlah hati-hati kami di atas
jalan-Mu yang lurus:
iaitu
jalan orang-orang yang telah Engkau kurniakan nikmat ke atas mereka
dari
kalangan para nabi, para siddiqin, para syuhada' dan para solihin,
dan
mereka itulah sebaik-baik teman.
Sumber asal daripada buku "20 Perosak Pahala"
Oleh: As-Syeikh Salim bin 'Eid al-Hilali
Terjemahan: Nurul Akma bt Mohamed @ Sheikh Mohd Amin
[1]
Ahli Sunnah wa al-Jama’ah telah sepakat mengatakan bahawa Allah S.W.T tidak menyerupai sesuatu pun sama ada pada zat-Nya, sifat-Nya
mahupun perbuatan-Nya. Kita wajib beriman bahawa Allah S.W.T itu memiliki sifat-sifat dan nama-nama, tanpa kita membuat sebarang
penafian dan penyerupaan; dan kita menyifatkan Allah sebagaimana Dia
menyifatkan zat-Nya sendiri. Justeru itu, kita mesti beriman kepada segala
sifat dan nama yang terkandung di dalam nas-nas al-Quran dan as-Sunnah
sebagaimana yang disebutkan dengan mengithbatkan mata, tangan, jari,
istiwa’, ketawa, ta’ajub dan lain-lain tanpa mempersoalkan dan tidak
membahaskan keadaan sifat-sifat-Nya itu, kerana tidak ada sesiapa pun yang dapat
mengetahui pengertian dan hakikatnya yang sebenar melainkan Allah S.W.T juga. Dalam masa yang sama, kita tetap meyakini bahawa Allah S.W.T
adalah Maha Suci daripada menyerupai segala sesuatu. Inilah mazhab para salaf yang jelas lebih
selamat dalam mengimani sifat-sifat Allah Taala. -P
[2]
Iaitu rasa takut sekiranya amalan mereka tidak diterima, serta takutkan azab
dan kemurkaan Allah Yang Maha Perkasa; tetapi pada masa yang sama mereka tetap
berharap agar Allah menerima amalan mereka, dan bergantung harap kepada sifat
Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
[3]
Yang dimaksudkan dengan al-‘Abadilah ialah empat orang sahabat Nabi s.a.w yang
bernama Abdullah iaitu Abdullah bin ‘Umar, Abdullah bin ‘Abbas,
Abdullah bin al-Zubair dan Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Aas. -P
No comments:
Post a Comment