Friday, July 19, 2013

ASAS-ASAS ISLAM



Asas-asas Islam terbahagi kepada 3 bahagian penting:
  1. Akidah
  2. Syariah
  3. Akhlak

Akidah ialah konsep kepercayaan yang akan membentuk iman kepada Allah SWT, para Rasul, para malaikat, hari akhirat serta Qada’ dan Qadar.

Asas-asas kepercayaan inilah yang menjadi punca keimanan seseorang individu atau masyarakat terhadap Islam sebagai agama yang diwahyukan oleh Allah SWT menerusi Nabi Muhammad s.a.w. kepada seluruh umat manusia. 

Akidah berperanan sebagai tunjang yang membentuk kerangka falsafah hidup bagi setiap muslim yang menjelaskan hubung kait kewujudan dirinya dengan Tuhan dan alam. Akidah Islam menjelaskan tentang tanggungjawab individu manusia dan misi hidupnya di alam ini. 

Syariah merupakan peraturan hidup yang digariskan oleh Islam bersumberkan wahyu dan sunnah nabi untuk diamalkan oleh setiap manusia.

Tujuan syariah digubal bagi memelihara lima perkara asas dalam kehidupan. Tujuan-tujuan inilah yang dikenali sebagai Maqasid Syariah.



Secara umumnya bidang-bidang syariah ini meliputi beberapa perkara seperti di bawah:
a.       Ibadat
b.      Muamalat

1. Ibadat

Dari segi bahasa perkataan “ibadat” bermaksud “penyembahan dan ketaatan kepada Allah”. Ia diambil dari bahasa Arab yang berasal dari perkataan ‘abada”, “ya’budu”, “‘ibadatan bermaksud merendah atau mengabdikan diri, tunduk, patuh dan taat. Kemudian dari perkataan ini lahir perkataan ‘abid (hamba Allah) yang ada padanya nilai-nilai ketaatan, kepatuhan, dan pengabdian kepada segala perintah Allah Taala.

Manakala dari segi istilah syarak, “ibadat” bermaksud upacara pengabdian seseorang hamba Allah kepada Allah Taala sahaja, atau upacara ketaatan, pematuhan serta penyerahan diri kepada Allah yang disertai dengan perasaan kecintaan, kepatuhan, dan ketakutan kepada-Nya semata-mata demi untuk mendapat keredhaan-Nya dengan mengikuti cara-cara yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Justeru, dapat difahami bahawa ibadat dari segi syarak meliputi ruang lingkup yang amat luas. Kerana itu segala tindakan, perlakuan, atau aktiviti dalam kehidupan seharian manusia akan tergolong sebagai ibadat sekiranya dilakukan semata-mata kerana Allah selagi mana perbuatan itu dalam sempadan yang diizinkan oleh al-Quran dan sunnah Rasul-Nya.

            Amal ibadat ini adalah amalan yang menerangkan cara dan peraturan atau undang-undang bagaimana manusia sebagai hamba hendak melakukan penyembahan kepada Allah Tuhan Pencipta alam. 

Ibadat Dan Pembahagiannya
Ibadat terbahagi kepada dua ketegori, iaitu ibadat khusus dan ibadat umum. 

Ibadat khusus ialah ibadat yang telah ditentukan nama, syarat dan peraturan serta hukum halal haram, batal, sah, wajib, sunat dan sebagainya oleh al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w. dan oleh para ulama. Bidang ibadat khusus ini adalah merangkumi kesemua perkara rukun Islam yang lima perkara, iaitu mengucap dua kelimah syahadah, sembahyang lima waktu yang wajib dilaku setiap hari, juga termasuk yang sunat seperti sembahyang-sembahyang sunat, berzikir, beristighfar, membaca al-Quran dan sebagainya. Mengeluarkan zakat-zakat yang wajib dan yang sunat termasuk berderma dan memberi bantuan kepada fakir miskin, anak-anak yatim dan lain-lain lagi. Menunaikan puasa wajib sebulan bulan Ramadham dan puasa-puasa sunat yang lain. Menunaikan fardu haji bagi mereka yang berkuasa (yang ada wang yang cukup untuk pergi ke Mekah dan balik daripadanya dan juga sihat tubuh badan), juga melakukan sunat umrah. Semua perkara ini telah dijelaskan dengan panjang lebar dalam kitab-kitab fekah dari keempat-empat mazhab; mazhab Syafi’e, Maliki, Hanafi dan Hanbali. 

Solat atau sembahyang  umpamanya apabila ada mempunyai rukun dan syaratnya yang tertentu. Setelah ia dilakukan dengan sempurna segala rukun dan syaratnya, barulah aktiviti solat tersebut dianggap sah dan diterima oleh Allah, jikalau tidak maka solat itu dianggap batal dan tidak sah dan perlu dilakukan semula. Demikianlah juga dengan ibadat puasa atau zakat ia perlu dilakukan denga memenuhi segala rukun dan syaratnya, barulah ia dianggap sah, kalau tidak ia dianggap batal dan tidak sah.

