Azan merupakan lafaz khusus
yang disyariatkan oleh Islam untuk mengumumkan masuknya waktu sembahyang fardhu
dan menyeru orang-orang Islam supaya berkumpul mengerjakannya.
Manakala iqamah pula ialah
seruan yang disyariatkan oleh Islam untuk menyatakan bahawa sembahyang tersebut
akan didirikan supaya para jemaah bangkit untuk mengerjakan sembahyang.
Sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud: “Apabila tiba waktu sembahyang, maka hendaklah salah seorang
daripada kamu melaungkan azan dan orang yang paling tua di kalangan kamu
menjadi imam.” HR Al-Bukhari (602) dan Muslim (674)
Imam Al-Bukhari (584) telah
meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w telah bersabda kepada Abi Said Al-Khudri r.a: “Sesungguhnya
aku melihat kamu suka mengembala kambing dan suka pada kawasan padang belantara
(tempat yang jauh). Oleh itu apabila kamu berada di tempat peliharaan kambing
atau di padang pasir yang luas maka laungkanlah azan untuk sembahyang.
Angkatlah suara kamu ketika seruan tersebut. Sesungguhnya jin, manusia dan
segala benda yang mendengar sesayup suara orang yang azan akan menjadi saksi
kepadanya pada hari kiamat.”
Hukum Wanita Melakukan Azan
Hampir keseluruhan ulama
dahulu dan sekarang bersepakat bahawa tuntutan azan tidak dikenakan ke atas
golongan wanita. Imam Nawawi menyebut di dalam Kitab Al-Majmu’ bahawa tidak sah
azan yang umum melainkan oleh seorang lelaki muslim yang berakal, termasuk
kanak-kanak yang mumayyiz. Adapun azan yang dilakukan oleh orang kafir dan gila
adalah tidak sah kerana mereka bukan ahli ibadah.
Hadis-hadis yang menyebut
berkenaan tuntutan azan adalah difahami untuk golongan lelaki sahaja, bukannya
golongan wanita. Justeru itu, sekiranya azan tidak disyariatkan ke atas wanita,
maka apakah hukumnya jika wanita melaungkan azan?
Jumhur ulama berpendapat
bahawa tidak sah azan seorang wanita untuk jemaah lelaki, sebagaimana tidak sah
wanita menjadi imam kepada kaum lelaki. Sekiranya wanita melaungkan azan bagi
jemaah lelaki, maka ia berdosa kerana memperelokkan suara dengan tinggi
sehingga didengari oleh lelaki yang bukan mahramnya. Azannya itu tidak sah, dan
perlu diulang oleh seorang lelaki muslim yang mumayyiz.
Walau bagaimanapun,
seandainya wanita tersebut melaungkan azan bagi jemaah wanita ataupun untuk
solatnya bersendirian, maka mengikut pandangan jumhur, perbuatannya itu adalah
elok kerana ia merupakan satu bentuk zikrullah. Wahab bin Kaisan meriwayatkan
bahawa Abdullah Ibn Umar ditanya, “Adakah wanita boleh melaungkan azan?” Lalu
Ibn Umar naik marah seraya berkata, “Adakah patut saya melarang daripada
berzikir kepada Allah?” HR Ibn Abi Syaibah, Jld 1, hal. 203, no. 2328.
Justeru itu, hukum wanita melakukan
azan adalah harus sesama mereka, dan sekiranya mereka tidak melakukannya juga
tidak mengapa. Hal ini juga dapat diperhatikan pada dua perbuatan yang berbeza
oleh Ummul Mukminin Aisyah r.a. Di dalam kitab Al-Muhalla, Ibnu Hazm merekodkan
sebuah riwayat daripada Thawus bahawa Aisyah r.a pernah melakukan azan dan
iqamah. Manakala di dalam kitab Al-Inayah ‘ala Al-Hidayah pula merekodkan
sebuah riwayat lain daripada Raithah yang menyebut, “Kami pernah berjemaah
sesama wanita. Aisyah telah mengimamkan solat kami tanpa azan mahupun iqamah.”
Syarat Azan Bagi Wanita
Imam Al-Haramain,
Al-Ghazali, Al-Rafi’i dan Al-Qadhi Husein menyebut bahawa wanita diharuskan
melakukan azan dengan syarat tidak menyaringkan suara. Sekiranya mereka
mengangkat suara sehingga didengari oleh golongan lelaki yang ajnabi, hukumnya
menjadi haram sebagaimana haramnya mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi.
Justeru itu, bagi wanita yang ingin melakukan azan, hendaklah direndahkan suara
sekadar yang boleh didengari oleh jemaah muslimah yang ada.
Walau bagaimanapun sekiranya
dibimbangi timbulnya fitnah, mereka tidak digalakkan azan. Cukuplah dengan melakukan
iqamah yang disunatkan bagi mereka untuk menyedarkan para muslimah yang hadir
supaya bangkit bagi mendirikan sembahyang kerana pada iqamah tidak dinyaringkan
suara seperti azan.
Menjawab Seruan Azan
Apa yang lebih penting bagi
para muslimah ialah mereka tidak harus melepaskan peluang untuk mendapat
ganjaran yang lumayan daripada Allah dengan mengucapkan sebagaimana yang
dilafaz oleh bilal ketika azan.
Rasulullah s.a.w bersabda
yang bermaksud:
“Apabila kamu mendengar
seruan azan maka ucaplah sepertimana yang dilafazkan oleh muazzin (bilal)”. HR
Al-Bukhari (586) dan Muslim (383)
Tetapi apabila bilal
menyebut seruan حي على الصلاة dan حي
على الفلاح hendaklah dijawab dengan
lafaz لا حول ولا قوة إلا بالله .
Ini adalah berdasarkan dalil
daripada al-sunnah yang bermaksud:
“Apabila muazzin berkata:
Marilah bersembahyang, ia hendaklah menjawab: Tidak ada upaya dan kekuatan
kecuali milik Allah. Dan apabila disebut: Marilah menuju kejayaan, ia hendaklah
menjawab: Tidak ada upaya dan kekuatan kecuali milik Allah.” HR Muslim (385)
Di akhir hadis pula disebut:
“Sesiapa yang berkata demikian dari hatinya (yang ikhlas dan khusyuk) maka dia
akan masuk syurga.”
Selepas selesai menyahut
seruan azan, disunatkan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w dan seterusnya
berdoa dengan doa yang maathur sebagaimana yang diketahui umum. Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Apabila kamu mendengar
muazzin (bilal) melaungkan azan maka sebutlah sebagaimana yang diucapkan.
Kemudian berselawatlah ke atasku, sesungguhnya barangsiapa yang berselawat ke
atasku dengan satu selawat, nescaya Allah akan berselawat ke atasnya dengan
sepuluh kali. Kemudian mintalah kepada Allah supaya aku ditempatkan di suatu
tempat yang bernama al-wasilah iaitu suatu tempat dan kedudukan di dalam
syurga. Ia tidak layak diduduki melainkan untuk seorang hamba daripada
hamba-hamba Allah. Dan aku berharap akulah hamba yang mendapat kelebihan
tersebut. Oleh itu sesiapa yang memohon kepada Allah supaya aku ditempatkan di
tempat tersebut nescaya dia berhak dan wajib mendapat syafaatku.” HR Muslim
(384)
Disunatkan
juga untuk memperbanyakkan doa di antara azan dan iqamah kerana ia termasuk di
antara waktu yang mustajab. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : “Doa
tidak ditolak antara azan dan iqamah.” HR Tirmizi (212) dan Abu Daud (517)
Jika
sudah berada di masjid, maka sebaik-baiknya tidak keluar dari masjid tersebut
setelah azan berkumandang tanpa menunaikan solat berjemaah melainkan jika
terpaksa. Abu Sya’tha’ menyebut, “Ketika kami duduk di dalam masjid bersama Abu
Hurairah dan azan dikumandangkan, bangun seorang lelaki menghala keluar. Lalu
Abu Hurairah memerhatikannya bangun sehingga keluar dari masjid. Beliau berkata
: “Adapun lelaki ini, maka dia telah melanggar suruhan Abu Al-Qasim (Rasulullah)
s.a.w.” HR Muslim (655) Justeru itu, Imam Nawawi di dalam Syarah Sahih Muslim
menyebut bahawa hukumnya makruh untuk keluar dari masjid selepas azan sehingga
menunaikan solat fardhu terlebih dahulu melainkan kerana sesuatu keuzuran.
Seruan Untuk Solat Sunat Berjemaah
Azan dan iqamah tidak disyariatkan
melainkan bagi solat yang fardhu sebagaimana yang disebut oleh jumhur fuqaha
salaf dan khalaf. Manakala solat-solat lain yang sunat dikerjakan secara
berjemaah seperti solat sunat hari raya, solat sunat gerhana matahari dan bulan,
solat sunat istisqa’ dan solat terawih, semuanya tidak disunatkan azan mahupun
iqamah, tetapi seruannya ialah dengan menyebut:
الصلاة جامعة
Ertinya: Sembahyang yang menghimpunkan.
Lafaz ini dikiaskan kepada lafaz
yang digunakan untuk solat sunat gerhana matahari sebagaimana yang disebut di
dalam hadis al-Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Amru bin Al-As r.a
katanya:
“Apabila berlaku gerhana matahari di zaman Rasulullah
s.a.w lalu diseru dengan lafaz
الصلاة جامعة”
Manakala
untuk solat-solat sunat yang lain pula tidak sunat melakukan azan mahupun
menyebut الصلاة جامعة. Wallahu a’lam.
Bahan Rujukan:
Kitab Al-Majmu’(Jld 3), oleh Imam Al-Nawawi
Kitab Al-Mughni (Jilid 1), oleh Ibnu Qudamah
Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bayt al-Muslim
(Jilid 1), oleh Dr. Abdul Karim Zaidan
Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu (Jilid 1), oleh Dr.
Wahbah Al-Zuhayli
No comments:
Post a Comment