Manakala ibadat umum ialah segala kerja baik yang tidak ditentukan sifat, syarat dan peraturannya secara khusus oleh al-Quran atau hadis Rasululllah s.a.w.,  bahkan  kerja itu diredhai oleh Allah dan dilakukan dengan ikhlas kerana-Nya serta tidak menyebabkan meninggal ibadat-ibadat khusus yang disebut di atas, seperti tidak meninggalkan solat dan tidak melakukan perkara-perkara yang diharamkan. Antara contoh ibadat umum ini seperti makan, minum, tidur, bertani, berkebun, bercucuk tanam, bekerja di pejabat, mencari rezeki secara yang halal untuk diri sendiri, untuk anak isteri dan sebagainya. Kerja-kerja dan amalan-amalan tersebut dianggap ibadat apabila dilakukan kerana Allah dan perkara itu bukannya perkara yang diharamkan oleh agama. Kemudian sewaktu melakukan kerja tersebut tidak menyebabkan tertinggal perkara wajib, tidak menipu, tidak merasuah, tidak menzalimi orang dan tidak melibatkan perkara-perkara haram yang lain. Ibadat khusus ini sangat banyak, boleh dilakukan oleh setiap muslim pada bila-bila masa yang dia suka dan di mana-mana sahaja. 

Syarat-syarat  Penerimaan Ibadat

Setiap ibadat yang dilakukan oleh seorang manusia sebagai hamba Allah, ada yang diterima oleh Allah dan ada yang tidak diterimanya. Ibadat yang diterima oleh Allah ada syarat-syaratnya, iaitu;
1.      Beriman kepada Allah Taala.
2.      Ikhlas kepada Allah.
3.      Ittiba’ (mengikuti ajaran atau sunah Rasulullah s.a.w.).  

2. Muamalat
Iaitu undang-undang yang ditetapkan oleh syarak untuk mengatur urusan antara individu dengan pihak yang lain. Menurut Dr. Abdul Karim Zaidan, bahagian muamalat meliputi beberapa bahagian iaitu :

  • Undang-undang kekeluargaan atau munakahat, meliputi pertunangan, perkahwinan, mahar, pembubaran perkahwinan, talak, khuluk dan fasakh, nafkah, hak penjagaan anak dan lain-lain lagi.         
  • Undang-undang muamalat, kewangan dan harta benda. Bahagian ini meliputi jual beli, wadiah, mudharabah, hibah, wakaf, ihya al-mawat dan sebagainya.
  • Undang-undang kehakiman, melibatkan tatacara pendakwaan, persaksian dan sumpah
  • Polisi dalam negeri, yang menyususn hubungan antara golongan muslim dan non-muslim di dalam negara Islam
  • Polisi luar negara, sama ada dalam keadaan aman mahupun dalam suasana perang
  • Undang-undang berkenaan politik bernegara yang menyusun atur hak-hak rakyat dan pemimpin
  • Polisi kewangan dan ekonomi negara, melibatkan sumber, agihan, pengurusan dan tanggungjawab rakyat dan pemerintah.
  • Undang-undang jenayah, yang melibatkan hukuman hudud, qisas, diyat dan takzir.


Akhlak ialah peraturan-peraturan berhubung nilai baik dan buruk antara manusia sesama manusia, di antara manusia dengan semua makhluk yang lain dan juga di antara manusia dengan Tuhan. Ia merupakan suatu nilai yang merentasi seluruh aspek kehidupan manusia. 

Akhlak bermaksud adab, tingkah laku, budi pekerti atau etika yang dihayati dan diamalkan oleh seseorang Islam dalam kehidupan harian mereka untuk diri sendiri dan untuk urusan dengan sesama manusia, dengan binatang dan dengan alam seluruhnya. Akhlak adalah pendorong dan penggerak yang mempengaruhi seseorang supaya melakukan pekerjaan baik yang disuruh oleh agama atau sebaliknya melakukan pekerjaan jahat yang ditegahnya.

Akhlak Islam bersumberkan daripada ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. Allah Taala berfirman maksudnya;
“Dan sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) berakhlak (budi pekerti) yang mulia”. (Surah al-Qalam, ayat; 4)
Para ulama membahagikan akhlak kepada dua jenis iaitu; pertama, akhlak terpuji (mahmudah). Iaitu akhlak yang dituntut supaya setiap muslim menghayatinya, seperti ikhlas, jujur, amanah, menunaikan janji, sabar, tolong bantu membantu sesama manusia dan lain-lain lagi. Kedua, akhlak buruk dan tercela (mazmumah), iaitu akhlak yang dilarang dan kita dituntut menjauhinya, seperti sifat sombong diri, dengki, iri hati, takabur, rasuah, zalim, bercakap bohong, tidak amanah dan sebagainya.          

Akhlak terpuji terbit daripada penghayatan jitu seseorang terhadap ajaran kerohanian Islam. Ianya dapat dipupuk melalui tarbiah atau pendidikan yang berterusan dan seimbang.

Keistimewaan akhlak Islam
Akhlak Islam mempunyai beberapa keistemewaan yang tidak ada pada sistemm akhlak agama-agama lain. Di antara keistemewaan itu ialah

1.      Tetap dan tidak berubah.
2.      Penjelasannya secara jelas dan nyata.
3.      Penjelasan secara menyeluruh (syumul).
4.      Ada balasan. 

Faktor-faktor Pembentukan Akhlak
Ada beberapa faktor penting terbentuknya akhlak seseorang individu muslim, antaranya;  
 
1.      Warisan (keturunan).
2.      Alam persekitaran.
3.      Teman dan sahabat handai.
4.      Adat resam dan budaya.
5.      Undang-undang dan peraturan.
6.      Ilmu tentang akhlak Islam.
 

 Akhlak yang mulia memelihara manusia daripada terjebak dengan amalan hidup yang menyalahi fitrah kehidupan. Apabila seseorang individu sudah tidak lagi mampu mengawal akhlaknya, barulah undang-undang mengambil peranan menghukum tindakannya sebagai pengajaran kepada individu yang lain.

No comments:

Post a Comment